Drumcomputer audio naar laptop/ableton

mirrorpiece

Nieuwkomer
Hey,

Ik weet niet 100% of dit de goede plek is voor deze vraag maar,
ik heb een Roland R8 waar ik het geluid direct wil van opnemen in ableton, dus niet alleen midi. Midi heb ik een tijdje terug aan de praat gekregen, maar nu wil ik het directe geluid uit mijn drumcomputer in producties gaan gebruiken. Welke kabel heb ik hier voor nodig?
Het zal sowieso met usb moeten want ik heb een mac..

Iemand enig idee? zou het erg waarderen als iemand hier een antwoord op had.

Audio uit R8> audio in mac>audio input selecteren in je DAW>opnemen.

Nodig, 1 audio kabel.

Het zal sowieso met usb moeten want ik heb een mac..
Bedoel je dat je gaat opnemen met een externe usb audio interface?

Die hebben meestal jack inputs.
http://2.bp.blogspot.com/_4Ov2arMMW-M/TTZCVYbmH_I/AAAAAAAAAXU/aWZ-Gc73mYM/s1600/P1040038.JPG
Dus Jack L en Jack R van de R8 naar Jack inputs L en R van je audio interface.
Als je de ingebouwde audio chip van je Mac gaat gebruiken voor opname -> 2x jack via een verloopje naar 1x stereo minijack.
Ideaal is natuurlijk dat je een audio interface met meerdere inputs hebt, want de R8 heeft meerdere outputs ;)
Jack: http://images.esellerpro.com/2225/I/230/6/lrgscale21003-3_2.jpg
Minijack: veel kleiner :D (en meestal stereo ipv 2x L/R mono)

Ik bedoelde dat ik de R8 op mijn laptop moet aansluiten, en in mijn DAW op een audio spoor het geluid van de R8 moet kunnen opnemen, zover ik weet zal dat met een kabel met usb uiteinde moeten omdat dat de manier is om de R8 direct in mijn laptop te krijgen.. dan lijken me dat niet de juiste kabels..?
USB kabel? Waar zie jij die USB-aansluiting op je R8?
De USB-kabel zit tussen de audio interface (indien die USB is) en je Mac.

Er zijn (recente! niet iets uit de jaren 80 zoals de R8 ) synths/drumbakken die een USB-aansluiting hebben, maar dat wil gewoon zeggen dat ze een ingebouwde audio interface hebben.

Ik dacht je hier kwam voor advies van mensen die er iets van weten en niet gaat blijven hangen bij de fabeltjes die iemand je heeft wijsgemaakt.

We hadden elkaar verkeerd begrepen. Ik snap hem nu, morgen die kabels ophalen! bedankt!

Ik heb hier voor de rest weinig ervaring mee, wat ik dus begrijp is dat ik een externe audio interface nodig wil ik dit doen? (laatste vraag haha)

Ik heb hier voor de rest weinig ervaring mee, wat ik dus begrijp is dat ik een externe audio interface nodig wil ik dit doen? (laatste vraag haha)
Het kan ook zonder, door de ingebouwde audiochip in je Mac te gebruiken, maar ik zou toch een aparte audio interface aanraden... ik denk dat de meeste hier het daar wel met mij over eens zijn ;)

Zoiets bijvoorbeeld: http://us.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-2i2 als je maar 2 inputs nodig hebt en/of in de toekomst die wel zal vervangen als je meer inputs (of outputs) wil.
Het is maar een voorbeeld, keuze genoeg.

Hoe hadden we elkaar verkeerd begrepen trouwens?

Een paar post terug DACHT ik dat ik een jack kabel had (die in de output van de R8 gaat) met een usb uiteinde die ik in mijn laptop plug, als dat wel eens bestaat. Maar daarvoor maakte ik de post ook hehe.

Anyway, maar een audio interface en kabels gaan regelen. Erg bedankt!

Je hebt twee mogelijkheden:

1. de interne geluidskaart van je mac
2. een externe geluidskaart (ook wel audio interface)

Voor optie 1:
Nodig: 1 kabel van 2x mono jack (6,3mm) naar 1x stereo minijack (3,5mm)
De mono jacks sluit je aan op de R en L uitgang van je R8. De stereo minijack sluit je aan op de microfoon/lijn-ingang van je mac. Dit is de eenvoudigste optie en ook de goedkoopste. Loop je hier tegen beperkingen aan kan je op basis van wat je mist gaan kijken naar een externe geluidskaart met meer mogelijkheden.

Voor optie 2:
Er zijn heel veel mogelijkheden, je kan een geluidskaart op USB of Firewire (als dit op je mac zit) nemen, met 2 of heel veel ingangen, met 2 of heel veel uitgangen, in verschillende prijsklassen.
Hier zou ik me eerst wat meer op inlezen voor je morgen naar de winkel gaat en de eerste geluidskaart koopt die je tegen komt. Een externe geluidskaart heeft meestal mono jack in- en uitgangen. Je kan dan de R en L uitgang van je R8 met de ingangen op je externe geluidskaart verbinden met mono jack-jack (6,3mm) kabels. Als je geluidskaart meer ingangen heeft kan je eventueel ook nog een aantal individuele uitgangen verbinden met de overige ingangen op je geluidskaart. De externe geluidskaart verbind je met een USB of firewire (afhankelijk van welke geluidskaart je kiest) met je mac.

Er zijn (recente! niet iets uit de jaren 80 zoals de R8 ) synths/drumbakken die een USB-aansluiting hebben, maar dat wil gewoon zeggen dat ze een ingebouwde audio interface hebben.

Beetje offtopic misschien maar er zijn ook recentere synths/drumbakken die USB hebben voor MIDI, maar dat de audio nog steeds gewoon via de jack outputs naar je mixer/interface moet gaan. Dus als een synth/drumbak USB heeft betekent dit niet automatisch dat er audio overheen kan. Maar zoals als eerste gezegd is dit meer offtopic.

Enkel als hij de main output mono wil opnemen.

Hoezo?

fl31-stereo-mini-jack-2-mono-jack-l-r.jpg

Back