Niet symmetrische kanalen in Audacity

Dorian Urac

Aaaaaarrghhhhh!!!
Een vraag voor de almighty SF hive.

Het valt me op dat ik heel soms een final mix heb waarvan zowel het linker als rechterkanaal niet symmetrisch is. Als je naar het onderstaande plaatje kijkt, dan zijn beide kanalen aan de bovenkant dichtgesmeerd maar aan de onderkant vrij open. De links-rechts balans is dus in orde, maar ieder kanaal zelf is assymetrisch.

1. Is dat erg?
2. En hoe ontstaat zoiets?
3. Heeft het iets te maken met saturatie?

Gewoon nieuwsgierigheid… :)

Kanalen.png

Ah dank, die term kende ik nog niet. Het helpt me in ieder geval ietsje op weg.
Nu nog ontdekken waar het bij mij door ontstaat. :erm:

Ik kwam na wat googelen in ieder geval o.a. dit tegen:

Laatst gewijzigd:
Ik weet niet hoe je project eruitziet, werk je in een daw of analoog de mixer in naar twee sporen? In je dawkun je elk spoor naar audio bouncen dan zie je het meteen.

In een DAW. Ik vermoed inmiddels dat het komt door één van de vsts op de master buss. Ik ben vsts per groep aan het aan- uitzetten en renderen. M'n vermoeden ligt nu bij een Fairlight compressor vst die het veroorzaakt. Zou wle spijtig zijn, want die klinkt zo mooi in deze mix. =(

'k Ga vanavond ook eens in de weer met de gratis Melda utility plugin. Wie weet...

Heeft dit negatieve effecten voor het geluid?
Even ge-copypaste van een site:

DC Offset doesn’t affect the sound in an obvious way, but it creates technical issues that can mess up your entire production process.
Here’s what it causes:
  • Reduced headroom
  • Distortion in dynamic processing (compressors, limiters, clippers)
  • Inaccurate metering
  • Phase problems
  • Clicks or pops when applying fades or edits
In mastering, DC Offset is a silent killer. If you don’t fix it, you might finalize a track that’s technically flawed, even if it sounds okay at first glance.

Voor de paar mensen die dit nerdy topic wellicht volgen;

Ik ben er inmiddels achter dat tube saturation simulatie vaak een oorzaak is van een DC offset. Bij mij dus ook, aangezien er een Overloud Fairchild tube compressor op de master staat. In mijn geval heb ik besloten die te behouden en het later in de chain op te lossen met de gratis vst van Melda: MUtility.

Weer wat geleerd.
Dank voor het meedenken, especially @chielos :okdan:

Back