Brom in mijn KRK RP6

Impression

Stamgast
Hoi allemaal,

De laatste tijd heb ik een brom in mijn linkerspeaker (KRK RP6) maar heb geen idee hoe ik het op kan lossen of wat het is. Ik heb al wat dingen gelezen op internet (nieuwe kabels, stroomkabels, aarding etc) maar daar ligt het niet aan, dit heb ik allemaal al geprobeerd. De brom komt echt vanuit de speaker zelf, het lijkt erop dat de interne versterker of voeding een brom genereerd maar weet dus niet hoe ik deze eruit kan krijgen. Enige manier om de brom niet te horen is om de speaker uit te zetten, maarja dat is geen optie natuurlijk :P

Is dit een bekend probleem bij iemand, en weet iemand toevallig een oplossing?

Niet je speaker aangeloten op dezelfde stroomgroep als een dimmer? Als je anders de brom zelfs hoort terwijl de audiokabel eruit is denk ik dat je speaker gewoon stuk is.

Nee dat is niet het geval. Beide speakers zitten op dezelfde stekkerdoos en de brom zit alleen in de linkerspeaker. Ik denk dat het echt een intern probleem is. Vriend van me had het erover dat ik de voeding kon laten vervangen/repareren en dat het dan opgelost zou zijn voor een paar tientjes. Want hij had hetzelfde probleem met zijn RP5

Ja het zijn dezelfde kabels (XLR) nou stuk is hij niet, want hij werkt nog prima, wanneer ik aan het produceren ben hoor je de brom helemaal niet en klinkt de speaker goed. Alleen als er geen geluid speelt dan hoor je de brom. Uiteraard is de brom er waarschijnlijk wel als ik muziek speel maar die hoor je dan niet meer.

Nee, dan is het inderdaad op te lossen misschien. Wat me nu te binnenschiet is het volgende, het kan gebeuren dat adapters waar kabels langs lopen een brom kunnen veroorzaken in de kabel.

Gebruik je geaarde stopcontacten?

Zo ja, plak de aardepunten op je stekkers eens af zodat ze geen contact maken.
Zo nee, probeer eens een geaard stopcontact......

Overigens wijst alles er wel op dat 1 van de 2 speakers gewoon een probleem heeft. :(

Waarschijnlijk een defecte elco in de voeding.
Zou voor je hersteller geen punt mogen zijn om dat te diagnosen en te herstellen

Klopt het dat verdeelstekkers ook ruis en brom kunnen veroorzaken aan mixers / monitors?

Back