Converter probleem

Cis

Nieuwkomer
Beste vrienden van de elektriciteit,

Ik heb een probleem, en ik aangezien ik niet goed ben met technische termen zal ik het proberen uit te leggen door middel van fotos:

1) converter
1-1.jpg

2) achterzijde converter
2-1.jpg

3) voeding
3-1.jpg

Zoals je ziet zit het probleem tussen 2) & 3). Nu heb ik al eens zitten rondvragen en blijkbaar heb ik 2 keuzes:

A) Een gaatje boren zodat de aarding van de voeding in de converter past
B) De aarding van de voeding afzagen

B) lijkt mij de beste oplossing, aangezien de converter zelf niet geaard is; klopt dit? En heeft dit verder gevolgen?

Alvast bedankt!

Ik ben bekend met dit probleem en los dit op met optie A.
Gaatje boren in de converter.

let op: je blijft uiteraard met een ongeaarde aansluiting werken. (maar dit wist je wss al wel).

Er is een betere oplossing waarbij je de boel heel kan laten.
Er zijn male naar female stekkers te koop die aan de male kant 2 polig zijn en aan de female kant 3 polig. Ze zijn precies bedoelt voor situaties als deze. [ame=http://www.amazon.com/AVB-Cable-Prong-Grounding-Adapter/dp/B003ZB7VG2/ref=pd_sim_pc_8]Klik

Er is een betere oplossing waarbij je de boel heel kan laten.
Er zijn male naar female stekkers te koop die aan de male kant 2 polig zijn en aan de female kant 3 polig. Ze zijn precies bedoelt voor situaties als deze. Klik

Enorm bedankt!

opties:
- gaatje boren
- aardingspin afknijpen/zagen
- 2 pin amerikaanse stekker aanhangen ipv die 3 pin
- (mooiste oplossing omdat je dan ook aarding hebt) converter openhalen en een doosje van vergelijkbare grootte zoeken om het in te monteren, met een kabeltje met de stekker en een kabeltje naar de mpc, mooi de aarding doorverbinden zodat je mpc geaard is.

mpc2000xl_back.jpg

Als deze dezelfde achterkant heeft kan je er gewoon een euro-kabel aanhangen. (AC100-240v)

edit:

Als ik het goed begrijp zit er op de US modellen een sticker met AC120v, overigen modellen zonder sticker zie hierboven. :?

Laatst gewijzigd:
Ik zou eens de MPC openvijzen en kijken wat op de voeding staat.. volgens mij moet dat wel lukken

een copypaste van andere site:

BTW - Before I left the US, I contacted AKAI to find out if the MPC2000XL was switchable or auto-sensing. The "technical rep" (I use the term loosely) and I had the following converatstion via email exchanges:

Me: "Can you please confirm that my Akai MPC200XL Studio will run on European voltage (220v / 50Hz)? What do I need to do in order to switch the voltage properly?"
Rep: "Yes, the XL is internally switchable".
Me: "Hm.... I don't see any obvious switch on the PSU (SNP-9541-M). I only see a blue/whie dial covered in resin on the PSU board at location VR1. Can you please tell me where the 110/220 switch is located?"
Rep: "You just need to plug it in."
Me: "OK - So it's auto-sensing & there is no switch, correct?"
Rep: "Correct"

Voor echte zekerheid, vijs hem open en check de sticker en de zekering

In ieder geval niet zomaar een gaatje in de converter boren zonder dat je weet wat er onder zit. Anders heb je kans dat je iets vernield of dikke sluiting maakt wanneer je de pen er in steekt.

Rvooh: van welke site heb je die info juist?

Ik kijk wanneer ik thuis ben eens wat er juist op de achterkant van mijn MPC staat, zoals ik al eens aangaf ken ik echt niks van elektrische zaken...

Weet niet waar je woont, maar ik gok dat je bij een service centrum je mpc ook kan laten ombouwen, hoeft niet veel te kosten, waarschijnlijk 1 uur aan arbeidsloon.
Ben je wel voor altijd van het adapter verhaal af.

Ik woon in Belgie, Gent om precies te zijn.

Achterkant van mijn MPC (met sticker...):

20121121-_DSC2243.jpg

Ik verwacht dat er dezelfde voeding inzit en speciaal voor de amerikanen een stickertje erop geplakt hebben met ac120v voor de duidelijkheid.
Daarnaast mag je er wel vanuitgaan dat er een zekering inzit die eruitspringt als de spanning hoger is dan wat het apparaat wil ontvangen.

Wil het zeker weten dan akai mailen!

Omvormers zou ik pas gebruiken als het niet anders kan. (optie C in dit geval)

Ik zou hem even langs een reparateur brengen bij jou in de buurt want volgens mij is het mogelijk om hem intern om te laten solderen naar 220V waardoor je nooit meer met een converter hoeft te werken :D

Ik zou hem even langs een reparateur brengen bij jou in de buurt want volgens mij is het mogelijk om hem intern om te laten solderen naar 220V waardoor je nooit meer met een converter hoeft te werken :D

Inderdaad, met wat geluk kan de voeding binnenin op 230V gecableerd worden of gewoon een ander voedinkje erin en de kous is af :).

Cheers!
Exo. :mega:

Back