Ableton Live - clip als audio

Montfrooij

Gepokt en gemazeld
Ik ben Live 12 aan het ontdekken en omdat 'iedereen' zo lyrisch doet over de arranger t.o.v. Reason denk ik dat ik wat over het hoofd zie.
In Reason kan ik eenvoudig een midi clip naar audio converteren.
Dus niet alles wat er als midi informatie in een track staat, maar één clip (een paar maten zeg maar)
Schermafbeelding 2025-02-24 211459.png

Met als doel die om te draaien en als 'opmaat' te gebruiken.

Ik heb al zitten zoeken, maar kom niet verder dan de track te dupliceren, alles te verwijderen behalve die clip, die nieuwe track te freezen en flattenen.
Want als ik dat op de originele clip doe (freeze and flatten), dan gaat hij de hele track doen. (dat duurt veel langer dan nodig en ik wil alleen deze 2 noten)

Ik heb hoge verwachtingen van Live, dus ik hoop dat ik wat over het hoofd zie, want dit gebruik ik vaak en werkt in Reason veel makkelijker.
Misschien moet er een macro van gemaakt worden, maar zover gaat mijn Live kennis nog niet.

Ik wil bewust niet de hele track freezen & flattenen, want vaak staan er noten 'na' die ik niet mee wil nemen, maar ik wil wel de hele (lange) tail van de release hebben.

De vraag is, zie ik wat over het hoofd?

Wat ik meestal doe i.p.v freezen & flattenen is het volgende :
Als ik een midi kanaal met noten heb met bijvoorbeeld een vst synth of external instrument.
Nu doe ik het volgende
ik maak 1 nieuwe audio kanaal aan en dan freeze ik die midi kanaal en dan sleep ik die midi kanaal naar audio kanaal als goed is maakt die dan een audio opname van.
En dan zet ik die midi kanaal weer terug zo dat ik alle midi noten kan bewaren.
Ik weet niet of dit precies is wat je wil of bedoel ?
Deze methode gebruik ik altijd om altijd terug te kunnen gaan als ik die midi noten anders wil!

Wil je niet 1 clip ‘consolideren’ om met die ene clip iets te flikken?

Wat ik meestal doe i.p.v freezen & flattenen is het volgende :
Als ik een midi kanaal met noten heb met bijvoorbeeld een vst synth of external instrument.
Nu doe ik het volgende
ik maak 1 nieuwe audio kanaal aan en dan freeze ik die midi kanaal en dan sleep ik die midi kanaal naar audio kanaal als goed is maakt die dan een audio opname van.
En dan zet ik die midi kanaal weer terug zo dat ik alle midi noten kan bewaren.
Ik weet niet of dit precies is wat je wil of bedoel ?
Deze methode gebruik ik altijd om altijd terug te kunnen gaan als ik die midi noten anders wil!
Maar dan moet je dus eerst het hele kanaal freezen. Dat duurde dus lang en ik dacht: waarom niet alleen de clip. (Wat ik in Reason gewend ben)

Ik ga jouw versie ook proberen, kijken wat sneller gaat.

Bij mij gaat het snel genoeg op mijn MacBook Pro 2018.

Bij mij gaat het snel genoeg op mijn MacBook Pro 2018.
In Reason ook, maar hier duurde het lang, waarschijnlijk omdat hij de hele track doet i.p.v. die vier tellen die ik nodig heb. Toen ik een kopie maakte en alles weggooide behalve die ene clip, ging het veel sneller. Maar dat voelde als overbodige stappen.

Ableton doet niet aan bouncen op clip niveau. Wat snel kan werken is de clip resampelen op een nieuwe track, je maakt een track, zet dat op resample, en soloot de clip, die wordt dan opgenomen, en daarna kun je er alles mee doen. Klinkt moeilijk op schrift maar gaat best rap.

Mijn methode staat niet eens in de handleiding volgens mij en op internet ben ik hem ook niet tegen gekomen.
Dus ben hier zelf achter gekomen!

Ableton doet niet aan bouncen op clip niveau. Wat snel kan werken is de clip resampelen op een nieuwe track, je maakt een track, zet dat op resample, en soloot de clip, die wordt dan opgenomen, en daarna kun je er alles mee doen. Klinkt moeilijk op schrift maar gaat best rap.
Is ook een manier.
Maar mijn methode is alleen handig als je een midi track en daar een audio track van wilt hebben!

Je kan ook direct de output van die midi track opnemen. Voordeel daarvan is dat je dan geen effecten van de master etc meeneemt in de opname. Nieuwe audio track aanmaken, input op midi track (post fx) en opnemen. Super snel.

Wat trouwens ook een toffe workflow is, is live wat knoppen tweaken terwijl je het opneemt. Een soort live versie van automation. Resamplen en tweaken kan echt een paar nieuwe deuren openzetten.

Ga ik proberen

In dit specifieke geval, korte MIDI clipjes omzetten naar audio, neem ik de audio vaak direct op:

Ik heb een template gemaakt van een Group met 1 enkele Audio track. Die audio track staat standaard ingesteld op het opnemen van audio die de group uitgestuurd word.

Als ik dan een gemaakt MIDI clipje wil opnemen sleep ik deze group-template ableton in. En dan sleep ik de MIDI clip in die group. Arm, record… done. Ik sleep de opgenomen audio track vervolgens uit de groep en delete wat ik niet meer nodig heb. Handig voor externe hardware of soft synths met een eigen sequencer (zoals verschillende 303 plugins of drum-VST’s)

(Ik bewaar zelf vaak de MIDI clips in een apart spoor wat ik “MIDI archief” genoemd heb. Audio staat hier uit. En de clips de-activeer ik met “0” (handige shortcut). Gewoon voor als ik die serie noten nog voor wat anders wil gebruiken of toch nog iets wil aanpassen.

Voor het opnemen van korte geluidjes en loopjes kan ook session view heel fijn werken. Ik heb daar een template gemaakt met een MIDI track en een Audio track in een groep. Audio track ingesteld op het opnemen van de MIDI track. Dan pruts ik wat aan met een VST of hardware synth in die midi track en maak wat korte clipjes. Die neem ik vervolgens op als audio en sleep ze naar arrangement view als ik klaar ben en wil arrangeren.

Freeze/flatten kan natuurlijk ook zoals je al weet, maar kan lang duren zoals je al zei. Vooral als je external instruments doet want dat moet dan in real-time. Software synths rendert ableton veel sneller. (Als er ergens in je track een external device staat dan gaat ook het exporteren van Audio als je track “klaar” is in real time. Dit proces gaat veel sneller als alles audio of software synth is)

Ook al gedeeld: resample is ook een leuke tool, zeker mee spelen, ik gebruik dat regelmatig. maar die pakt alle audio uit het project. Geen probleem … je kan deze track inderdaad solo zetten of andere tracks gewoon muten. Ik gebruik re-sample vaak om een loopje te maken van een deel van je (hele) track om dat clipje vervolgens te bewerken (hi pass filter, low pass filter, bitcrusher, audio reversen, etc) omd at vervolgens ergens in een (korte) break te plakken of er een intro van te maken ofzo…. Nou ja… gewoon prutsen… dat brengt je vanzelf op ideeen.

Ableton is best flexibel en daardoor ook uitgebreid. Ik weet zeker dat er nog veel meer manieren zijn om dit soort dingen te doen, en vast ook makkelijker (?) maar dit is in elk geval mijn manier.

De exacte settings en samenstelling van die templates die ik gemaakt heb die heb ik nu even niet paraat (zit op werk), maar als het je wat lijkt en je wil meer detail kan ik later (vanuit huis) wel eens kijken hoe het ook alweer in detail in elkaar stak.

Als ik dan een gemaakt MIDI clipje wil opnemen sleep ik deze group-template ableton in. En dan sleep ik de MIDI clip in die group. Arm, record… done.
Maar neemt hij dan alle effecten enzo ook mee van de track waar de clip 'vandaan komt'?
Ableton is best flexibel en daardoor ook uitgebreid. Ik weet zeker dat er nog veel meer manieren zijn om dit soort dingen te doen, en vast ook makkelijker (?) maar dit is in elk geval mijn manier.
Er zijn altijd veel wegen naar Rome en omdat ik 22 jaar Reason ervaring heb, zitten bepaalde handelingen zo ingebakken in m'n workflow dat dat een zoekplaatje is vol met de bekende frustraties bij een nieuwe workflow.
Maar (zoals je al zei), het is flexibel genoeg om er te komen. Reason is in dit geval net wat sneller, maar goed, ik verwacht (hoop) andere dingen te ontdekken die in Ableton sneller zijn.
En als ik er met Google of ChatGPT niet uit kom, dan hebben we altijd synthforumgpt nog :)
Over een tijdje maar weer eens wat videos bekijken met workflow tips, want je haalt er elke keer weer nieuwe dingen uit, als je verder bent het het begrijpen wat een programma doet.

De exacte settings en samenstelling van die templates die ik gemaakt heb die heb ik nu even niet paraat (zit op werk), maar als het je wat lijkt en je wil meer detail kan ik later (vanuit huis) wel eens kijken hoe het ook alweer in detail in elkaar stak.
Altijd handig, dan kan ik kijken wat het lekkerst werkt voor mij.

Okee even in (wellicht veel te veel) detail - mijn workflow met record templates:

Stel ik heb een goed MIDI clipje:
1740505330518.png

Dan sleep ik daarna mijn RECORD template in ableton:
1740505380348.png

Zoals je ziet staat het kanaal voor inkomende audio op REC (dat is de group naam) en de uitgaande audio ook op REC.
en staat ie ingesteld op post mixer.

Nu sleep ik mijn MIDI clip in deze groep een arm ik de AUDIO REC track:
1740505466948.png

Als ik de midi clip nu af wil spelen gaat de audio naar de group (REC) en van daaruit dus naar het AUDIO REC audio track.
Dus als ik nu op arrangement record druk dan neemt ie direct op:

1740505586619.png

Voila.

De reden dat ik de audio eerst naar de group stuur en niet gewoon de MIDI track als inkomende track kies op de audio track?
Dat is zodat ik dat niet elke keer handmatig hoef te doen. Nu pakt ie gewoon gelijk elke bron die ik in de template sleep :)

gewoon de midi track als incoming gebruiken werkt uiteraard ook, maar mijn methode scheelt een handeling.

nu ben je klaar met de group en de MIDI - Rechts klikken op de group en klik ungroup.
1740505707067.png

Daarna delete je eventueel de midi track:

1740505748476.png

En klaar ben je...

even samenvattend:

- sleep template in ableton
- sleep MIDI track in de template group
- arm audio track
- record
- ungroup
- klaar is kees

Als je de FX trouwens niet zou willen, dan moet je wel even de MIDI track selecteren en vervolgens de pre-FX. want in mijn template "pre-FX"selecteren (waar nu "post mixer" staat) werkt niet!
Dit is omdat hij dan pre-FX op de group opneemt... maar de FX zitten daarvoor al... namelijk op de MIDI track.

Zo neem je op zonder FX:

1740506049776.png

Incoming audio - MIDI track
"Pre FX"

Hopelijk heb je hier wat aan - tis supersnel

Ik heb in mijn template naast ieder midi spoor een audiospoor die automatisch gevoed wordt door het midi spoor. Alleen armen en je kunt meteen de audio opnemen. Wel wat werk om op te zetten, maar dat hoeft in principe maar 1x. De methode van @rvanommen lijkt me ook wel handig.

Je kan ook direct de output van die midi track opnemen. Voordeel daarvan is dat je dan geen effecten van de master etc meeneemt in de opname. Nieuwe audio track aanmaken, input op midi track (post fx) en opnemen. Super snel.

Wat trouwens ook een toffe workflow is, is live wat knoppen tweaken terwijl je het opneemt. Een soort live versie van automation. Resamplen en tweaken kan echt een paar nieuwe deuren openzetten.

Zo doe ik het ook, hetzij via interne routering in Bitwig of als het moet via een feedback vanuit mijn audiointerface. Liefst gooi ik er dan gelijk wat externe fx op maar dat is vaak al snel extreem en niet altijd nog van toepassing.

Vaak neem ik gelijk wat meerdere malen van het stukje op met idd wat getweak, en via combing kun je dan makkelijk switchen tussen de verschillende variaties.

Back