Yamaha QY-10: wat kan ik ermee?

Mark-T

Budget lid
Ik heb onlangs een Yamaha QY-10 gekocht. Dit was omdat de drummer van onze band regelmatig afwezig is en er een goedkope drumcomputer moest komen. Liever had ik een QR-10 gehad, maar die zijn bijna niet te verkrijgen.

Ik heb een factory-reset gedaan, dus nu zijn alle fabrieksritmes weer aanwezig. Prachtig: nu is hij als drumcomputer inzetbaar. Maar verder: Ik zit naar het monofone klaviertje te kijken, de 30 prachtige instrumenten afkomstig van de beste kaasboer, en de meest onmogelijke gebruikersinterface ooit ontworpen.

Ik heb diverse oude tests doorgelezen van de QY-10. Ze beschrijven het apparaat als een muzikale fototoestel: muziek dat je onderweg maakt, doet je herinneren aan de locatie. Mooi en aardig. Maar hoe krijg je muziek uit dat onmogelijke apparaat? Heeft iemand tips?

heel simpel,

je start de trekker, zodat hij vast lekker warm kan draaien...

dan leg je de qy10 zorgvuldig onder het voorwiel.

dan ga je lekker op de trekker ( hee, waar ken ik dat van?), zitten, en rijdt enkele keren over de qy10 heen...

wel ervoor zorgen dat zowel het voor, als het achterwiel de qy10 goed raken...

:mega:

Ik heb diverse oude tests doorgelezen van de QY-10. Ze beschrijven het apparaat als een muzikale fototoestel: muziek dat je onderweg maakt, doet je herinneren aan de locatie. Mooi en aardig. Maar hoe krijg je muziek uit dat onmogelijke apparaat? Heeft iemand tips?

Ik heb een elektronisch drumstel dat werkt met analoge triggerpads. Volgens mij kan je met die QY-10 wel op die pads slaan.

Ik heb net de handleiding van de QY-10 op mijn bed gegooid. Mooi leesvoer om mee in slaap te komen.
Ik heb een plannetje voor een leuke rap-parodie op een zeer bekend piratennummer en dat moet met de QY-10 te maken zijn.
Bij de band is er de vraag naar leuke acts en dan mag er best wel vaker van instrument gewisseld worden, dus dat er eens een keer een drumcomputer of een sequencer speelt, ipv. iedereen standaard achter zijn eigen instrument.

tja wat kun je ermee????

je koopt toch niet iets om dan later te kijken wat je er mee kunt??

misschien kun je je kat pesten met de toon generator, maar als vervanging van een drummer... uhm....... oefenen zonder drummer kan een band ook een goede impuls geven

dus die trekker is zo een slecht idee nog niet.

:D

Ach ja, het is klein, goedkoop en er zitten ritmes in met best wel vrij leuke drumklanken. Daar ging het in eerste instantie om. Pas toen ik het apparaatje in huis had, dacht ik: wat kun je er nog meer mee? Er zit tenslotte een 8-sporen pattern sequencer in.
Ik zat ook te denken aan een simpele midifile-speler, zoals een Roland SD-35, maar toen kwam ik op het idee om de drumpartijen van midifiles als audio op te nemen en op de mp3-speler te zetten. Dan hoeft de QY-10 alleen maar ritmes te verzorgen bij nummers waar geen midifile van is.

Die gebruikten we vroeger in de band ter inspiratie / referentie. Wat is een rumba? agogo? welke motiefjes horen daarbij?

Dan biedt zo'n apparaat de absolute kale basis van zo'n style, waar ligt de nadruk op enzo. Voor de rest af en toe wat drumpatronen erin gemaakt bij gebrek aan drummer. De Interface is idd ruk, of "even wennen" :P

Zou het je nie meer kunnen vertellen sorry! succes

Hey dat klinkt als dezelfde engine als de SHS-10.

Het is totaal verschillend. De SHS-10 heeft simpele FM-klankjes en de QY-10 heeft klanken gebaseerd op samples (AWM), vergelijkbaar met de PSS-790 en PSR-500 keyboards begin jaren '90.

Oh ik dacht de trompetjes en nog een paar andere typische geluiden van de shs-10 te horen in dat filmje. Maar het is Yamaha, dus niet uit te sluiten dat de samples in AWM van een FM bron komen.

heeft vince clarke daar niet ooit een hele Erasure show mee aangestuurd?

nou, dat zal dan wel bijzonder kazig geklonken hebben, die hele show.

hoe heette de show? Cheese Forever?

:koffie:

Back