Yamaha QY-10: wat kan ik ermee?

Wat circuit-bending betreft: dat is niet nodig. Als je de klanken een paar octaven omhoog of omlaag transponeert krijg je aliasing-effecten die geheel nieuwe klanken opleveren.
De drums klinken lekker jaren '80. Soort van instant Miami-Soundmachine.
Ik had nog een Yamaha PSS-580 keyboardje liggen die ik al een tijd niet meer heb gebruikt en kwam een midikabeltje tegen. Eens proberen wat die combinatie doet: De QY-10 wordt daardoor ineens een polyfone klankmodule met lekkere vuile jaren '80 samples, waar een Emax nog jaloers op kan zijn ;).
Alleen het sequencen wil nog niet lukken. Of de Record-knop werkt niet, of de gebruikersinterface vereist nog een vervolgcursus...

ik hen hem al gestart....

f20a2bf411b5ebeb2a5c23a0606c0bff.jpg

:D

:peukie:

:)

Een Yamaha PSS-790 zou de oplossing zijn: de klanken van een QY-10 + meer ingebouwd in het keyboard, een veel makkelijkere sequencer en ritmepatronen met intro/fill-in/variaties/ending.

Ik vind het wel een aardig ding.. leuk hebbedingetje. ik heb hem gekocht in originele videoband verpakking en het kaartje met de shortcuts erbij. na wat gekut en het doorkrijgen van de menus onder de knopjes kan je wel een grappig nummertje in elkaar zetten. het is het alleen even doorkrijgen..

Ik heb onlangs een Yamaha QY-10 gekocht. Dit was omdat de drummer van onze band regelmatig afwezig is en er een goedkope drumcomputer moest komen. Liever had ik een QR-10 gehad, maar die zijn bijna niet te verkrijgen.

Ik heb een factory-reset gedaan, dus nu zijn alle fabrieksritmes weer aanwezig. Prachtig: nu is hij als drumcomputer inzetbaar. Maar verder: Ik zit naar het monofone klaviertje te kijken, de 30 prachtige instrumenten afkomstig van de beste kaasboer, en de meest onmogelijke gebruikersinterface ooit ontworpen.

Ik heb diverse oude tests doorgelezen van de QY-10. Ze beschrijven het apparaat als een muzikale fototoestel: muziek dat je onderweg maakt, doet je herinneren aan de locatie. Mooi en aardig. Maar hoe krijg je muziek uit dat onmogelijke apparaat? Heeft iemand tips?

De grotere QY's hebben pattern en song mode, en alleen in pattern mode kun je nootinformatie opnemen voor een pattern. Ik ga er even van uit dat deze geen losse tracks heeft in song mode waar je op kunt inspelen, dus dat je alleen patterns kunt creeren.

Ik ga er even van uit dat deze geen losse tracks heeft in song mode waar je op kunt inspelen, dus dat je alleen patterns kunt creeren.

Het gaat allemaal in step-time. Onze band heeft echter onlangs een nieuwe drummer. Dus kan de QY voorlopig opgeborgen worden.

ik heb sinds vandaag de Yamaha QY10 in huis en ik vind het apparaatje wel leuk! :okdan:

de bediening van dit geval is erg cryptisch maar er zit wel een logica in. ik heb een aantal zaken al onder de knie.

hoe klinkt dit geval? nou, als je een hit wil scoren of anderszins een modern popliedje wil maken dan zul je de Yamaha QY10 vreselijk vinden. maar vind je Legowelt of Chiptunes etc. leuk (mijn genre dus) dan is dit een super vet apparaat!

als ik wat meer weet van de Yamaha QY10 zal ik wel ff een demo plaatsen! :doei:

Vergeet er geen Novation MM10 bij te kopen. Volgens mij zou ik nog liever een MC303 hebben...

Ik heb onlangs een Yamaha QY-10 gekocht. Dit was omdat de drummer van onze band regelmatig afwezig is en er een goedkope drumcomputer moest komen. Liever had ik een QR-10 gehad, maar die zijn bijna niet te verkrijgen.

Ik heb een factory-reset gedaan, dus nu zijn alle fabrieksritmes weer aanwezig. Prachtig: nu is hij als drumcomputer inzetbaar. Maar verder: Ik zit naar het monofone klaviertje te kijken, de 30 prachtige instrumenten afkomstig van de beste kaasboer, en de meest onmogelijke gebruikersinterface ooit ontworpen.

Ik heb diverse oude tests doorgelezen van de QY-10. Ze beschrijven het apparaat als een muzikale fototoestel: muziek dat je onderweg maakt, doet je herinneren aan de locatie. Mooi en aardig. Maar hoe krijg je muziek uit dat onmogelijke apparaat? Heeft iemand tips?

Wellicht was een Boss DR3 een betere oplossing geweest? Met ingebouwde basspeler erbij!!

Heeft iemand toevallig interesse in een Yamaha QY-10? De mijne zit nog steeds keurig opgeborgen in zijn originele VHS-cover, de originele handleidingen zitten erbij en de batterijen zijn nog lang niet leeg.

Ik haal mijn Roland EM-20 uit de verkoop. Die is beter geschikt als vervanger voor een drummer of bassist. Hij is wat groter om mee te slepen, maar gelukkig kan ik hem laten staan en er zelf de baspartijen op spelen, wanneer nodig.

Laatst gewijzigd:
Back