Hoe live set op akai mpc one/live2?

dextah

Ouwe rot
Wat is de beste manier om een liveset met een akai mpc live2 te doen?

Is er een soort ableton achtige manier?
Ik zag iemand met een launchpad en een akai mpc in een liveset. Vroeg me af of dit om een Ableton achtig iets gaat of is het geheel anders?

Goede vraag.
Ik heb dezelfde vraag :)
Zeker nu een Live 2 dik in de aanbieding is (€ 799,-) bij Amazon en Gear4Music en je er nog een redelijk aantal plugins bij krijgt tot eind april.

Voor zover ik heb begrepen is het geen Ableton manier met clips en scenes (session view). Daarvoor moet je de Force hebben.
(misschien heb ik dat verkeerd, maar zo heb ik het begrepen).

Het hangt natuurlijk af van wat je wil. Moet het één lange naadloze set worden of mag er best even een pauze tussen de tracks zitten om een nieuw project in te laden?
Hoeveel wil je 'live' doen? Hoeveel wil je in de MPC doen en hoeveel met externe gear.

Ik zie alle videos nu praten over die arranger view die nieuw is. Dus een lineaire DAW achtige manier.
Dat zou sowieso kunnen werken, dat je je tracks lineair uitwerkt en gewoon start.
(dan mis je wel de mogelijkheid om scenes nog een keer te laten loopen, of juist te skippen als deel van de track niet lekker valt)

Het zal dus afhangen van je gebruik, wil je gewoon A=>Z afspelen, altijd even lang, dan kan dat.
Volgens mij gebruikte @SmartBits in z'n vroegere band ook een MPC voor diverse backing dingen (midi en audio).
Maar die had (wat ik begreep iig) elk nummer als eigen project en niks naadloos overgemixt als een DJ en altijd A=>Z afspelen op dezelfde manier.

Ik twijfel hoe je een hele set naadloos gaat doen.
Daar zijn ze volgens mij niet wat minder geschikt voor.
Een hele set in één project zal beperkt kunnen, omdat je maar 8 plugin tracks kunt gebruiken per project en de sample tijd uiteindelijk ook een limiet heeft.
Als je veel midi doet (externe synths) dan kom je vast een heel eind, maar hoe meer je op de MPC wilt doen, hoe lastiger dit in één project te proppen is.

Projectlaadtijden zijn veel te lang om naadloos te kunnen doen, dus je overgangen tussen projecten moet je op een andere manier opvangen (looper pedaal oid)
En omdat één MPC altijd de master is, kun je ook niet makkelijk overstappen naar een ander instrument welke midi gesynced is.
Of je moet met een externe midiclock werken die beide aanstuurt.

Enfin, veel vragen, weinig antwoorden van mij. Ik heb 1 week een MPC Live 2 gehad. Vet ding toen, maar teveel overlap met de 707 en te weinig redenen om hem te houden.
Ik wil echter graag iets meer met samples doen en mogelijk m'n 707 een keer vervangen, omdat die wat kuren krijgt na 5 jaar intensief gebruik.
Alleen vind ik de MPC net wat minder geschikt voor live jammen (wat ik veel doe) en de Force is discontinued, dus die ga ik sws niet kopen.

Het liefste zou ik wachten op een Force 2, of MPC Live 3 met meer geheugen voor de fijne plugins.
Maar ja, € 799,- met een berg plugins erbij is best een koopje voor een Live 2 nieuw.

Maar dat zou dus kunnen betekenen dat er nieuwe mpc op komst is?

Gear4music is over het algemeen stuk duurder.

Wie het weet mag het zeggen. Goedkoop is hij nu iig wel.
En dus ook bij Amazon.

Ik dacht iig even hetzelfde.
Er gaan natuurlijk al jaren geruchten over een nieuwe MPC, dus ik weet niet wat het zegt. En er loopt dus ook een promo bij Akai voor de Live 2 en de SE-X (die is relatief nieuw)
Dus eigenlijk kun je er niet zoveel van zeggen.
Nog geen leaks oid die de moeite waard zijn, dus heel snel zal het niet gaan (tenzij ze hun sh.t nu wel op orde hebben)

Ik heb zelf meer oren naar een Force, als het Akai wordt. Die is meer voor live jammen (Ableton stijl) geschikt.
De MPC is (in mijn ogen, ik heb hem nog maar een week gehad en toen teruggestuurd) meer om muziek te produceren.
En hoewel een Force echt wel gaaf is, wil ik eerst de kat uit de boom kijken wat Akai gaat doen nu hij blijkbaar discontinued is.
Zo'n 'instrument' wat voor het grootste deel bestaat uit software wil ik liever niet kopen als er een aannemelijk risico is dat de ontwikkeling binnenkort stopt.
(er komt iig nog één grote update uit, maar ze maken ze momenteel niet meer)

Ik wil iig nog iets met samples in m'n setup, dus mss wordt het dan toch een Digitone 2.

Heeft de MPC3 software nu niet een heleboel van de Force aan boord ook?

Heeft de MPC3 software nu niet een heleboel van de Force aan boord ook?
Ik nam het aan, maar clip / scene launching is nog steeds 'Force only' als ik het goed begrijp.
Het lijkt met name die arranger view (DAW tijdlijn) die erbij is gekomen voor de MPC.
Benieuwd of ze nog een Force 2 uit gaan brengen, want dat zou mijn interesse wel hebben.
Al vind ik de 707 'manier' van scenes net wat fijner werken (dat je niet steeds kopietjes hoeft te maken van clips om ze in een nieuwe scene te gebruiken).
Dus mss wel wachten op een 707 mk 2 ;P

Back