Audio Interface USB of Firewire

Celis

Nieuwkomer
Hallo,

Ik ben al een tijd bezig in Fruity Loops, en ga nu over op Ableton.
Echter wil ik ook een goede audio interface en later studiomonitoren.

Er is alleen zoveel keus, dat ik niet weet wat ik moet kiezen.

Ten eerste: USB of Firewire?
Heb gelezen dat firewire wel eens problemen geeft, en dat je daarom het beste een Texas Instruments chip kunt hebben?

USB heeft mijn voorkeur, omdat ik dan hem dan ook op mijn laptop kan gebruiken als ik bijv een setje wil opnemen.

Dat het tweede probleem:
Hoeveel I/O's?
Ik wil het alleen gebruiken om met Ableton te produceren, maar misschien dat ik ooit nog vocals wil opnemen, of een instrument opnemen.

Ook zou Toslink prettig zijn, om af en toe eens wat muziek af te spelen via mijn stereo.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het kiezen van een audio interface.

Groeten,
Niels.

Firewire was voor mij vroeger zeker de betere oplossing maar inderdaad zoals je zelf stelt als je usb neemt kan je ook met je laptop er gebruik van maken de nieuwere usb audio interfaces zijn tenandere van zeer goede kwaliteit en valen qua latency zeer goed mee als je systeem op zich ook een goeie processor heeft.

Aangezien je niet met veel intrumenten wil opnemen lijkt mij een 2in2out setup genoeg
http://us.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-2i2

of als je meer uigangen wilt de

http://us.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-2i4

Ook akai heeft de AKAI eie Pro en er zijn er nog veel andere

Eens met deze keus :okdan:

Firewire was voor mij vroeger zeker de betere oplossing maar inderdaad zoals je zelf stelt als je usb neemt kan je ook met je laptop er gebruik van maken de nieuwere usb audio interfaces zijn tenandere van zeer goede kwaliteit en valen qua latency zeer goed mee als je systeem op zich ook een goeie processor heeft.

Aangezien je niet met veel intrumenten wil opnemen lijkt mij een 2in2out setup genoeg
http://us.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-2i2

of als je meer uigangen wilt de

http://us.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-2i4

Ook akai heeft de AKAI eie Pro en er zijn er nog veel andere

Ik had inderdaad ook naar de Focusrite Scarlett gekeken.
Ik wacht nog even de reactie's van andere mensen af.

Zoals ik in mijn eerste post al zei: een digitale uitgang, het liefst optisch, zou ook prettig zijn om gewoon eens muziek te kunnen luisteren over mijn HiFi installatie.
Echter is dit geen must.

EDIT: Is de M-Audio Avid Fast Track C400 misschien iets?

Die heb ik nog nooit gehoord of nog nooit met gewerkt maar ben zelf niet zo'n fan van M audio.
Maar waarom wil je optisch voor hifi optische kabeltjes kan je niet zo lang maken dus om muziek te beluisteren op uw hifi kan je toch ook gewoon analoog gaan en bvb voor de scarlet 2i4 bekijken heeft 4 uitgangen kan je muziek maken op je comp terwijl je via je hifi naar muziek luistert :) ook op meer dan 2 meter aftstand van je hifi :)

Ja daar heb je misschien wel gelijk in.
Dan ga ik waarschijnlijk voor de Scarlett. :)

Kan je de gebalanceerde uitgang ook via RCA op de hifi installatie aansluiten?
Neem aan van wel, maar ben er niet bekend mee..

Even een waarschuwing over focusrite, ik heb meerdere berichten gelezen op forums en 2 in real life over focusrite kaarten die er na 1,5 jaar ineens mee uitscheiden zonder aanwijsbare oorzaak (printplaat gecheckt, voeding gecheckt). Dat waren nieuwe eerstehands focusrites van 400 euro die gebruikt werden door mensen die hun brood verdienen met geluid. Ik ga er niet aan beginnen in ieder geval.
Uiteraard zullen er zat mensen zijn die nooit problemen hebben gehad maar ik ga niet meedoen aan die loterij, ik vond het iets te vreemd en iets te veel voorkomen in verhouding met klachten over andere interfaces.

Heb zelf nog nooit problemen gehad met focusrite en vind op het internet er ook niet veel problemen over terug heb wel altijd de Saffire versies en niet de scarlet versies gebruikt.
Heb zelf ook de AKAI EIE pro (voor mn laptop) en die werkt ook goed. En hey zij die na 1.5 jaar problemen ondevinden met hun focusrite moeten dan toch gewoon naar de winkel gaan in plaats van die zelf open te vijzen ik heb daar altijd 2 jaar garantie op gehad.

Niel, kan je een linkje geven?
Want hier heb ik niets aan, wil het zelf even kunnen lezen. :)

Shedacq: De AKAI EIE pro vind ik dan meteen erg prijzig worden..
Ik wil er max 150 euro aan uit geven, ben ook maar een student haha.

Tuurlijk, maar één van die mensen was al eerder terug geweest met de focusrite ervoor, die heeft de 2e keer zijn geld teruggevraagd en wat anders gekocht. Allemaal leuk dat je kan omruilen en geld terugkrijgen maar als je middenin een productie zit zit je niet te wachten op dit soort problemen.

Volgens mij is de fabrieksgarantie zelfs wettelijk 3 jaar ?

Links heb ik niet bij de hand, wel topic gevonden op reason forum over een 2i2 die bij 3 mensen veel te zachte outputs geeft, zelfs na het omruilen voor een andere unit: https://www.propellerheads.se/forum/showthread.php?t=169871&highlight=focusrite&page=2

Ik was trouwens abuis over de 1,5 jaar, het is 3 jaar.

Als je budget wat lager is kan je ook goed naar 2e handsjes kijken.

2 x IN, 1 x OUT, FireWire, 2ehands < 100 euro. Geluidskwaliteit is goed/zeer goed.

750-Konnekt6desk_angle.jpg

Qua latency schijnt (gearslutz) is de NI Komplete audio 6 de beste USB kaart op de markt.
http://www.gearslutz.com/board/8253121-post348.html

Converters schijnen ook erg goed te zijn (prijs/kwaliteit)

Hij ligt nu wel iets ver (nieuwe btw) buiten je budget maar wellicht kom je er een op marktplaats tegen.

Daarnaast krijg je er ook nog goedies bij ;)

Ik heb het lang overwogen, ben zelf uiteindelijk op een Presonus Firestudio mobile belandt. Meer mogelijkheden en lagere latency maar wel firewire.

oja, als iemand nog een pci 3 x firewire kaart (Belkin) zoekt waar de juiste chips op zitten, die heb ik hier te koop liggen, moet nog even kijken wat het moet kosten maar sowieso minder dan de nieuwsprijs uiteraard. Heb 'm een tijdje gebruikt voor bij m'n tc powercore firewire.

Laatst gewijzigd:
Is de TC Electronic Desktop Konnekt 6 een goed alternatief?
Ziet er inderdaad wel degelijk uit!

Is de TC Electronic Desktop Konnekt 6 een goed alternatief?
Ziet er inderdaad wel degelijk uit!

Top interface, je vindt geen betere geluidskwaliteit voor die prijs, zeker 2e hands. Enige reden dat ik hem weg deed was dat ik liever een usb midi controller en audio interface in 1 wilde gebruiken, dat werd de line 6 kb 37.

Ik werk al een tijdje met de Desktop Konnekt 6, klinkt echt heel goed (in zn prijsklasse), volumeknop is erg handig en er zit ook nog een zeer goed klinkende hardware-Reverb ingebouwd.

Handige headphone monitoring.

En hij ziet er ook nog mooi uit, vind ik dan.

Ai, dit is inderdaad wel Firewire..
Hier ga ik nog even over nadenken..

Als mensen nog een voorstel hebben, hoor ik dat graag. ;)

Qua latency schijnt (gearslutz) is de NI Komplete audio 6 de beste USB kaart op de markt.
http://www.gearslutz.com/board/8253121-post348.html

Converters schijnen ook erg goed te zijn (prijs/kwaliteit)

Hij ligt nu wel iets ver (nieuwe btw) buiten je budget maar wellicht kom je er een op marktplaats tegen.

Daarnaast krijg je er ook nog goedies bij ;)

Ik heb het lang overwogen, ben zelf uiteindelijk op een Presonus Firestudio mobile belandt. Meer mogelijkheden en lagere latency maar wel firewire.

Toevallig ook aan het kijken voor een nieuwe gekuidskaart aangezien mijn complete Audio er na 1,5 jaar alleen gebruikt te zijn in mijn homestudio ineens mee is opgehouden. Nieuwe drivers geïnstalleerd, gedeïnstalleerd, andere USB poorten geporbeerd maar niet meer te reanimeren. Voor mij dus geen NI spul meer. Hiervoor veel plezier gehad met een tascam US144 interface maar deze werd niet meer ondersteund door Windows 7, vandaar destijds de overstap.

Back