Eindelijk klaar: DIY synth met JH, VCS3 en synthi100 modules

Mooi!
Mag ik vragen, vanwaar de keuze tot JH ontwerpen en geen andere?
Andere vraag, het Synthi 100 High Pass filter ken ik niet, heeft het overeenkomsten met het vcs3 Low Pass filter, of is het afgezien van de functie een heel ander filter?
Kan je wat meer vertellen hoe je alles hebt angepakt en hoe dat liep enzo?
Gefeliciteerd met dit mooie project!

Ik had vroeger al eens een synthi trapezoid gebouwd in mijn dotcom modular, maar het JH ontwerp sprak me nu meer aan omdat de VCA losgekoppeld is van de envelope en er zit een invertswitch ingebouwd zodat ik geen aparte inverter meer moest bouwen. Nu heb ik bij beide vca's een draaischakelaar voorzien waarmee ik kan kiezen of ik trapezoid 1, 2 of 3, de envelope follower of een externe envelope gebruik om de VCA aan te sturen.
De andere JH modules waren ook een mooie aanvulling vond ik omdat er bijvoorbeeld geen S&H en wavefolder bij de ems modules was. Bovendien is alles van Jürgen goed gedocumenteerd en ik wist dat ik ze zonder veel zorgen kon gebruiken aangezien Jürgen de modules zelf al in zijn synthi clone of matrixFX gebruikt had.

De synthi 100 filter is een OTA filter. In de synthi 100 is het enkel een HPF, maar in het schema stonden aftakpunten voor Bandpass en lowpass. Nu heb ik er een multimode filter van gemaakt waarbij ik met een schakelaar kan kiezen tussen lowpass, bandpass of Highpass. Maar ik blijf hem uit gewoonte wel de S100 highpassfilter noemen.

Ik heb het gewoon module per module aangepakt en heb altijd het geluk gehad dat alles van de eerste keer werkte want ik ben autodidact en kan wel een beetje debuggen als er al een deel werkt, maar moest een bepaalde module totaal niets gedaan hebben toen ik ze voor de eerste keer probeerde, dan had ik waarschijnlijk gewoon opnieuw begonnen.

Jij bent wel vernier dial gek zo te zien ;)
:) Ha ha, Klopt! Op de achtergrond staat mijn proefstuk. Toen wou ik een Synthi clonen in dotcom formaat en heb toen 6 vco's, een filter, trapezoid en ringmodulator gebouwd, maar ik kwam er al snel achter dat ik een patchmatrix nodig had als ik geen massa patchkabels en multiples wou maken.

:) Ha ha, Klopt! Op de achtergrond staat mijn proefstuk. Toen wou ik een Synthi clonen in dotcom formaat en heb toen 6 vco's, een filter, trapezoid en ringmodulator gebouwd, maar ik kwam er al snel achter dat ik een patchmatrix nodig had als ik geen massa patchkabels en multiples wou maken.

Rob Hordijk verkoopt matrixen voor dotcom formaat.

Back