flat cable Roland KR-33

oei,

ik heb de situatie verkeerd gezien. Door alle chaos door van alles ben ik vergeten dat aan een einde ik toch contact moet zien te maken met plastic flat cable.

de Roland man adviseerde iets nieuws: Chip Quick

ik heb bij deze geen flat cable meer nodig. (helaas,...het had zo mooi kunnnen zijn)

chip quick is om smd onderdelen weg te halen.

daarna heb je toch een kabel nodig om de onderdelen met mekaar te verbinden?

:koffie:

ik denk dat hij bedoelde die Chip Quick in reverse te gebruiken. Dus om juist 'koud' te solderen.
maar ik ga dat chip quick toch niet gebruiken.

hoe ik het verder ga doen weet ik nog niet maar als ik moet gaan solderen dan is het beter om met losse draadjes te werken. daar heb ik genoeg van op voorraad.

flat cable is niet de oplossing.

ok, zet um op.....

:mega:

bedankt!

beetje aanmoediging kan ik zeker gebruiken.
gelukkig vind ik 'aparte orginele oplossingen bedenken voor van alles en nog wat'
altijd weer een uitdaging en meestal komt er uiteindelijk wel een eureka-moment!

:eureka:

Ik ga deze reparatie binnenkort ook uitvoeren op een D-70. Ik ben begonnen om 16 losse draadjes vast te lijmen op de flexibele print dmv zilverlijm (L100) maar dat werkt niet zo denderend. Die lijm is waterdun waardoor het alle kanten op vloeit en de 16 banen steeds met elkaar verbonden worden. Dit moet je dan weer wegkrabben enzo. Bende. Ik heb laatst iets anders gezien: Wire Glue. Klein potje van een euro of 10. Hier zitten zwarte koolstof houdende lijm in waarmee je koud onderdelen aan elkaar kunt 'solderen'. Het spul is lekker dik waardoor je in dit geval met bijvoorbeeld een tandenstoker 16 puntjes lijm aanbrengt op de flexibele print en daar dan gewoon 16 draadjes in kan steken. Even een paar uur laten drogen en dan bijvoorbeeld nog een dik spoor montagekit weer daar overheen om het allemaal op z'n plek te houden. Ik heb er foto's van opgeslagen maar die moet ik even opzoeken..

ha, XV88

klinkt goed, de Wire Glue. opzich als dat goed werkt is het DE oplossing!

ik kijk nu naar wat joetjoep videos er over.....

Interessante link over installatie van een nieuw contactboard:

http://www.gearslutz.com/board/elec.../634938-jd800-keyboard-replacement-parts.html

De flatcable is dan geen los onderdeel meer. Je moet dan wel het printje aan de onderkant vervangen door een nieuw model omdat de stekker precies andersom zit.

De vervangende onderdelen voor 5 octaaf rolands schijnen inmiddels op te zijn. De D-70 heeft 6,5 octaaf en het nieuwe contactboard daarvoor kost 140 euro :') Ik heb die prijs laatst opgevraagd en dan heb je dus nog maar 1 kan definitief gerepareerd. (want een D-70 heeft 2 contactboards en dus aan beide kanten zo'n kwetsbare verbinding) Een D-70 is ongeveer 150 euro waard dus dat heb ik maar niet gedaan. Binnenkort dus eens ff proberen met Wire Glue :)

Ik kan die foto's over die JD-800 reparatie met Wire Glue ff niet vinden. Zal vanavond thuis even op de computer kijken want daar heb ik denk ik de foto's opgeslagen.

Hier de foto's van iemand die met Wire Glue een JD-800 gerepareerd heeft

Attachments

• cimg3641-jd36.jpg
    cimg3641-jd36.jpg
    70 KB · Bekeken: 68
  • cimg4066-4.jpg
    cimg4066-4.jpg
    68,3 KB · Bekeken: 68
  • cimg4072-10.jpg
    cimg4072-10.jpg
    68 KB · Bekeken: 75
hoera!

zo wou ik mijn keyboard ook repareren. mistte alleen nog het juiste middel.
als die wire glue goed verbind (blijvend) dan is dit de oplossing. ik ga het aanschaffen!

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
Voor mij is het ook een nieuw product dus top dat dit hier gedeeld is!

Ik ga het deze week ook bestellen en die D-70 eens repareren.

Ik heb ook nog wel een tippie om die rode lijm bende simpel weg te krijgen van de toetsen bij vele oude Rolands. Zal ik dat hier ook neerzetten?

Ik heb mbt die rode lijm hier een heel verhaal gepost:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1701778#post1701778

Die Wire Glue kost in nederland 8,50. Maar dan komen er weer verzendkosten bij a 7 euro. Beetje jammer. Ik heb het ook zien staan op de engelse Ebay en dan heb je het voor 10 of 12 euro thuis.

Ik denk dat in nederland alleen Conrad het verkoopt.. misschien dat er ook electronica winkels zijn die het verkopen..

Ik heb het vandaag op ebay UK besteld maar dan voor een paar euro meer :mexico:

Als het binnen is eens gaat prutsen :)

wire glue is binnen uit GB

er staat op: improved

bof ik even!

Ik heb het nog niet ontvangen maar dat zal vandaag of morgen ook wel gaan gebeuren. Ben je er al mee aan de slag geweest?

Back