Het omgekeerde van ringmoduleren, AM en FM

Origineel geplaatst door EDP
nou dat is zo uit te proberen, gewoon je radio op de pitch van de vco, krijg je een beetje een bitcrush/fm op filter achtige sound
Ben benieuwd of een VCO die frequenties wel aankan...
Maar ik zal eens met mijn elektronische bouwdoos een radio signaal los zien te puteren vanuit de ether! :)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ben benieuwd of een VCO die frequenties wel aankan...
Maar ik zal eens met mijn elektronische bouwdoos een radio signaal los zien te puteren vanuit de ether! :)

ja dat werkt gewoon, iig bij die pitch in van de vco van een ms20, bij de meeste bakkan mag 3 of 5 volt toptop zijngeloof ik

ja dat werkt gewoon, iig bij die pitch in van de vco van een ms20, bij de meeste bakkan mag 3 of 5 volt toptop zijngeloof ik
Maar volgt ie hem ook zo snel?
Ik weet dat bij VCAs en RM modules je maar tot een bepaalde frequentie kunt gaan..

Maar volgt ie hem ook zo snel?
Ik weet dat bij VCAs en RM modules je maar tot een bepaalde frequentie kunt gaan..

werkte bij mij prima kan je echt hele interresante dingen mee doen

werkte bij mij prima kan je echt hele interresante dingen mee doen
Hoe kom je aan het radio signaal?

Nou....

Wat men aan FM hebt in een synth moet je maar eens aan Yamaha vragen.. Al die FM synths...
FM is een methode en bij radio gaat het om andere frequenties als in synth, maar het principe is hetzelfde.

...

Wat ik me bijvoorbeeld af vraag is wat er gebeurt als je een audio signaal in plaats van met een sinus met een saw naar een FM signaal omzet en hem dan vervolgens met een sinus weer in een radioontvanger terug vormt. Wat verandert er dan aan het signaal?

Ik weet niet, maar niemand heeft hier het verhaal van RCM ter sprake gebracht. Real Time Convolution and Modulation was de verst gevorderde vorm van FM-synthese die Yamaha heeft geproduceerd. De SY99 was de enige die dat ooit kon. In het FM-algoritme kon je naast een sinus of een berekende subgolfvorm van een sinus ook willekeurige samples als carrier of als modulator gebruiken. Je kon er zelfs tot twee samples op verschillende operatorplaatsen in steken. Neem als sample een zaagtand en je kan perfect horen hoe het klinkt wanneer je een zaagtand met een sinus moduleert ... of een sinus met een zaagtand ... of ... of. Demoduleren zit er uiteraard niet bij omdat de ranges steeds in het audiospectrum blijven en het dus niet nodig is. Hoe klinkt het? Soms trekt het op niets, soms is het mooi en soms is het echt spectaculair. Over het algemeen kan je enorm complexe golfvormen maken. Dikwijls zijn ze zo complex dat je ze niet kan gebruiken, maar zoals bij iedere techniek is het een kwestie van goed programmeren. Ik weet niet of het iets bijdraagt, maar het trekt er in ieder geval toch op :)

Laatst gewijzigd:
Op enkele vraagjes in deze thread kan ik wel een korte reactie geven.

Waarom worden am/fm/rm in synthesizers toegpast. (Misschien niets nieuws maar toch een kort overzichtje)

Am is niets anders dan het vermenigvuldigen van 2 sinus-vormige trillingen met resp frequenties f1 en f2. Het resultaat is een signaal met 3 frequenties: f1, f1+f2 en f1-f2 Bij electronische muziek intstrumenten kan bv zo vibrato (een zweving) gemaakt worden met am. Men neme f1 = 2000hz, f2 = 1996 hz en het resultaat bestaat uit een toon van 2000 hz + 4 hz (de vibrato component). De 3996 hz dient weg gefilterd te worden.

Bij fm worden niet de amplitudes maar de frequenties onderling beinvloed. Waarom is FM interessant. Timbre of klank-kleur wordt bepaald door de aantallen sinus vormige signalen die in een toon aanwezig zijn. Een sinus klinkt saai omdat het signaal maar uit 1 toon bestaat: de oorspronkelijke sinus. Warm timbre zijn tonen met complexe series of patronen van opgetelde sinus reeksen. En wat onstaat er nu bij FM: Precies! Een (bessel) reeks of serie van sinussen, ondanks het magere uitgangsmateriaal van 1 draag-golf en 1 modulator. Vandaar de voor die tijd sensationele resultaten met de yamaha synths van de DX-serie.

Bij ring-modulatie gaat dit principe weer een stapje verder en is daarom op synths aanwezig om geluiden te produceren die langs andere wegen moeilijk te verkrijgen zijn.

Het oranje blokje: De FM demodulator:

In zijn oer-vorm is een FM demodulator niets anders dan een filter met de originele draag-golf als midden frequentie, de uitgang van dit ideale filter (dat niet bestaat) is gewoon het gemoduleerde signaal.

Inderdaad wordt een PLL of phase-locked loop ingezet als meer realistische demodulatie component. Met synthedit moet het mogelijk zijn er eentje na te bouwen.

Jiehoe!

Op de doepfer mailing list heeft iemand (ene ernst uit nederland (Achtung_999) ook zoiets gevraagd! Interessant!

attachment.php

I have one question for you guys:
Has anyone had any luck with recording control voltages from the a100
system to analog reel to reel tape?
In the studio where I used to compose there was a practice of doing
this sort of thing by inputing the control voltage to a sine oscillator
and record the result to tape. On playback you could "demodulate" the
sound with a frequency demodulator, that you would tune to the same
range as the oscillator used for recording.
Any thoughts on this?

Check dit:
Hello Ernst

> Has anyone had any luck with recording control voltages from the a100
> system to analog reel to reel tape?
In the A100 you can do it by recording the level (not the frequency!) of
an continous signal. Example given:

Record:
-------

"cv-to-be-recorded"
|
v
a132 -> tape
^
|
a145

The LFO should be set to a frequency around 1kHz

Playback:
---------

tape -> a119 -> "cv-destination"

For this I definitely recommend to setup and rehearse the patch itself
with the whole control chain, because the "envelope followed" CV will
behave a littlebit different than the original CV (this is also valid
for the version with recording the pitch).

Rehearse:
---------

"cv-to-be-recorded"
|
v
a132 -> a119 -> "cv-destination"
^
|
a145

Regards, Florian
Ik ga het thuis zeker een keertje proberen! :)

Back