Schoppenheer- Voer me mee

SchoppenHeer

Stamgast
Eindelijk weer eens een nieuwe track.
Ga de komende tijd meer richting poezie/spoken word en minder richting standaard hiphop/pop formaat coupletje refreintje, coupletje refreintje.

Check het maar @

http://schoppenheer.bandcamp.com/track/voer-me-mee

Groet,
Schoppenheer

Tekst:
Voer me mee naar velden waar de vruchten volop groeien
waar de wind niet langer vluchtend is voor het land in brand en woede waar de zandstormen zijn gaan liggen als slaperige kinderen
waar ik me herinner dat het water raast al zinderend en slingerend
waar de schildpadden zwemmen en de kolibrieen zweven
waar de lichten en de kleuren uit je fantasieën leven
waar de waterval je slechte dagen magisch laat vervagen
waar het tranendal al jarenlang is verlaten en begraven
Laat me vergeten wie ik ben al is het maar voor een seconde
laat me vergeten waarom ik ren al is het maar voor een ronde
laat de hemelen dalen om deze avond te laten zegenen
breng de droogte naar het verleden en laat het dagen aan een regenen
Voer me mee naar de Wildernis en maak m’n lichaam en geest heel
spreek de duivels op m’n schouders en zeg ze ‘wees stil’
schraap de zee-egels van de bodem vandaan
zodat ik voortaan weer met blote voeten in het water kan staan en
voer me mee
door vulkanen, langs fonteinen, over bergen, door ravijnen
laat me langzaam aan verdwijnen in de
stilte, de lucht, het bruisen van het water
het vallen van de druppels in volle vrije vlucht en
laat me niet meer los
laat me niet meer los
laat me niet meer los
laat me niet meer los

Last edited by a moderator:
het klinkt wel nog steeds heel erg als hip hop ;)

al ligt dat denk ik vl aan je hoe je het gemixed hebt. voor zo'n track moet je het denk ik anders benaderen dan bij de muziek die je normaal gesproken maakt.
veel nadruk op de kick en snare/clap. het is erg "in your face".
misschien dat je die wat meer op de achtergrond kan zetten zodat er meer nadruk op je teksten komen liggen?

Cheers,
C

Ik vind de sfeer wel lekker eigenlijk. Klein dingetje: zolang je probeert het te laten rijmen, krijgt het voor mij minder diepgang, zeker als het niet goed rijmt; groeien vs woede, kinderen vs slingerend. Dus misschien sinterklaas vaarwel zeggen en het rijmen laten voor wat het is? :-)

de bedoeling is ook niet dat het altijd technisch rijmt in de zin van brood-dood, maar assoneert en allitereert. Soort gelijke klanken. En dat klankenspel doe ik ook weer voor de muzikaliteit. Het geeft me juist meer vrijheid dan brood-dood.
De tekst zit vol alliteratie,herhalende klanken (voornamelijk de a klank), multi rijm en assonantie. In mijn inszien een stuk interessanter en technischer dan simpel kloppende eindrijm.
Dus sorry, ik ben het niet met je eens :)

Bijvoorbeeld check deze frase

Een en al binnenrijm en assonantie

(hemelen,zegenen,verleden en, regenen) hoop binnenrijm weer

waar de wind niet langer vluchtend is voor het land in brand en woede

Alliteratie (voer velden vruchten volop)
dubbelrijm (vruchten groeien, vluchten woede)
binnenrijm (land, brand)

waar de zandstormen zijn gaan liggen als slaperige kinderen
waar ik me herriner dat het water raast al zinderend en slingerend

(Meerdere lettergrepen rijm/assonantie en binnenrijm) :slaperige kinderen, raast al zinderend en slingerend

Misschien dat ik nu een beetje doordraaf, maar aan de tekst is heel veel aandacht besteed zowel technisch als qua beeldspraak.
En als ik dan als kritiek krijg dat het niet goed rijmt en dat ik Sinterklaas aan de kant moet gooien, voel ik me eerlijk gezegd een beetje beledigd.

Klinkt mooi.. Je rapt altijd zo makkelijk.. moeilijke zinnen weet je telkens goed in tijd te brengen.. en dat dramatische toontje, dat verheven stemgebruikt is weg.. Op deze manier klinken je tracks veel beter...

Vanuit hiphopoogpunt is het voor mij te gladjes.. ik heb hiphop liever wat rauwer..

de bedoeling is ook niet dat het altijd technisch rijmt in de zin van brood-dood, maar assoneert en allitereert. Soort gelijke klanken. En dat klankenspel doe ik ook weer voor de muzikaliteit. Het geeft me juist meer vrijheid dan brood-dood.
De tekst zit vol alliteratie,herhalende klanken (voornamelijk de a klank), multi rijm en assonantie. In mijn inszien een stuk interessanter en technischer dan simpel kloppende eindrijm.
Dus sorry, ik ben het niet met je eens :)

Bijvoorbeeld check deze frase

Een en al binnenrijm en assonantie

(hemelen,zegenen,verleden en, regenen) hoop binnenrijm weer

waar de wind niet langer vluchtend is voor het land in brand en woede

Alliteratie (voer velden vruchten volop)
dubbelrijm (vruchten groeien, vluchten woede)
binnenrijm (land, brand)

waar de zandstormen zijn gaan liggen als slaperige kinderen
waar ik me herriner dat het water raast al zinderend en slingerend

(Meerdere lettergrepen rijm/assonantie en binnenrijm) :slaperige kinderen, raast al zinderend en slingerend

Misschien dat ik nu een beetje doordraaf, maar aan de tekst is heel veel aandacht besteed zowel technisch als qua beeldspraak.
En als ik dan als kritiek krijg dat het niet goed rijmt en dat ik Sinterklaas aan de kant moet gooien, voel ik me eerlijk gezegd een beetje beledigd.

Sorry man, dat is helemaal mijn bedoeling niet :o:. Wat ik wilde zeggen is dat juist door het feit dat er eindrijm in lijkt te zitten waar het in die eerste twee phrases niet zit, afleidt van de content. Soms zit er wel eindrijm in en soms weer niet. Ook zit je binnenrijm op verschillende plekken waardoor het (bij mij) afleidt van de poëtische waarde van de tekst. Ik kan het ook niet helpen, zo werkt dat bij mij...

Ik zie inderdaad dat je zorgvuldig en met aandacht aan de tekst hebt gewerkt en ik zou willen dat ik die kwaliteiten in huis had.

@lansberg
sorry voor mn overdreven reactie. ik begrijp je punt denk ik

@ furious . Ja ik ben het met je eens. Ik vind ook dat ik op oude tracks vaak te benauwd en dramatisch klink. MIsschien maar eens al die liedjes een keer opnieuw opnemen :)

Klinkt mooi.. Je rapt altijd zo makkelijk.. moeilijke zinnen weet je telkens goed in tijd te brengen.. en dat dramatische toontje, dat verheven stemgebruikt is weg.. Op deze manier klinken je tracks veel beter...

Vanuit hiphopoogpunt is het voor mij te gladjes.. ik heb hiphop liever wat rauwer..

Ik sluit mij hier geheel bij aan.

Om eerlijk te zijn ben ik aangenaam verrast!

Toffe plaat! Lijkt me overigens nog steeds gewoon nederhop, maar dat geheel terzijde. Kick is wat hard idd.

De kritiek op de manier van rijmen deel ik niet, ik heb sowieso geen afkeer van eindrijm maar de andere stijlmiddelen die al zijn beschreven zijn tof. De tekst is vaag (er is geen enkele hint waarom je meegevoerd zou moeten worden - een klein tipje van de sluier stimuleert de verbeelding van de luisteraar, denk ik), maar dat past op zich wel bij de plaat.

Ik hoor trouwens ook gewoon nog een liedje met couplet/refrein-structuur. Niks mis mee verder.

Ja, echt tof dit!

Ik schrok een beetje van de omschrijving 'spoken word' maar dit is niet verkeerd hoor, integendeel! Vind het bijna zang zo melodieus.

Mooi!

In veel rap hoor je duidelijk waar de zinnen eindigen maar deze tekst is als een kabbelend beekje. Ik vind het juist heel fijn als het zo lekker stroomt in plaats van het typmachine effect (zin af, ping, naar volgende regel).

dit stukje vind ik nét wat minder flowen :
"schraap de zee-egels van de bodem vandaan
zodat ik voortaan
weer met blote voeten in het water kan staan"

desalniettemin, erg fijn stukkje.

-C-

Mooi!

In veel rap hoor je duidelijk waar de zinnen eindigen maar deze tekst is als een kabbelend beekje. Ik vind het juist heel fijn als het zo lekker stroomt in plaats van het typmachine effect (zin af, ping, naar volgende regel).

dit stukje vind ik nét wat minder flowen :
"schraap de zee-egels van de bodem vandaan
zodat ik voortaan weer met blote voeten in het water kan staan"

desalniettemin, erg fijn stukkje.

-C-
http://nl.wikipedia.org/wiki/Enjambement 8)

Volgens mij is het technisch gezien geen enjambement als ik de definitie zo lees. Want staan rijmt ook op vandaan en voortaan ook. Het is gewoon dubbele eindrijm, eentje op eenderde en eentje op het eind.

Back