1999 synth

shappy1010

Stamgast
Iemand enig idee welke synth dit is...ben ver*&##% al zo lang bezig deze sound te reproduceren, nog op mijn JV1080, nog op mijn S90, nog op mijn Korg Karma iets wat er op lijkt. Het lijkt een synth zoals DX7, maar het heeft ook iets kerkorgel achtigs, misschien kan iemand me een tip geven.

Volgens mij zie je in de clip die 2 dames er nog op spelen. (maar dat zou ook een andere playback-synth-zonder-snoeren kunnen zijn). :)

Re: Google is je vriend

Re: Google is je vriend

Origineel geplaatst door farlukar
Oberheim OBx

Yep...desnoods OB8

Voor degene met triton ervaring, de "mega big synth" patch komt het dichts in de buurt, met wat filtering kom je een aardig end, maar het is nog steeds niet de Oberheim :(

Dichterbij dan dit kom ik niet! Op aanmerkingen much appreciated...

Ik ben altijd wel onder de indruk geweest van de sounds die prince in zijn (overigens kick-ass muziek :) gebruikt. En dan vooral het spul eind 70/begin 80'er jaren.

Achja ik moet nog een hoop leren :geslaagd:

And the conspicuous synth riff on Prince's “1999” was an OB-8

Bron ( EM )...

Vond het wel leuk het volgende met jullie weer te delen, ik kreeg een tip van een mede Yamaha gebruiker dat er voor de S90/Motif een soundbank beschikbaar was met de Oberheim sound erin, de patch in kwestie heet ook 1999/crazy. Ik heb hem inmiddels, en inderdaad het is hem 100%, en toont ook hoe ver ik er naast zat met mijn korg. Deze Oberheim sound word ook voor Let's go crazy gebruikt. Jump van van Halen is ook een oberheim, zit ook indezelfde bank. Maar dit is de 1999 sound zoals die nu klinkt op mijn S90. Ik ben blij in ieder geval erg blij, dit geluid is zo bepalend voor het nummer!! :) :) :) :)

Attachments

• 1999 yamaha s90.mp3
    146,5 KB · Bekeken: 146
Vind zowel die Karma als S90 versie niet echt op het orgineel lijken.
Je hoort wel duidelijk dat het analoog spul is.
Misschien dat Pim met de Andromeda het dichts in de buurt komt. ;)

Origineel geplaatst door farlukar
1999 : 1982
OB-8 : 1983

Prince had misschien een prototype voordat de OB8 officiëel uitkwam ;)

Anders was het een OB-Xa (Prince had ook een OB-Xa) of een OB-Sx

Het zit 'm meer in hoe je de akkoorden speelt, dan hoe je de sound programmeerd. Ik zal, als het weer niet te mooi wordt :yamaha: (Triumph Legend TT motorfietsje) even kijken hoe Andy het er vanaf brengt.

ik dacht... ok, laat ik het eens op mijn OB-Xa proberen
had ik op internet een midifile van 1999 gezocht zodat ik de akkoorden wist
het hele internet staat er vol mee dus dat is niet zo moeilijk te vinden
speel ik de .MID file in quicktime af om te horen of het de goeie is
hoor ik ineens een zeer overtuigend synthgeluid.
tis wel een beetje agnebbisch gespeeld met die modulatie in de lage toon en foute porta-attack erop
maar de sound vind ik zeer overtuigend
dat had ik niet verwacht... hier:

Attachments

• quicktime1999.mp3
    66,9 KB · Bekeken: 171
De sound uit de S90 leunt meer tegen Let's go crazy aan, dus misschien moet ik hem nog wat tweaken voor 1999.
Maar het heeft die kerkachtige sound welke ik miste in mijn karma

Back