Produceren op mac mini

Waar haal jij dat voor die prijs?

En apple is zeker niet meer heilig, maar over het geheel is het wel erg stabiel.

je budget is 650 euro:

Ik kijk even op cd rom land, Breda

374994 kast midi tower 40 euro
153059 voeding 600 watt 45 euro
270354 cpu i7 3770S 280 euro
161673 asus moederbord met vga uit 73 euro
950687 geheugen Corsair 2x4GB DDR3 2133 70 euro

Bij andere shop s-ata 3 SSD schijf: Samsung 830 Series 128GB 120 euro

Pleur je oude schijven erbij, of externe usb schijf als je die hebt liggen voor backups/opslag.

Totaal € 628,00

Op een soortgelijk systeem ben ik aan het azen. kast en voeding haal ik uit een donor pc.

Laatst gewijzigd:
je budget is 650 euro:

Ik kijk even op cd rom land, Breda

374994 kast midi tower 40 euro
153059 voeding 600 watt 45 euro
270354 cpu i7 3770S 280 euro
161673 asus moederbord met vga uit 73 euro
950687 geheugen Corsair 2x4GB DDR3 2133 70 euro

Bij andere shop s-ata 3 SSD schijf: Samsung 830 Series 128GB 120 euro

Pleur je oude schijven erbij, of externe usb schijf als je die hebt liggen voor backups/opslag.

Totaal € 628,00

Op een soortgelijk systeem ben ik aan het azen. kast en voeding haal ik uit een donor pc.

die ssd (830) kost maar 88 euro ofzo bij de concurrent, en gezien de interesse van de TS in hackintosh compatibilteit zou ik niet voor een asus mobo gaan maar voor een gigabyte.

de 3770S is niet overklokbaar, de 3770K wel, prijs verschil is nog geen 20 euro, dus daar zou ik het niet om laten. Die klok je met gemak tot 4,6Ghz op goede luchtkoeling.

DDR 2133 is overkill, die snelheidswinst is niet te merken. DDR1600 heb je voor 16GB voor 65 euro. Dat zou ik eerder doen.

Videokaart hoeft niet eens perse want een 3770K heeft een HD4000 en das zat om muziek mee te maken of om een HD film mee te spelen.

Product Actuele prijs Subtotaal

Intel Core i7 3770K Boxed

Processors

€ 294,90 € 294,90

Gigabyte GA-Z77X-D3H

Moederborden

€ 120,95 € 120,95

Cooler Master Sileo 500 Black

Behuizingen

€ 86,90 € 86,90

Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition

Processorkoeling

€ 37,30 € 37,30

Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10

Geheugen intern

€ 64,60 € 64,60

OCZ Vertex 4 128GB

Solid state drives

€ 97,95 € 97,95
Totaal € 702,60

aah dat wist ik niet. Dacht dat enkel de i5 serie ingebouwde videokaart hadden.

Overigens, ik moet zeggen dat ik persoonlijk altijd een PC/Intel of MAC man geweest ben.
Maar ik sprak vorige week onze IT'er en hij had het over die nieuwe AMD serie (octocore), die kost net wel of net geen 200 euro... echt een dijk van een CPU voor het geld.

[edit]
169,- zie ik: http://www.salland.eu/product/11616...d-excl-videochip-octa-core-fd8320frhkbox.html

Echter zit er geen videochip op

de 3770S is niet overklokbaar, de 3770K wel, prijs verschil is nog geen 20 euro, dus daar zou ik het niet om laten. Die klok je met gemak tot 4,6Ghz op goede luchtkoeling.
3570 is een veel betere keuze voor iemand met een beperkt budget. Bang/buck enzo.
En overklokken is een slecht idee als je daar niets vanaf weet - en dan nog... je wil dat je processor zo lang mogelijk leeft, niet?

Vlak de kracht van Garageband niet uit als het gaat om neerzetten van ideeën op een mac (mini). Draait prima en is ook basic. Wat ook de kracht is van FL.
FL is helemaal niet basic en zeker niet te vergelijken met Garageband.
Ze zijn bij Image-Line wel bezig met een Mac versie van FL, maar voor het moment zou ik daar niet op rekenen. FL Studio = Windows PC (je kan die natuurlijk tijdelijk in bootcamp draaien in afwachting)
Zet FL studio uit je hoofd als je op mac wilt werken
Of zet mac uit je hoofd als je met FL studio wil blijven werken.
Dat vind ik ook :)

3570 is een veel betere keuze voor iemand met een beperkt budget. Bang/buck enzo.
En overklokken is een slecht idee als je daar niets vanaf weet - en dan nog... je wil dat je processor zo lang mogelijk leeft, niet?

3570K is inderdaad ook prima.

Maar overclocken is zo moeilijk niet, er is gewoon een auto tuning in je bios/uefi
en de K versie is gemaakt om te overclocken, mits je het binnen de perken houdt zal dat ook niet zoveel invloed hebben op de levensduur.

Ik heb bijv zelf de 3570K (draai op OSX) en die heb ik variabel overclocked. In idle mode draait ie op 1,6Ghz en bij full load op 4,6Ghz. Loopt als een zonnetje!

Maar overclocken is zo moeilijk niet, er is gewoon een auto tuning in je bios/uefi
en de K versie is gemaakt om te overclocken, mits je het binnen de perken houdt zal dat ook niet zoveel invloed hebben op de levensduur.
Er is zoveel zo moeilijk niet, zéker voor degenen die het kunnen/al gedaan hebben. Maar tenzij je zelf support wil gaan geven zou ik zoiets niet aanraden ;)

Ik heb hier zelfs een oudere i5 (een i5-2500K socket 1155) al een hele tijd superstabiel draaien op 4 x 4 GHz, met luchtkoeling. Die K versies zijn geknipt om veel harder te lopen dan ze af-fabriek doen.

Op een Gigabyte moederboard ook, het overklokken stelt geen ruk voor, zit een keurige app van Gigabyte voor meegeleverd.

Bericht door een moderator:
Zullen we weer over produceren op een mac mini gaan praten? ;)

Als je de Mac Mini kiest neem dan wel de i7.

als 200,- al zo'n groot verschil is voor je denk ik dat je ook zo lang mogelijk met de Mini wil blijven doorgaan. In dat geval is het 9/10 keer niet zo slim om de goedkoopste versie te kopen.

Hackintosh tja. Als bij elke update moeilijk wil doen maar toch ietje goedkoper uit wil zijn kun je dat doen. Voor de prijs zou ik het persoonlijk nooit doen maar ik kies dan ook liever voor gemak dan de goedkoopste prijs.

Fl blijft mij de nek omdraaien. Wine lijkt mij niet wat.

ok, wat mij aantrekt in fl studio is dat patterns maken. Ik kan een mooie lead uit drie lagen kwijt in 1 pattern. Voor mij is het voordeel dat ik daardoor overzicht hou. Heb weinig sporen in de playlist hierdoor. Mijn vervolg vraag is dan, welke daw biedt ook dit en is betaalbaar en is te draaien op de mini, onafhankelijk van welk soort ik kies.

Drie lagen in een pattern. Dat kan met een Instrument rack in Ableton Live. Maar of Ableton voldoet aan jouw criterium van betaalbaar...

Hmz,

ik denkd at ik het volgende doe gezien de adviezen hier.
Ik wacht een bericht van iemand af, anders pak ik de mac mini, dan toch toch de versie van 849,- en gebruik voor de record zolang studio one, in de schrale hoop dat ooit fl een daadwerkelijke mac versie heeft. Misschien dat ik ineens studio one wel aan kan als ik verplicht wordt ermee te werken........

iedereen bedankt voor de reacties en ik wacht je antwoord af @synnys via pb

Stel je zou de goedkoopste Mac Mini aanschaffen voor €649,- en je vervangt de harde schijf door een SSD (een optie die Apple je wel bij de duurdere versie biedt in plaats van een reguliere hd), wat zal dan het verschil in prestatie zijn? Iemand enig idee?

Back