vreemde (high) frequenties in signaal

Ik haak in op op dingen die al eerder gezegd zijn, namelijk: dat ik ook denk dat er sprake is van een radio/antenne probleem.

Gitaristen hebben heel vaak last van dit probleem.
Een gitaarelement is een spoel en een kabel is een R/C combinatie en voila, spoel+weerstand+condensatro = radio.
Soms is het probleem zo groot dat je door met je gitaar rond te lopen verschillende radiozenders kan ontvangen.
Een Rhodes heeft ook elementen zoals een gitaar.

Dat je dit probleem ook heb met synthsizers en microfoons vind ik dan wel weer opmerkelijk.
Het zou zomaar kunnen zijn dat bovenstaande uitleg ook hiervoor voldoet, dat weet ik niet zeker, maar het voelt ver gezocht.

Dus samenvattend:
Rhodes + gitaaramp en bijgeluid? Ja! Veel voorkomend probleem wat je bijna als normaal kan zien.
Synth + geluidskaart en bijgeluid? Hmm. Mits je geen onwijze slechte kabels gebruikt vind ik dat lastiger verklaarbaar.

Powered USB hubs doen ook soms rare dingen.

Vaak is er een bepaald apparaat wat staat te storen via de usb kabel.

Trek je de usbkabel uit de synth, dan is het weg....

Andere fysieke stopcontacten schelen ook soms.

Dit soort problemen had ik ook last van toen ik bij mijn ouders woonde.
Een netfilter had geen invloed hierop. Het leek dat de storing gewoon door de lucht ging, maar ook over en weer tussen signaalkabels. De apparatuur tegen een andere muur neerzetten hielp wel enigzins.
Het leek wel alsof er bepaalde 'knooppunten' in de ruimte hingen waar de storing sterker aanwezig was.

Daar had prof Zonnebloem ook wel eens last van....een knooppuntje

professorzonnebloem.jpg

ik zeg het nog maar eens "een ander versterker"

een zweverige bedoening inderdaad

hmmm liggen allemaal mensen in mijn studio de komende dagen:) kan nu weinig testen helaas.
maar ik heb inderdaad het probleem in alle mogelijke situaties: met amp, zonder amp, met rhodes, zonder rhodes, alleen computer met alles verder uit( wel speakers aan).

Mijn conclusie nu is dat het toch aan de kabels ligt. Het lusje in de kabel werkte gister namelijk. Misschien ook omdat ik heel veel outboard en synts heb en dus ook heel veel kabels. Kan zijn dat daar het een en ander elkaar versterkt? Ik heb een setje mogami kabels besteld. Ga kijken wat daar de verschillen mee zijn. Ben heel benieuwd. Als dat het is wordt het wel een dure grap trouwens.

Netfilter wacht ik nog even mee. Furman is prijzig.

Kabelmerk veranderen gaat niks opleveren, kabel werkt namelijk als antenne en is niet stuk o.i.d.
Wel kan het helpen om alles balanced aan te sluiten, waar ondersteund

Back