akai s-20 gebruiken

mindscan

The Perspective
Ik heb een vraagje over het gebruik van de akai-20.

Hoe werkt dat met die diskette's?
Als je een sample inlaad houdt hij die dan vast?
Als je hem uitdoet dan is ie weer leeg toch?

Hoe kun je er meerdere samples inladen?

Wat is nog meer handig om te weten, bij dit samplertje?

(heb dit forum al doorgezocht, maar vond niks relevants)

Re: akai s-20 gebruiken

Origineel geplaatst door mindscan
Ik heb een vraagje over het gebruik van de akai-20.

Hoe werkt dat met die diskette's?
Als je een sample inlaad houdt hij die dan vast?
Als je hem uitdoet dan is ie weer leeg toch?

Hoe kun je er meerdere samples inladen?

Wat is nog meer handig om te weten, bij dit samplertje?

(heb dit forum al doorgezocht, maar vond niks relevants)

HIer zie:

http://www.nose.ag/akai/downloads/manuals_d/S20V100.pdf

Origineel geplaatst door mindscan
Thnx Prophet.

Is 200 euro voor een 2e hands s-20 een goede prijs?
Zelf vind ik het een beetje prijzig.

Das te zien hè! Ik ken dat apparaat van geen kanten.

Ik weet wel dat je al een S2000 kunt scoren voor 300 Euro, zit wel geen sequencer ingebouwd of geen touchpads op.
Maar heb je dat nodig als je een klavier en een PC hebt? K'dacht van niet...

Denk goed na naar wat je wil gaan doen ermee, en is die S20 voor de èèn of andere reden geschikt dan moet je die maar kopen.

Ik heb korte tijd een S20 gehad, maar als je hem niet gebruikt om in een live situatie loops te samplen (bijvoorbeeld als DJ, waarvoor het ding bedoelt en erg goed voor is) en je de ruimte hebt voor een heuse sampler, dan zou ik zeker voor de S2000 gaan, of een EMU esi 32, die ook in die 2e hands prijs klasse ligt.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik 'm had, dus vergeef me dat ik het fijne er niet meer van weet, maar het ding heeft relatief weinig geheugen, je kunt maar een minimaal aantal samples tegelijkertijd kwijt (16, als ik het me goed herinner) en de polyfonie is ook zeer beperkt. Ik kocht de mijne indertijd (2 jaar geleden) voor ik meen 400 of 450 gulden. Ik heb een paar weekjes later ingeruild voor een output expander en Akai simms voor m'n S2000. 200 euro is nu wel wat veel, denk ik, ik zou proberen dat ding voor 150 te krijgen, meer vind ik 'm persoonlijk niet waard.

Dus: als je de ruimte hebt en niet persé een DJ sampler wil, zou ik het niet doen maar een fatsoenlijke sampler nemen.

Als je overigens een klein, beperkt en simpel samplertje wil, kijk dan ook 'ns naar de Yamaha SU-10. Die kan meer samples kwijt (4x 16), houdt de samples in z'n geheugen vast, 4mb geheugen maar is niet uit te breiden. Klinkt gek, maar dit ding is ideaal voor een drum kitje, ook al is het ding maar 2 stemmig polyfoon en heeft 'ie een mini-jack ouput. De mijne is gestolen, en ik vind het nog vaak vervelend dat ik dat ding niet meer heb. Maar nogmaals, afhankleijk van de situatie waarin je de sampler wil gebruiken, is een heuse sampler een beter alternatief.

Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de antwoorden, ik kan er zeker wat mee.
Ik zoek een klein, en simpel samplertje, wat makkelijk te bedienen is.
Ook voor live gebruik. Ruimte is niet echt een gebrek.
Er hoeven geen fx in te zitten.

Dus de su-10 is ook wel wat?
Ik zal eens even gaan kijken.
De roland sp303 dat lijkt zeker een beetje op de s-20?
Er zit geen haast bij, dus ik ga me lekker oriënteren.

Groeten.

als je zelf wilt samplen iets als een akai S1000, 1100, 2000 als het wat simpler mag, 2800 of 3000 voor wat nieuwe. Emu heeft ook goede samplers maar wel wat duurder.

ALs het playback moet zijn dan peavy SP of Akai S1000PB

Misschien was ik niet helemaal duidelijk, dus voor alle zekerheid: met live gebruik bedoel ik dus LIVE samplen. Dus je draait een plaat, je sampeled direct een loop daaruit en je gaat er mee werken in je DJ set. Dat is waar de S20 echt goed voor is.

Als je 'm gewoon als sampler wil gebruiken en geluiden uit je studio mee wilt nemen zonder met je synths en drum computers te sjouwen, is een wat uitgereidere sampler zoals de eerder genoemde Akai en EMU samplers veel beter. Beter vanwege de polyfonie, de edit mogelijkheden, de uitbreidings mogelijkheden (outputs en geheugen), het aantal direct oproepbare samples en natuurlijk het gebruiksgemak (overigens, qua gebruiksgemak zou ik eerder een Esi 32 nemen dan een S2000).
Jammer dat ze niet in je rugzakje passen, maar ja, we moeten daar allemaal mee leven, tenzij we overstappen op een laptop.

En dan als laatste: laat je niet misleiden door het feit dat de S20 is uit te breiden met 16 mb geheugen: alles moet iedere keer weer van een flopje geladen worden. 16 mb, dat zijn ongeveer 12 flopjes. En 16 mb op maar 16 pads, dat is ook wat overtrokken.

Back