Met het laatste ben ik het niet eens. De octatrack is veel dieper dan de machinedrum of monomachine. Zoveel extra menutjes en opties, daar waar de octa diep gaat is de machinedrum wat toegankelijker
och tis maar een persoonlijke menning niet iets wat ik feiten kan weerleggen..
tis meer een gevoel.. alles heb zijn minpuntjes.. en als dat nou iets is wat "typisch elektron" is
Stel ik had het workflow-killers gevonden... dan had ik dat dus keihard bij alle 3 "dezelfde nare punten" gevonden.
een voorbeeldje:
op mijn mc909 kon ik een pattern maken... bewaren op plek1
mee spelen..
dan editen..
en opslaan als nieuwe pattern.. (plek2)
resultaat 2 verschillende patterns... (maar moest wel sequencer stoppen om naar andere modus te gaan)
kan ook wel op elektron machines.. maar net andersom..
je maakt een pattern.. (en dies gelijk opgeslagen) (plek1)
je maakt een copy van je pattern (vergelijkbaar met control+c in windows)
je gaat naar nieuwe pattern (dies leeg) (plek2)
je doet een paste van je pattern (vergelijkbaar met control+v)
je nieuwe pattern kan je dan editen..
resultaat 2 verschillende patterns.. (sequencer heb je nooit hoeven stoppen)
Nou ga je ermee jammen.. op de mc909 kon je dan de patterns niet meer editen (je moest dan immers de sequencer stoppen).. Op je elektronspul kan je jammen en editten..
stoer.. maar... JE PATTERNS VERANDEREN.. je edit ze immers.. op je mc909 was het 1 keer instellen
en je was "klaar voor je optreden" ... op je elektronspul mag je gaan spelen met +drives en andere technieken..
Nou dat bedoel ik dus met "het moet je maar liggen" ben je helder genoeg in je hoofd om dat allemaal in goede banen te leiden.. (ik nog niet op al me elektron-spul) al is dat voor mij al groot deel van de hobby..
Vandaar ook de opmerking : je heb zoveel manieren om pret te hebben van je hobby..
wil je simpel recht-toe rechtaan.. (zoals ik dat ervaarde op me mc909) of wil je "iets interessanters, maar net even meer denken en gedoe" zoals ik nu de pret heb van me elektron-spul
maar over het algemeen vind ik het wel een geinig systeem.. lekker jammen en pielen.. loops pakken in de octatracken daarna lekker glad-trekken in me pctje..
of iets meer oldskool me best doen en livetakes in de recorder (in een paar combinaties)
de mpc-route met een synth, daar heb ik ook wel eens over nagedacht.. de paar keer dat ik met zo'n combi heb gespeeld (gear van anderen) werkte dat best goed..