Triggeren

Als je bijv een drum synth heb ala sds400 daar zitten trigger ingangen op. Als je daar een audio signaaltje op zet word er een drum geluidje afgespeeld aka getriggerd. Dit kan ook bijv op een filter unit zijn dat je de envelope in werking zit aka getriggerd. Dit kan je met een heel kort stukje audio signaal doen.

Ik had mijn 707 kick signaal op mijn a-station audio in aangesloten. Als ik dan een bassdrum patch had waar in het triggeren aangezet was stuurde mijn 707 dus de kick in mijn a-station aan.

Word veel gebruikt op vintage gear

Dit is wat je bedoeld?

Triggeren kan toch ook in verschillende toonhoogtes ofni? Hoe triggert een analoge sequencer anders een modulaire synth? Ik heb net de x911 van Korg gekocht en daar zit zowel cv/gate in/uit op als trigger in en outputs.
Kan iemand het exacte verschil effe duiden?

De Trigger is alleen de puls die je vca en vcf aanstuurt, de CV (control voltage) bepaalt je toonhoogte.

Triggeren juist niet. Een modular triggerd doormiddel van een Control Voltage waarmee de toonhoogte word aangegeven, de gate is voor hoe lang de noot duurt. Tenminste zo heb ik het begrepen.

Maar CV is ook een soort van triggeren

IDD...sorry zit te pitten...gate is de "trigger" voor je vca/vcf en bepaalt idd hoe lang je noot klinkt.

Haalde trigger en gate ff door elkaar...:stupid

Waarom zit er dan op dat Korgje zowel een trigger input (en output, hoewel daar geen toetsen of sequencer inzit) als CV en gate-inputs?

Dat ding heeft meer in en outputs dan Bonnie en Clyde tesamen.

Waarschijnlijk om de envelopes te hertriggeren of om de LFO te resetten

Bedankt voor jullie hulp maar begrijpen doe ik nog niet echt.

Ik kom er op omdat ik bezig ben met de gebruiksaanwijzing van de Sherman Filterbank II en was eigenlijk wel benieuwt naar wat het prezies was want ik kom er zelf niet echt uit wat het nou is.

CV= control voltage = stuurspanning voor de toonhoogte van een oscillator (in beginsel) meestal 1V/octaaf, blijft altijd 'staan', dus constant aanwezig...
Gate = 'openings-spanning' zeg maar, voor een VCA (of VCF) de puls die het 'poortje' 'opengooit' zodat de 'toon' van de oscillator (die dus eigenlijk constant 'aanstaat') erdoor heen kan, deze gate kan afhankelijk van de instellingen van een ADSR zo lang duren als de toets is ingedrukt...
Een trigger is een korte puls, bv. een klok-signaal uit een ouwe ritmebox zoals de 606...
Zoiets...
Dus, even denken, als je een gate in de sherman doet gaat ie 'open' en blijft 'open' tot je de toets loslaat, waarna de rest van de envelope volgt...
een trigger puls 'triggert' meteen de envelope...
Heb zelf geen sherman, maar denk dat het zoiets zal zijn.

Back