stage piano of midi controller+ laptop met piano software?

peter2105

Nieuwkomer
Beste allemaal,
Ik speel veel gigs waar ik als solopianist optreed, maar de gangbare stage pianos met goed pianogeluid zijn peperduur, en de waardeverlies bij die dingen is enorm, en bovendien zijn ze loodzwaar om te sjouwen.

heeft er iemand ervaring mee om live met een Midi controller + laptop met pianosoftware te werken?
Mijn eerste vraag is natuurlijk: is het stabiel, moet ik niet bang zijn voor vastlopen van de computer als ik bvd met pianoteq werk?
Zijn er ook laptops, waar ik NIET nog extra een externe soundcard erbij moet kopen, maar waar de interne soundcard goed genoeg is?
Of moet ik toch maar een digitale stage piano zoals de Yamaha CP33 kopen?

...moet ik niet bang zijn voor vastlopen van de computer als ik bvd met pianoteq werk?
Neen ... maar je mag altijd.
Zoiets kan je toch makkelijk uitproberen door er de moeilijkst te spelen stukken op los te laten, in tegenstelling tot software die verder erg op de harde schijf inwerkt (sampling).

Ten eerste moet je jezelf afvragen of een goed (gewogen) klavier belangrijk voor je is.
Zo ja, dan kan je beter een goede stagepiano kopen, punt uit.
Zo niet, dan kan je het ook doen met een goedkoop midikeyboard+laptop.

Ten tweede: een goede stagepiano/synth behoudt zijn waarde zeer zeker. Bijvoorbeeld, een tweedehands Nord Stage of Yamaha S90 of CP-serie is behoorlijk aan de prijs.

Stagepiano behoud waarde meer dan een laptop denk ik. Ook heb je dan een beter klavier en geen zorgen om crashes.

Heb ondertussen toch al 6 jaar de CP300 en ben er nog steeds super tevreden van.
Ik ben zelf klassiek geschoold, en het klavier voelt toch niet slecht aan, integendeel.
Het is natuurlijk nooit een accoustische piano, maar dat mag je dan ook niet verwachten.
De klank is super goed, je raakt er niet op verveeld.
Het is waar, hij weegt een ton, maar daar wordt je snel aan gewend. Ik sleur hem nu toch al 6jaar elke week meerdere keren mee. En nog nooit problemen mee gehad.
Op een klein midiklakvier zal je nooit het pianogevoel ervaren als op een stagepiano. En muziek gaat toch over gevoelens he.
Mijn 6jaar oude CP300 heeft me nog nooit in de steek gelaten. Mijn 2jaar oude laptop daarentegen toch al meerdere keren.
Maar het blijft een kwestie van wat je allemaal wil doen.

als je toch voor laptop gaat en controllr
zou ik zeker NI alicia's keys ff checken
das wel de mooiste sw piano die ik gehoord heb
vind m ook mooier dan yvory

Beste allemaal,
de gangbare stage pianos met goed pianogeluid zijn peperduur, en de waardeverlies bij die dingen is enorm, en bovendien zijn ze loodzwaar om te sjouwen.
?

Volgens mij kloppen je aannames niet helemaal:
Peperduur? Een (88 keys) controller + laptop is duurder dan bijv een yamaha cp33 of p105
Waardeverlies? Laptops hebben pas waardeverlies. Een ouwe yamaha p80 brengt nog steed 400 euro op op mp. Stagepianos zijn behoorlijk waardevast.
Loodzwaar? Dat ligt aan de 88 gewogen toetsen, niet aan de pianosound. Check maar eens de controllers met 88 keys: ook zwaar, soms zwaarder.
Als je het vergelijkt met 61 keys ongewogen natuurlijk wel, maar mi kun je daar geen piano op spelen.

Maar je vraag was of er mensen ervaring mee hebben, dat heb ik niet.

Met een laptop en controller ben je er nog niet. Je hebt ook nog een goede interface nodig om je audio fatsoenlijk uit te kunnen sturen.

Verder eens met Poly-Peter: je kunt echt beter een goede stagepiano kopen als je zaken als waardevastheid en stabiliteit noemt.

Back