Yamaha YS200 opknappen -> geen geluid

mstsfreak

Ouwe rot
Ik heb sinds kort een op te knappen YS200 aangeschaft voor 25 euro. Helaas komt er geen geluid uit. Midikanalen staan goed, ik hoor alleen heel in de verte iets als ik de gains op mijn mengpaneel vol open draai.
Ook de koptelefoonuitgang werkt niet. Heeft iemand dit probleem ook al eens gehad en wat is de oorzaak?
Is er misschien een eindtransisor kapot of een versterker-chip? Het lijkt er niet op, dat het een los contact is of zo, ik heb het board goed nagelopen.
Heeft iemand misschien een servicemanual of schema's van het instrument?

Testprocedure gedaan door knoppen JOB, EXIT en STORE tegelijkertijd vast te houden. Er komen wat testtones voorbij maar deze zijn ook weer bijna niet te horen, behalve een testtone van de DSP die luid schallend het trommelvlies van mijn rechteroor op de proef stelde. ( dus slechts uit één kanaal)

Ik vraag me af of het niet aan een chip ligt.

Ik zie nu dat de vorige eigenaar de potmeter van de volumeknop heeft vervangen door een andere. Dat is ook de rede dat de grote zwarte knop niet goed past. Misschien dat het hier aan ligt? Zou iemand mij kunnen vertellen wat het juiste type van deze potmeter moet zijn en misschien met een fotootje kan vertellen hoe die aangesloten is?

Ik heb inmiddels een tweede kapotte YS op de kop getikt, om van 2 kapotte weer één werkende te maken.
Het eerste wat ik heb gedaan, is dat ik het moederboard eens omgewisseld heb. Ook heb ik nu wel de voorheen missende potmeter. Deze heb ik natuurlijk ook direct verwisseld. Helaas, geen resultaat. Heb ik nu de pech, dat ik 2 moederboards heb met hetzelfde probleem, of moet ik ergens anders zoeken?
Kan het zijn dat de eindtrap misschien geen voeding krijgt en dat het ligt aan de voedingsprint van de SY? Helaas kon ik de voedingsprint niet omwisselen, omdat de tweede print helemaal aan diggelen lag.

En de DA convertors zitten die toevallig op een andere print? Zo ja, wissel die eens om.

En de DA convertors zitten die toevallig op een andere print? Zo ja, wissel die eens om.

Nee, die zitten ook op het moederboard. Nu heb ik wel het idee dat de laatste eindtrap op de voedingsprint zit, anders zou ik ook niet weten waar de fout ligt. Zou trouwens wel vreemd zijn, want dan gaan de signalen heen en weer tussen moederboard en voeding, want de uitgangen zitten weer op het moederboard.
Ik ga nog eens hard op zoek naar de schema's van de synth.

Schopperdeschopperdeschop!
Ik haal effe mijn oude topic weer uit het vet. Na een jaartje ben ik weer eens gaan zoeken en ik heb de synth weer werkend! :) Het bleek dat een spanningsregelaar op de voedingsprint (de 7912 negatief -12V) kapot was. Effe een nieuwe gehaald voor het astronomische bedrag van 1,25 euro, de oude eruit gesoldeerd en de nieuwe er weer in en het werkt! Ook de aftertouch (die een foutmelding gaf bij de testprocedure) werkt weer.

Back