Initialisatie Cubase

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Waarde lezer,

Bij het opstarten van Cubase wordt telkens begonnen met een initialisatie van de VST's en de content. Dit duurt bij mij inmiddels bijna 4 minuten. Nu heb ik me laten vertellen dat andere DAW's de opties kennen om dit proces over te slaan. Bij Cubase kan ik hier niets over terugvinden.

Is dit mogelijk en zo ja, waar kan ik deze instelling vinden?

Wees gegroet.

Je bedoelt neem ik aan dat laden als je het "splash screen" te zien krijgt. Dat is een goede idd, maar ik weet ook niet of dat kan. Heb het iig nooit zien staan bij de opties.

Lijkt me een noodzakelijke stap bij het opstarten eigenlijk. Ik heb er nog nooit van gehoord dat je dit kan overslaan, dit is tenslotte de stap waarin Cubase bekijkt wat je allemaal aan VST's e.d. hebt, zodat die ook gebruikt kunnen worden.

Is het gevolg van verzamelwoede
flink opschonen die zooi en keuzes maken en niet alles wat op je desktop belandt maar blind installeren

idd, ik heb ook enkel de vst's erin staan die ik gebruik, en gekocht heb
om vst's eens te testen gebruik ik cantabile,

In cubase heb je ook twee knoppen om de VST's te initialiseren,, "Update" en "plugin Information"

Cubase-Plugin-Info.png

Lijkt me een noodzakelijke stap bij het opstarten eigenlijk. Ik heb er nog nooit van gehoord dat je dit kan overslaan, dit is tenslotte de stap waarin Cubase bekijkt wat je allemaal aan VST's e.d. hebt, zodat die ook gebruikt kunnen worden.

Klopt voor wat betreft het herkennen van de VVST's. Maar als er niets aan de set-up is veranderd, hoeft er ook niet geïnitialiseerd te worden. Dus theoretisch zou je die stap kunnen oveslaan. Nu praktisch nog. En ik heb me ooit eens laten vertellen dat deze optie in andere DAW's gewoon bestaat.

Is het gevolg van verzamelwoede
flink opschonen die zooi en keuzes maken en niet alles wat op je desktop belandt maar blind installeren

Is geen gevolg van verzamelwoede, maar van initialisatie. En je suggestie dat ik blind "alles dat op mijn desktop verschijnt" installeer is een onjuiste. Het klopt wel dat ik een aardige verzameling VST's en plugins beschikbaar heb. En hoe minder beschikbaar, hoe sneller het proces. Klopt ook. Maar het ging mij er niet om de hoeveelheid middelen terug te brengen, maar de opstarttijd. ;)

idd, ik heb ook enkel de vst's erin staan die ik gebruik, en gekocht heb
om vst's eens te testen gebruik ik cantabile,

In cubase heb je ook twee knoppen om de VST's te initialiseren,, "Update" en "plugin Information"

Je kunt inderdaad ook handmatig updaten. Maar die automatische initialisatie gebeurt bij elke start-up van Cubase. En die moet uit (althans, dat is mijn vurige wens :)).

De plugincheck kan niet uit, dan heb je geen plugins meer tot je beschikking na opstart
Met zo'n opstarttijd heb je gewoon een grote pluginverzameling en een aantal cracks vertragen door emulatie het initialisatieprocess ook BEHOORLIJK dat je het daar niet over wilt hebben begrijp ik, maar daar ligt wel de oorzaak van je probleem. Hier is Cubase7 in 9sec opgestart tot het project menu

Raphie heeft hoogstwaarschijnlijk gelijk. Iets corrupt in de application data of plugin folder. Of gewoon teveel... Over de crack doe ik geen uitspraak :) Dat hoeft niet per se de oorzaak te zijn.

https://www.steinberg.net/index.php?id=2022&tx_p77sbknowledgebase_pi1%5Barticle%5D=224&tx_p77sbknowledgebase_pi1%5B%5D=&L=1

en anders de knowledge base. Ik gebruik Cubase al een tijd niet. maar er worden ook logs bijgehouden, zijn ook handig.

Thanks Access voor de link. Het lijkt hier echter te gaan om het vervangen van corrupte files en daarvan is in mijn situatie geen sprake.

Hoe dan ook, het lijkt erop dat dit niet te verhelpen is en misschien is de suggestie van Raphie dan ineens zo'n slechte niet. OK, keuzes maken dus...

De plugincheck kan niet uit, dan heb je geen plugins meer tot je beschikking na opstart
Met zo'n opstarttijd heb je gewoon een grote pluginverzameling en een aantal cracks vertragen door emulatie het initialisatieprocess ook BEHOORLIJK dat je het daar niet over wilt hebben begrijp ik, maar daar ligt wel de oorzaak van je probleem. Hier is Cubase7 in 9sec opgestart tot het project menu

Grootste tijd gaat zitten in de initialisatie van de content. Plugssins gaat ie lekker snel doorheen. Maar zoals hierboven geschreven, ik ga keuzes maken :). (Of twee of meer verschillende sets aanmaken en dan telkens handmatig de updates doen).

Dank aan alle meedenkers! :okdan:

Thanks Access voor de link. Het lijkt hier echter te gaan om het vervangen van corrupte files en daarvan is in mijn situatie geen sprake.

Hoe dan ook, het lijkt erop dat dit niet te verhelpen is en misschien is de suggestie van raphie dan ineens niet zo'n slechte. OK, keuzes maken dus...

yw. Je kunt hierdoor in ieder geval als Dr zijnde bepaalde factoren uitsluiten :)

Back