tb303 schema

De accent wordt gemaakt door beide pins tegelijk aan te sturen. Op deze manier bespaarde Roland een I/O line. Maakt voor je modular niet echt uit want je kan dit stuk naar eigen inzicht opbouwen.

Over de porta time: je kunt idd een potmeter (bv 1M log om te testen) in serie zetten tussen de CV IN en C35. Als je het fancier wilt doen kun je een OTA gebruiken zodat je de porta met behulp van CV kan aansturen.

Een heel belangrijk punt bij het 303 filter is dat er echt 5.333V op het filter staat. Een paar mV verschil is al hoorbaar en als mijn geheugen me bij staat had een van de klonen daar 5V staan waardoor ie echt niet zo goed klonk als had gekund.

Succes,
Heiko

Een heel belangrijk punt bij het 303 filter is dat er echt 5.333V op het filter staat. Een paar mV verschil is al hoorbaar en als mijn geheugen me bij staat had een van de klonen daar 5V staan waardoor ie echt niet zo goed klonk als had gekund.

hhm interessant! ik ga m eens doormeten want volgens mij staat er op die van mij ook gewoon 5V

bij mijn 303 meet ik 5,11V maar er zit een trimpot naast dus hij is in te regelen. maar ander puntje is dat de decay tijd gewoon constant kort is als ik aan de 1M pot van de decay draai en daarbij meet ik een constante weerstant over de potmeter van 0ohm... hhm daar moet ik dus nog even naar kijken. maar kom ik vast wel uit. ik heb t idee dat dat ergens aan ic12 ligt

Ik denk idd dat je iets gevonden hebt met de Decay ;)
:okdan:
eh ja eh nee eh misschien toch niet want ik heb daar niets mee gedaan, behalve dat ic13 niet meer op de printplaat aanwezig is omdat die op t stuk zat dat ik er af heb gezaagd en aangezien dat ding alleen maar schakelde... ah misschien ligt daar t probleem... :?
bedenk me nu dat t ook best raar is dat de accent potmeter ten alle tijden reageert dus dat betekend dat bij iedere noot ook de accent getriggert wordt

het accent gedeelte ziet er nu zo uit, maar ik heb zo mn twijfels of Q35 op deze manier überhaupt iets schakelt... als er stroom op de BC550C komt te staan dan laat bypassed die de R140... dus zou dat invloed moeten hebben op Q35. maar er niks op t middelste pootje staat... wat schakelt ie dan. oftewel er zou in mijn theorie een constante spanning uit IC13 moeten komen behalve op de momenten dat de accent aan is. maar nu kan ik dus nooit meer nagaan wat hier is gebeurd omdat ik ic13 eraf heb gezaagd. :(
en dat verklaard waarschijnlijk ook waarom de decay pot niks doet omdat de accent (12V met R139 ertussen) hier nu constant op pin 5 van ic12 staat.
accentcircuit_zps7090add1.jpg

Laatst gewijzigd:
maar kan ik daar gewoon 12V voor gebruiken of moet ik een beetje voorzichtig zijn met die ic12 en heeft ie speciale eisen als t om spanning gaat?
EDIT
oow dom! eerst even goed kijken! die stroom gaat natuurlijk helemaal niet naar de ic12 die is alleen om de transistor te schakelen :( sorry

update...
de cv direct op de cv input zetten kan maar hierdoor werkt de slide functie niet. door een 1M potmeter tussen de cv en de 303 te zetten kun je de slide time regelen van 0 naar lang.
de slide kan je aan en uit zetten met een standaard gate signaal en de in de mod schema getekende "bat 85" kun je weglaten omdat t enkel een transistortje schakeld. wel kun je voor alle zekerheid een diode ertussen plaatsen.
De resonance mod is leuk voor degenen die vooral willen schreeuwen maar heeft verder weinig toe te voegen omdat zonder de mod de resonantie al net begint te schreeuwen, meer schreeuwen druk met name t geluid uit de vco weg en wordt t niet fraaier op.
Mn 303 clone is van zichzelf al best smerig en ik denk dat ik naast de distortion mod m juist schoner wil laten klinken door R62 te vergroten.

dit is puur uit nieuwsgierigheid:
er is iets met dat filter van de tb303... iedereen roept dat t een 18db filter is maar als ik naar t schema kijk kom ik uit op 24db. mijn conclusie was dat t filter voornamelijk in 3 stappen werkt, maar ik vind t sowieso lastig om van een schema te bepalen hoeveel db een filter is. kan iemand daar iets meer over uitleggen?

ok>... mn vermoeden klopt
wiki zegt dit:
It is a common misconception that the filter is a 3 pole 18dB per octave design when in fact it is 4-pole 24dB per octave

Back