Raspberry Pi Synthesizer

:okdan::okdan::okdan:

Geweldig Autostatic, thanks a million.

ook heel bedankt voor de beknopte info. daar kom ik echt verder mee.

zit nog steeds in de orientatie / brainstorm fase om te kijken hoe ik het project will aanpakken.

Ik heb nog een 19 inch rack waar wel wat in past. en denk dat de rasperry met meerder midi in en outputs via de gpio headers toch wel de makkelijkste optie is.

Hier heeft iemand dat al gedaan. ik zou alleen de usb weglaten.
Heb hem info over de 4x4 midi interface gevraagd.

Wat gebruik jij voor audio interface, DAc , via hdmi usb??

Onder de 10ms is erg ok lijkt mij zo. is dat met de kernel patches??

Hier wat console based sequencer vooral midish ziet er interessant uit.

http://www.midish.org/#devel
http://pi4.informatik.uni-mannheim.de/~haensel/cuse/index_en.html

Wat gebruik jij voor audio interface, DAc , via hdmi usb??
USB. HDMI krijg ik niet goed qua latency. gebruik de RPi meestal met een Edirol UA-25, maar heb ook getest met zo'n $3 USB soundstick en een Behringer UCG102.
Onder de 10ms is erg ok lijkt mij zo. is dat met de kernel patches??
Nee dat is met de standaard kernel. Heb nog niet zo veel kunnen testen met een real-time kernel, m'n RPi staat een beetje stof te happen vanwege andere dev boardjes en ARM systeempjes die mijn aandacht opeisen.

Ik heb het voor elkaar hoor, Pure Data loopt hier op m'n RPi!

Kost wel drie avonden, maar dan heb je ook wat. Een mini ARM computer met linux op je HDMI flatscreen :)

Haha 3 avonden!

mijn Pi doet dwangarbeid als fluisterstil xbmc station. binnenkort toch ook PD proberen. ik heb voor 9 e een usb wifi dongle erop...denkt OSC.

nu nog een Linux port van Reaktor ; )

heb zelf al een paar jaar mijn raspberry pi. Eigenlijk toen gekocht om m als mediacenter te gaan gebruiken, maar na het begeven van mijn NAS nooit meer naar gekeken. Sinds een paar dagen ben ik er weer mee bezig. Vooral aangezien ik al een paar maandjes bezig ben met het ontwerpen en bouwen van EuroRack modules. Na het zien van deze module http://www.qubitelectronix.com/#!nebulae/c23nm wat in feite gewoon een raspberry pi (met csound) is met een "arduino" die gekoppeld is via usb voor midi in en analoog CV in.

Ik zelf heb hier Pure Data extended nu lopen met een latency van +-5ms op de ingebouwde geluidskaart (op standaard raspian via jack). (gotta love linux voor low latency audio op huis tuin en keuken hardware). Geluidskwaliteit is natuurlijk niet top maar werkbaar. ben van plan om wat atmega 32u4 chip's te gaan kopen zodat die voor 12 analoge cv ins kunnen zorgen (evt extra adc dr bij voor 12 a 16 bit cv ins) en midi in/uit via usb. Kun je gewoon als serieele poort in pd binnenhalen. En dan zo een synth module te gaan bouwen. Evt bouw ik er later nog een geluidskaart voor via spi of I2c. Momenteel hangt er gewoon een uno aan via usb.

Overigens wel jammer dat de beagleboard black op dit moment uitverkocht is aangezien ik niet zoveel in's en outs nodig heb als de raspberry pi bied en de sitara arm processer wel open source is itt de broadcom op de raspberry pi. Dus een toegewijde pcb ontwerpen met alles dr op en dr aan met een broadcom chip is dus niet mogelijk.
Bovendien is de beagleboard black een stukje sneller met ddr3 ram itt sram op de pi.

3 dagen over doen om Pd te installeren op een raspberry pi is wel een beetje overdreven aangezien het gewoon in de repository staat voor Raspian wheezy. Dus een apt-get zou moeten volstaan. http://www.raspberryconnect.com/raspbian-packages-list/item/91-raspbian-sound en er zijn zat images te vinden met pure data er al op zoals pdpi, satellite ccrma en L2ork.. ;) .

Ik gebruik op dit moment overigens een raspberry pi model A uit 2011. Hopelijk komt mijn model B volgende week binnen.

Het duurde bij mij wel effe voordat ik het door had. Als je ook maar iets verkeerd doet is de Pure Data stuk.

Die ccrma staat er nu op bij mij. Zal er weer eens naar kijken als ik tijd heb.. is toch wel leuk om herrie uit m'n TV mee te maken :D

Paar dagen geleden was er neiws over een geluidskaar voor Raspberry PI.

http://www.engadget.com/2014/03/11/raspberry-pi-wolfson-audio-card/

3.5 mm jack (4-pole) for a headset/boom mic combination for gaming or VoIP applications
Capable of rendering HD Audio, at 24-bit, 192kHz
On-board MEMS microphone
3.5 mm jack stereo line output for connection to devices such as external stereo amplifiers or powered speakers
S/PDIF input and output
On-board class D power amplifier for external speakers, with connection to external power source if needed.
Small pin header for extra functions if they are low cost, already on-chip, and don't require any further components
Raspberry Pi form factor

Ik heb nog een Raspberry Pi ongebruikt in een doosje liggen ... misschien moet ik me hier ook eens in verdiepen. Ik vind de Pi voor de meeste doelen wat te slap/langzaam en een mediaspeler heb ik er nooit van gemaakt omdat ik al meer streamdozen in huis heb dan TVs maar van synths heb je er nooit genoeg :D

Nu het nieuwe Raspberry Pi B+ board er is heb ik me er ook eentje aangeschaft.
Ik heb het Raspbian OS geinstalleerd en wacht nu nog op een HDMI monitor om het werk te beginnen.
Indien iemand nuttige tips of links heeft omtrent MIDI programmeren (inclusief sysex), dat is best welkom.
Ikzelf denk te starten met Python, maar als iemand reden heeft om andere talen aan te raden, laat maar horen waarom.
Thanks.

Ik heb het Raspbian OS geinstalleerd en wacht nu nog op een HDMI monitor om het werk te beginnen.
Indien iemand nuttige tips of links heeft omtrent MIDI programmeren (inclusief sysex), dat is best welkom.
Ikzelf denk te starten met Python, maar als iemand reden heeft om andere talen aan te raden, laat maar horen waarom.
Thanks.

alle B+ modellen zijn model 1, van de raspberry pi 2 is er alleen een B model. Maakt verder niet uit, maar klopt dus niet wat je zegt.

Voor het programmeren met midi is Pure Data natuurlijk een aanrader aangezien het bedoeld is voor midi en audio.

Thanks.

De B+ heeft ook micro-sd kaart en 4 USB aansluitingen enz., zoals op model 2.

ja weet ik, ik heb er hier een stuk of 4 voor mijn neus liggen ;) Voor je je post corrigeerde leek het alsof je refereerde aan een raspberry pi versie 1 model B+ als de nieuwe quad-core versie 2, waarvan er alleen een model b is.

grt,

thomas

Back