Geluid uit synth gebruiken: hoe?

DGR

Nieuwkomer
Ik ben dus echt een leek op het technisch gebied en wil graag leren, maar doordat er zoveel mogelijkheden zijn zie ik door de bomen het bos niet meer en daar word ik erg onzeker van. Wat is het verschil tussen USB interfaces en Firewire interfaces of een combinatie van die twee? Maakt het veel uit als ik enkel een USB interface gebruik of beperk ik mijn mogelijkheden dan met het opnemen?

Enfin dat zijn enkele vragen waar ik mee zit. Waar dit topic echter over gaat is het volgende: ik heb een Korg M3 en neem met Logic Express allerlei ideeën op. De vst geluiden die ik uiteindelijk gebruik zijn allemaal van Logic.

Ik wil nu heel graag de geluiden uit m'n Korg M3 gebruiken. Ik heb begrepen dat ik dit kan doen door middel van een usb interface als Focusrite Scarlett 2i2 of Avid Mobile Pre MK 2 etc.

Nou had ik in een ver verleden een keer opgenomen met zo'n kastje bij een vriend in België (dat was geloof ik van M-audio) alleen ik geloof dat er naast jack kabels ook midi kabels ervoor werden gebruikt zodat wanneer je de midi sporen opneemt en het terug beluistert, je dan de geluiden uit de korg m3 hoort.

Nou blijkt echter dat de Scarlett 2i2 of de Pre MK 2 geen MIDI ingangen heeft. Maakt dit veel uit of niet? Aangezien ik wel via USB 2 mijn korg kan aansluiten op m'n laptop (macbook pro)

Als ik heel domme vragen stel, sorry daarvoor. Zoals ik al eerder zei zie ik door de bomen het bos niet meer en aangezien de techniek zowat elk jaar vordert weet ik soms niet meer waar ik het allemaal moet/kan zoeken :?

Welkom

Wist je dat dit forum een eigen wiki heeft? Misschien kun je daar alvast wat opzoekwerk doen onder de termen: MIDI, geluidskaart, USB, vst enz... http://www.synthwiki.nl/index.php/Hoofdpagina

En mocht je dan nog vragen hebben, ben ik er zeker van dat er geantwoord zal worden.

In t kort: je synthesizer ontvangt midi signalen (Dit kan via oude midikabels gebeuren of via USB. Zie wiki) en creert daarop geluiden. Die geluiden gaan via (meestal) jacks terug naar de computer om geregistreerd te worden. MIDI en audio versturen een verschillende soort informatie. Zorg dat je dit goed doorhebt. Een geluidskaart kan voor de verbinding tussen je geluidskabels en computer zorgen, en ook dat die geluidssignalen zonder vertraging (latency: opzoeken) en met een behoorlijke kwaliteit opgenomen worden.

Moeilijker wordt het inderdaad als je weet dat vandaag een USB kabel beide soorten signalen kan doorsturen (MIDI en audio). Het kan goed zijn dat je Midi informatie via de USB wordt verstuurd en vervolgens het geluid met de jacks terug naar de computer gaat. Raadpleeg de manual van je synthesizer om te weten te komen hoe deze zijn informatie verstuurd.

Eens je het verschil tussen MIDI en audio doorhebt, kan je dan gericht naar een geluidskaart zoeken die bij je budget en behoeften past.

Laatst gewijzigd:
Begrijp ik je goed en heb je op dit moment nog een ' simpele' geluidskaart? Vraag jij je af wat je precies nodig heb om je Korg aan te sturen (midi) en het geluid vervolgens op te nemen in Logic (audio)?

Begrijp ik je goed en heb je op dit moment nog een ' simpele' geluidskaart? Vraag jij je af wat je precies nodig heb om je Korg aan te sturen (midi) en het geluid vervolgens op te nemen in Logic (audio)?

Ik heb nu enkel mijn korg aangesloten op de macbook met zo'n usb kabel A/B kabel. Logic herkent dan gelijk het apparaat en daarmee registreert ie alles wat ik dan aan sla op de synth. Voor de rest gebruik ik enkel de geluiden die je met logic erbij krijgt. Niks speciaals verder.

Nou ja 'precies'.. enkel richtlijnen waarmee ik aan slag kan ook al is m'n budget niet al te groot (hooguit tot 250-300). Het is nou nu ook weer niet zo dat ik "per se die ene" interface moet hebben. Feedback raadde me onder ander de interfaces aan die ik in de OP noemde. Maar in principe wil ik inderdaad de geluiden van de korg opnemen in logic. :)

Welkom

Wist je dat dit forum een eigen wiki heeft? Misschien kun je daar alvast wat opzoekwerk doen onder de termen: MIDI, geluidskaart, USB, vst enz... http://www.synthwiki.nl/index.php/Hoofdpagina

En mocht je dan nog vragen hebben, ben ik er zeker van dat er geantwoord zal worden.

In t kort: je synthesizer ontvangt midi signalen (Dit kan via oude midikabels gebeuren of via USB. Zie wiki) en creert daarop geluiden. Die geluiden gaan via (meestal) jacks terug naar de computer om geregistreerd te worden. MIDI en audio versturen een verschillende soort informatie. Zorg dat je dit goed doorhebt. Een geluidskaart kan voor de verbinding tussen je geluidskabels en computer zorgen, en ook dat die geluidssignalen zonder vertraging (latency: opzoeken) en met een behoorlijke kwaliteit opgenomen worden.

Moeilijker wordt het inderdaad als je weet dat vandaag een USB kabel beide soorten signalen kan doorsturen (MIDI en audio). Het kan goed zijn dat je Midi informatie via de USB wordt verstuurd en vervolgens het geluid met de jacks terug naar de computer gaat. Raadpleeg de manual van je synthesizer om te weten te komen hoe deze zijn informatie verstuurd.

Eens je het verschil tussen MIDI en audio doorhebt, kan je dan gericht naar een geluidskaart zoeken die bij je budget en behoeften past.

Ah nee. Dat wist ik niet. Even kijken. Thanks

Wat is het verschil tussen USB interfaces en Firewire interfaces
Dat is niet zo'n belangrijke vraag; het heeft er eerder mee te maken wat je computer ondersteunt.

USB is "dom"; FW heeft een eigen chipje op de interface zitten die het verkeer regelt, daarom kun je ook FW devices daisy-chainen (dus 1 FW poort op je computer gebruiken voor een audio interface die 2 FW poorten heeft, en op de 2e FW poort van de audio interface nog een externe harddisk. USB laat die taak over aan de processor.

Maakt het veel uit als ik enkel een USB interface gebruik of beperk ik mijn mogelijkheden dan met het opnemen?
Het gaat uiteindelijk om:

- latency
- stabiliteit
- aantal inputs/outputs
- kwaliteit van de inputs/outputs

USB 1.1 levert niet zoveel geweldigs wat dat betreft; de snelheid laat te wensen over tenzij je het aantal ins/outs beperkt houdt. FW interfaces leveren met redelijk gemak een dozijn inputs en een dozijn outputs waarbij je 8 sporen tegelijk helemaal apart kunt opnemen; niet alles komt slechts op 1 stereo-track terecht, in tegenstelling tot langzamere interfaces.

RME heeft nu een aantal van hun interfaces ook met USB uitgerust. FW gaat hoogstwaarschijnlijk uitgefaseerd worden - tenminste, Apple is al over op Thunderbolt. Daar zijn echter nog niet zoveel audio interfaces voor beschikbaar. Maar - RME is niet zo goedkoop.

Nou blijkt echter dat de Scarlett 2i2 of de Pre MK 2 geen MIDI ingangen heeft.
Je M3 heeft USB; MIDI ga je alleen nodig hebben als je synths koopt die alleen MIDI hebben. Een hele hoop nieuwere bakken hebben zowel MIDI als USB.

Een USB-MIDI kabel (1 in, 1 out) kost een euro of 30. Wil je meer aansluiten, dan is het beter om te kijken naar een MOTU MIDI interface - die geven je 4 of 8 ins en 4 of 8 outs. Maar dan zit je gelijk met een ander stel issues waar je over na moet denken; je hebt dan een mixer nodig of een audio interface met meerdere intputs, etc.

De Korg Krome en M50 sturen geen audio over USB; zou dat bij de M3 ook het geval zijn?
Dat zou dan de oorzaak van het niet horen van geluid zijn...

heb je de openingspost wel gelezen??

enfin,
ik heb zelf voor thuis een NI komplete audio 6 waar ik ook wel content mede ben

Heet gewoon brainstormen: beginnen bij het begin en niet gelijk het verschil tussen USB 1.1 en 2.0 uitleggen. Dat kan leiden tot verwarring, omdat De M3 blijkbaar ook geen audio verstuurt over USB. Dan is het verschil tussen USB 1.1 en 2.0 niet meer relevant.
En ja, dan heb je een geluidskaart nodig. Welke? Er zijn duizenden keuzes. Als er maar Asio op zit en een behoorlijke signaal-ruisverhouding. Ik ben tevreden met mijn E-mu 0202. Mijn speakers zijn bang van de enorme dynamiek die die kaart kan produceren...

volgens mij heet t gewoon de openingspost niet lezen
over verwarrend gesproken hehe :D

je hebt overigens de post waar je op reageert met 1.1. en 2.0 ook niet gelezen

Is er nog een pagina voor #1?

Maar goed: elke opinie is er één. Liever ermee onverlegen, dan ermee verlegen...
Ik probeer vaktaal te vermijden en in gewoon Nederlands iets uit te leggen. Met vaktermen kan een leek in verlegenheid worden gebracht, terwijl de werkelijkheid eigenlijk net zo makkelijk is als het cassettedeck van vroeger.

je praat er mooi omheen
maar de TS was op zoek naar een audio interface
die weet dus dat die usb geen audio door geeft
daarna wordt er over interfaces gesrpoken fw/usb
in die post wordt prima uitgelegd waar het om gaat bij een audio interface
vrij complete post
dan kom je binnen bleren met dat de m3 geen geluid geeft door usb
dat slaat dan natuurlijk als een l op een d
en dan noem je dat brainstormen. slaat ook nergens op
en roep je nog iets wat nergens op slaat
dat 1.1 of 2.0 niet van belang is omdat de m3 geen audio door usb door geeft
t ging om interfaces gassie.. daarnaast hoef je geen computermongol te zijn als je de audioweg ff niet prcies in kaart hebt
EN NU
als klap op de vuurpijl
begin je over dat je vaktaal vermijdt, haha :dubbel:
en dan afsluiten met een gevleugelde uitspraak
niiiice
gewoon ff toegeven dat je er geen SAK van gelezen had

Ik lees Firewire, USB 1.1 en USB 2.0, zonder dat er echte betekenis aan gegeven wordt...
Een Korg M3 kan prima zijn eigen geluiden voortbrengen, alleen blijkbaar niet via USB.
Heb ik even onschuldig tussendoor gevraagd, want het zou maar zo zijn dat een M3 het geluid wél via USB zou kunnen overdragen...
Firewire laat ik vanwege het niet echt nodig zijn achterwege; scheelt een stap in de discussie.
Als er geen audio over USB wordt getransporteerd, heeft de discussie tussen 1.1 en 2.0 ook geen zin: 1.1 is meer dan snel genoeg voor Midi-verkeer.
Blijft over dat er voor het opnemen van het geluid van de M3 een geluidskaart nodig is. Daar heb ik een antwoord op gegeven.
We zijn hier toch niet aanwezig in een rechtbank? Liever een vraag te veel, dan te weinig...

De audio interface over usb. Uiteindelijk gaat er via usb opgenomen worden joehoe
Ts vraagt of er hij wat mist met n usb interface tov fw joehoe
Maar nee joh, je hebt helemaal gelijk :D

De moderne USB-interfaces zijn allemaal 2.0, dus 1.1 vs 2.0 is ook een overbodige discussie.
Firewire is teveel van het goede: heb je voor het opnemen van een M3 niet nodig.
Duidelijk? Of wil je nog even doorbomen?

Ik wil nog wel even doorbomen. Je bent wel erg creatief door t niet willen accepteren dat de grote mark-t t misschien niet bij t rechte end had:D
De bochten die je maakt zijn zeer vermakelijk. Dat doe ik niet he, dat doe je allemaal mooi zelf hehe

De moderne USB-interfaces zijn allemaal 2.0, dus 1.1 vs 2.0 is ook een overbodige discussie.
De topicstarter begrijpt al lang en breed dat z'n M3 geen audio via USB verstuurt en weet dus dat 'ie een audio-interface nodig heeft.

USB 1.1 of 2.0 is zeker belangrijk, want als je een USB-audio interface zoekt wordt je al vaak lekker gemaakt met el cheapo mixertjes (hoi hoi 12 inputs!) die uiteindelijk alleen maar in stereo kunnen opnemen, of nooit boven de 16-bits 48kHz komen omdat het budgetzwik blijft. Niks mis met budget, wel als je 12 inputs zoekt waarmee je onafhankelijk kunt opnemen.

Waar ik het niet mee eens ben is dat elke mening erbij de discussie beter maakt: heb je niks zinnigs bij te dragen, draag dan niets bij (zo ook met de "JX8P is helemaal digitaal hoor" in een eerdere discussie).

Als je het bij het foute eind hebt zijn er hier nog een paar dozijn mensen die je daar even graag op wijzen, dan moet je je niet proberen uit te praten als je weet dat je geen gelijk hebt maar gewoon een vent zijn, het toegeven en de volgende keer beter nadenken/kijken.

Heb ook even snel een vraag over de synthesizer.
Ik neem even de TR 909 als voorbeeld omdat zo ongeveer iedereen die wel kent ;)

Hoe krijg je daar nu geluid uit?
Moet je er eerst een keyboard aan aansluiten ofzo?

Back