MC909 vs RS7000

mario

Naar de knoppen...
Ik wil dit onderwerp toch weer even omhoog schoppen mede omdat ik niks concreets lees of zie over de daadwerkelijke verschillen ingaand op details zoals de sequencer en sampler bv. Heb uiteraard gezocht maar weinig goed resultaat, alleen blabla rs7000 forum kraakt de mc909 totaal af en andersom idem dito.

Wie kan mij hier iets over vertellen en welke keuze zou jij maken ??

gr. Mario

He Mario, weer op jacht?

Ik wilde je toch even wijzen op de Yahoo group:
Klik hier

Lees ff vanaf message 10565 en alle gerelateerde.
Hier gaat het over die nieuwe Roland doos maar op een gegeven moment gaat het meer over de MC-909.
Er zit een hoop onzin tussen maar ook vele goede argumenten.
Ik heb zelf enorm getwijfeld tussen beide en heb alles uitgezocht.
Beetje veel om dat hier nu even uiteen te zetten.

Beste is om beide naast elkaar te zien en te kunnen vergelijken, of bij mensen langsgaan.
Ik ben er nu wel achter dat die RS qua sequencer in staat is iets toe te voegen wat met die MC909 nooit zal lukken.
De RS is gewoon een hele creatieve tool die je echt moet leren kennen voordat je een beetje door hebt hoe krachtig hij eigenlijk wel niet is.
Hij lijkt af en toe dingen te missen tot je erachter komt dat je die helemaal niet nodig hebt.

Als je in de buurt bent moet je maar een keertje langskomen, laat ik het wel zien.

Grtz. Ronald.

Goed, ik ken de mc909 niet goed, maar kan wat Roonan vertelt alleen maar onderbouwen! De RS heeft 2 dingen waar je LIVE zeer goed mee uit de voeten kunt, namelijk de groovegrid en de remix functie. Deze twee kunnen zonder haperen of andere shit aan en uit geschakeld worden tijdens een sequence. Echt heel handy. En sinds de laatste OS update kan je zo ongelooflijk makkelijk ala x0x beats inkloppen, niet normaal... beetje swing erbij en voila... GROOVEN met die hap! :D

Arv

Origineel geplaatst door Arv
Goed, ik ken de mc909 niet goed,

505 met sampler, hij mist alleen net de handige Live dingetjes van de 505.(op RPS na dan)
Voor mij al reden genoeg om er vanaf te zien.

Neem nou realtime midi FX en onafhankelijk pattern lengtes, wat je daar al mee kan doen.
Het wordt gewoon allemaal veel minder statisch op een RS7000.

Grtz. Ronald.

Origineel geplaatst door Roonan
Neem nou realtime midi FX en onafhankelijk pattern lengtes, wat je daar al mee kan doen.
Het wordt gewoon allemaal veel minder statisch op een RS7000.

Grtz. Ronald.

Yezz!!

Bedankt voor je aanbod Roonan :)

Desalniettemin klinkt de mc na mijn mening wel beter als een RS7000 en volgens de specs schijnt hij ook krachtiger te zijn maar dat zijn enkel patterns die ik gehoord heb. Volgens Roland zit er ook een step seq. ala x0x op , klopt dat?

505 met sampler, hij mist alleen net de handige Live dingetjes van de 505.(op RPS na dan)

Begrijp me niet verkeerd maar je zou toch ook kunnen zeggen dat een RS7000 een RM1x is met een sampler, in feite toch hetzelfde of niet?

de RS7000 is veel meer een live performance ding...de MC909 is meer een computer in een hardware kastje.... dus meer voor studio gebruik bedoeld.....

volgens mij klinken ze allebei goed, maar anders.....roland vs yamaha sound

Origineel geplaatst door olafmol
de RS7000 is veel meer een live performance ding...de MC909 is meer een computer in een hardware kastje.... dus meer voor studio gebruik bedoeld.....

volgens mij klinken ze allebei goed, maar anders.....roland vs yamaha sound

nou.. de MC is anders ook behoorlijk op live gericht hoor..

ach tis maar net wat je wil..

Origineel geplaatst door Arv
nou.. de MC is anders ook behoorlijk op live gericht hoor..

ach tis maar net wat je wil..

ik bedoel meer dat je op de MC909 echt op zo'n scherm door verschillende menu-opties moet klikken, het ziet er echt uit als een soort kleine windows versie...en bij de RS7000 heb je dat niet echt, daar zit heel veel direct onder knopjes ed.... maargoed, tis ook maar mijn eigen interpretatie na mijn ervaringen met beide machines..

Origineel geplaatst door Nolet
En de Yamaha heeft er natuurlijk 7000 en de Roland maar 909, das bijna een factor 10 minder!!!!
8o)

hahaha :halleluja

Origineel geplaatst door mario

Begrijp me niet verkeerd maar je zou toch ook kunnen zeggen dat een RS7000 een RM1x is met een sampler, in feite toch hetzelfde of niet?

Klopt helemaal......., maar dat is nu juist het punt.
Ik heb de RM1X hype ook nooit zo begrepen totdat ik een RS7000 had.
Je moet hem echt kennen voordat je de meerwaarde (h)erkend.
Op papier volgens spec's kun je veel voors en tegens bedenken.
Als je de RS eenmaal doorhebt weet je dat ie veel meer kan dan de MC.
Dat kan je gewoon niet uitleggen dat moet je ervaren.
Exacte sound engine spec's zijn voor mij een bijzaak geworden, de xpressie in de sequences wegen zwaarder.
Dat zijn dingen die ik op een PC, 505, 909 niet voor elkaar krijg.
Niet omdat ze niet kunnen maar omdat je daar dan gewoon niet op of aan toe komt.

Ga echt eens langs bij iemand die helemaal thuis is op de RS, dan wordt het allemaal een stuk duidelijker.

Grtz. Ronald.

Bedankt voor je/jullie info, zal idd. maar eens gaan kijken aankomend weekend heb dan tenslotte toch lekker vakantie :D

Origineel geplaatst door Roonan
..hij mist alleen net de handige Live dingetjes van de 505.(op RPS na dan)
Voor mij al reden genoeg om er vanaf te zien..

Idd, en ik had de RS en een 505 al, dus ik vond 't het geld niet waard. Maar qua specs is de 909 in een aantal dingen toch een STUK verder: meer sample-geheugen, extra soundcards in te bouwen, etc. etc. Als ie een MegaMix-functie (zie 505) of iets dergelijks had gehad, ging ik erg twijfelen om m'n RS en/of 505 in te ruilen!

Succes met uw keuze!!

Bij de MC-909:

Je kan een pattern met bijvoorbeeld de lengte 8 (omdat de melodie zolang is) niet loopen op 1 maat!
Dit vond ik verschrikkelijk, want met tr-rec de beats inkloppen is zo een hel! Je moet 7 maten wachten om te horen wat je hebt veranderd.

Daarom heb ik o.a. de mc-909 weer van de hand gedaan. (ik mis de machinedrum...snif)

De sounds zijn overigens wel ok. (maarja... mario heeft volgens mij een collectie synths staan...)

Kan de RS-7000 het bovenstaande wel?

gr,

Joeri

Dat is nou het fijne van een OS update waardoor dit soort dingen verholpen kunnen worden. Neem dan ook aan dat het probleem met inderdaad, realtime patterns inkloppen in de toekomst met een update mogelijk is, ben van mening dat de RS dit ook heeft ondergaan! Heb er de laatste tijd best veel over gelezen en dingen die men beweerde die niet mogelijk zouden zijn blijken toch te kunnen waaronder bv. een multisample.

gr. Mario

PS. hehe scienide, valt nu gelukkig mee met m'n synths..., heb er aardig wat verkocht :)

Origineel geplaatst door mario
Dat is nou het fijne van een OS update waardoor dit soort dingen verholpen kunnen worden. Neem dan ook aan dat het probleem met inderdaad, realtime patterns inkloppen in de toekomst met een update mogelijk is, ben van mening dat de RS dit ook heeft ondergaan! Heb er de laatste tijd best veel over gelezen en dingen die men beweerde die niet mogelijk zouden zijn blijken toch te kunnen waaronder bv. een multisample.

gr. Mario

PS. hehe scienide, valt nu gelukkig mee met m'n synths..., heb er aardig wat verkocht :)

ok ik ben misschien een yamaha-adept omdat ik zo verknocht ben aan mijn RM1x en minstens 3 mensen ken die helemaal blij zijn met hun RS7000...maargoed..het eerste dat me opviel toen ik eens een paar uurtjes met de MC909 speelde was dat ie de hele tijd moest gaan nadenken als ik iets wilde stoppen of recorden of veranderen...dan stopte de hele boel, en dan moest je zelfs soms nog op een knopje drukken of zag je een zandlopertje etc..... daarom kwam ik ook met die "computer OS in een hardware doos" vergelijking..... met de Rm1x en de RS7000 is het allemaal veel meer realtime performance gericht...... al is het wel klote dat je met de RM1x (en de 1e OS versie van de RS7000) eerst moet stoppen als je van play naar record gaat en/of weer terug..... gelukkig hebben ze dit nu met de nieuwe OS voor de Rs7000 verholpen..imho is het echt een superbak voor live-dingen........ maar je moet idd de mogelijkheden wel leren kennen, en nog belangrijker: niet bang zijn om on the fly dingen met je sequences te doen.....

en tot slot: allemaal IMHO ;)

ohja..en als allerallerallerlaatste: ikzelf heb een tijdje geleden besloten dat ik toch maar niet een RS7000 ga kopen (daar was ik tijden van overtuigd) maar een laptoppie met daarop Reason geinstalleerd en daaraan een goede multi I/O soundcard en een midi-keyboard-controller a la novation remote25 ofzo....... maar dat komt meer omdat ik geen enkel bezwaar heb tegen computers en ik dan veel flexibeler ben.....

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
ohja..en als allerallerallerlaatste: ikzelf heb een tijdje geleden besloten dat ik toch maar niet een RS7000 ga kopen (daar was ik tijden van overtuigd) maar een laptoppie met daarop Reason geinstalleerd en daaraan een goede multi I/O soundcard en een midi-keyboard-controller a la novation remote25 ofzo....... maar dat komt meer omdat ik geen enkel bezwaar heb tegen computers en ik dan veel flexibeler ben.....

Olaf

Ben ik met je eens, ik denk bijna dagelijks nog aan een laptoppie en wat er dan allemaal mogelijk is maarrr,
Vergeet niet dat beperking je juist tot creativiteit dwingt.
Ik ben gewoon bang dat ik met al die mogelijkheden op een laptop weer dezelfde fout maak;
nl. verzanden in de mogelijkheden. (heb vroeger een aardig uitgebreide studio gehad)

Ben nu bezig met een Live set op enkel een Machiendrum + Evolver.
Lijkt heel beperkt maar doordat je dan moet graven in die bakkies komen de meest bizarre dingen naar boven.
Bovedien werkt het supersnel en hoef je niet zo na te denken.

Maar het is jou dingetje en die moet je natuurlijk gewoon op je eigen manier doen.

Grtz. Ronald.

Oja, een laptoppie staat ook niet zo leuk on stage.

Helemaal mee eens Ronald :okdan:

Back