MC909 vs RS7000

Origineel geplaatst door Hazes
Je kunt er net zo goed iets anders ingooien en hij is uitbreidbaar tot 128Mb Ram, en da's best aardig om lekker stukkie mee te samplen dacht ik zo.....

juist. maar hij heeft zo weinig knoppen. ik weet dat iedereen (of toch bijna) erg enthousiast is over de mpc2000(xl), maar ik heb hem nog nooit gebruikt en ken niemand die er één heeft. de vorige mpc's lijken me op een of andere manier niet zo aantrekkelijk. ik heb graag knoppen en sliders. maar misschien zijn de functies die de knoppen gewoonlijk hebben op de mpc ook op een andere manier intuïtief bestuurbaar?

weet er iemand of dat te doen is om zo'n unit (1 van de 3 genoemde, eender welke) uit de states te laten komen? eventueel laten meenemen door iemand. betaal je daar veel extra op wat de taksen betreft? en hoe zit dat met de stroom?

Ik zou ze gewoon hier halen. Mocht er iets mee gebeuren doen ze iig niet zo moeilijk bij het repareren. Straks krijg je van de importeur hier te horen dat je je beestje maar lekker naar de States stuurt...

Ikzelf zweer btw bij een mpc :D

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Ik zou ze gewoon hier halen. Mocht er iets mee gebeuren doen ze iig niet zo moeilijk bij het repareren. Straks krijg je van de importeur hier te horen dat je je beestje maar lekker naar de States stuurt...

Ikzelf zweer btw bij een mpc :D

daar heb je een punt.

waarom zweer je bij een mpc?

De sequencer is vrijwel hetzelfde maar dan heb je wat meer functies was mij opgevallen.
Dus als je de Rm1X gewend bent dan kun je gewoon op de RS verder gaan.

zonder weer een eindeloze discussie MPC-RS te willen starten, wil ik toch even kwijt dat ik ook bij een mpc zweer.... Intuïtieve bak, goede interface, strakke timing, prima sound, etc. Perfect voor het maken van beats, maar ook erg makkelijk als hardware midi sequencer. idd Niet veel knoppen om aan te draaien (die heb ik dan wel weer op m'n andere spulletjes icm de MPC) Maar het is natuurlijk maar wat je gewend bent. Ik wacht iig met smart op de MPC1000

Feindbild, ik ben begonnen op de mpc. Heb 3 keer een poging gewaagd naar software en ik kom steeds terug bij de mpc. De userinterface vind ik persoonlijk een verademing. De mpc doet wat het moet doen. Niet meer, niet minder. Wat hij moet doen doet ie voor mijn gevoel perfect.

Het gaat er uiteindelijk om, wat je nou precies wilt. ;)
M.a.w. wat vind je het belangrijkste aspect, waar zo'n bak aan moet voldoen.
Alle genoemde bakken zijn prima: retestrak en met veel seq-power. Uiteraard zijn er nogal wat verschillen, hier door mij ff bruut gesimplificeerd. :D

Ga je voor goede interne sounds en synth-mogelijkheden: MC909 (beetje omslachtige bediening voor live gebruik misschien)

Wil je veel live tweaken en samples/loops realtime veranderen: RS7000 (interne sounds zijn niet echt heel super :( )

Of gewoon een strakke no-nonsense bak: MPC (da's errug weinig knoppies en weinig synth! )

Kijk dus eerst wat je belangrijkste wensen zijn.

een van de belangrijkste vragen voor mij is of de 64 mb max geheugen van de rs7000 iets betekent. of dat het net erg beperkend wekt. en of het lang duurt data van smartmedia cards te laden. ik heb het wat de real time en midi-controller mogelijkheden wat sequencen betreft wel voor de rs, maar de sliders, het grote geheugen en de fijne display spreken dan weer voor de 909. een emu xl7 en een outboard sampler zou ik ook zien zitten, maar de emu's zijn ofwel uitverkocht aan de goede prijs (+/-630 euro), ofwel 350 euro duurder dan dat...

Origineel geplaatst door feindbild
een van de belangrijkste vragen voor mij is of de 64 mb max geheugen van de rs7000 iets betekent. of dat het net erg beperkend wekt. en of het lang duurt data van smartmedia cards te laden.

Het ligt een beetje aan jouw benadering.
Waarom zou je willen werken met hele grote lange samples in zo'n soort machine? Dan denk ik toch alweer aan een aparte hardware sequencer met een dikke uitgebouwde sampler, of zelfs aan een harddisc-recorder à la Roland VS.

ik heb het wat de real time en midi-controller mogelijkheden wat sequencen betreft wel voor de rs, maar de sliders, het grote geheugen en de fijne display spreken dan weer voor de 909.

IMHO spreekt voor de MC vooral zijn betere synth-sounds en synth-engine! Die display... ach...... ja, die is best grappig ofzo ;)

Origineel geplaatst door druid
In hoeverre is de sequencer van de RS het zelfde als die van de RM1X?

Bij mijn weten zijn ze nagenoeg hetzelfde, ik heb alleen nooit gewerkt met de RM1x dus weet het alleen van horen zeggen.

Tja en die display, daar heb je uiteindelijk niet zoveel aan muziekaal gezien.
Lijkt erg handig maar ik mis hem geen seconde op de RS.
Je zei het zelf al (of was dat iemand anders..), "ik wil muziek maken op gehoor."

Misschien nog een extra puntje wat de RS voor heeft op de rest.
Hij is instaat om iets toe te voegen door zijn creatieve manier van werken, je muziek zal er minder rechtoe / rechtaan van worden door oa:
flexibele timing per kanaal, variabele pattern lengte per kanaal, midi FX per kanaal, realtime loopremix per kanaal, scene memories, phrase georienteerd sequencen, sections binnen een pattern en groove edit per kanaal.
Deze (combinatie van) features hebben de andere bakken niet, daar is de RS uniek in.

Ronald.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Roonan
Tja en die display, daar heb je uiteindelijk niet zoveel aan muziekaal gezien.
Lijkt erg handig maar ik mis hem geen seconde op de RS.
Je zei het zelf al (of was dat iemand anders..), "ik wil muziek maken op gehoor."

Misschien nog een extra puntje wat de RS voor heeft op de rest.
Hij is instaat om iets toe te voegen door zijn creatieve manier van werken, je muziek zal er minder rechtoe / rechtaan van worden door oa:
flexibele timing per kanaal, variabele pattern lengte per kanaal, midi FX per kanaal, realtime loopremix per kanaal, scene memories, phrase georienteerd sequencen, sections binnen een pattern en groove edit per kanaal.
Deze (combinatie van) features hebben de andere bakken niet, daar is de RS uniek in.

Ronald.

de display lijkt me erg handig voor het editen van samples. maar het gehoor vind ik inderdaad het belangrijkste.

de punten die je over de rs aanhaalt, doen me weer overhellen naar de rs. ik vind het nog altijd wel een dure machine. het gerucht doet de ronde dat yamaha hem volgend jaar wel eens net zoals de dx200/an200 aan een fractie van de prijs zou dumpen. als hij opeens nog maar 600 $ kost terwijl ik er 1400 euro voor heb betaald...

opeens lijkt de xl7 van emu nergens nog te vinden te zijn voor de goede prijs van enkele maanden geleden. weer overal 966 ipv 630 euro... weet iemand een plek waar hij nog goedkoop te krijgen is?

het gerucht doet de ronde dat yamaha hem volgend jaar wel eens net zoals de dx200/an200 aan een fractie van de prijs zou dumpen. als hij opeens nog maar 600 $ kost terwijl ik er 1400 euro voor heb betaald...

Dat zou zomaar kunnen, er is trouwens nog steeds vraag naar maar dat zegt niet alles.
Deze sequencer zal denk ik altijd wel uniek blijven, dat kun je niet zeggen van de DX of AN.
Als hij straks uit de handel gaat verwacht ik geen vergelijkbaar apparaat meer, wie weet wat de prijs dan gaat doen.....
Je kunt ook even tweede hands kijken of daar een leuke prijs tussen zit.

Ronald.

Haaa,

Juist mijn MC-909 ontvangen: Thankx Flatron !!!

Wat een verademing na dat gefriemel met mijn Mc-505.

Topbak!

Take care

EF

opeens lijkt de xl7 van emu nergens nog te vinden te zijn voor de goede prijs van enkele maanden geleden. weer overal 966 ipv 630 euro... weet iemand een plek waar hij nog goedkoop te krijgen is?

MusicStoreKoeln vertelde me oplangs dat -ie opnieuw zal binnenkomen voor de lage prijs (€ 649 incl. btw), maar ze wisten nog niet precies wanneer.

Origineel geplaatst door EternalFall
Haaa,

Juist mijn MC-909 ontvangen: Thankx Flatron !!!

Wat een verademing na dat gefriemel met mijn Mc-505.

Topbak!

Take care

EF

En we zijn terug thuis!

Veel plezier EternalFall !

Flatron.

heb zelf ook de mc909 hier staan,en vind dat het apparaat genoeg in huis heeft voor live gebruik,ook ben ik het niet eens met het feit dat het alleen maar in menu's editen is,overal zijn knoppen voor en alleen voor wat diepgaandere functies(die je live niet gebruikt)moet je via een erg overzichtelijk scherm wat dingen editen in het menu(lijkt me geen ramp)de display op de rs is toch een stuk kleiner en biedt minder overzicht...ik moet wel zeggen dat ik em alleen in de studio gebruik,maar dat het wel de bedoeling is om em ook voor live te gaan gebruiken,ik ben dan ook blij dat er maar liefst 256 mb extra sdram inkan,wat de sample mogelijkheden aardig vergroot,deze samples kun je eenvoudig choppen en stretchen naar behoeven,ook zitten er wat typische roland geintjes op voor het live gebeuren waaronder natuurlijk de 2 d-beams,maar ook de pitch/tempo functie werkt toch wel erg lekker,ook kun je onder elke toets van het 'klavier'een pattern zetten en naadloos patterns switchen...

wat die mpc1000 betreft daar zitten natuurlijk geen sounds in wat jammer is,maar hij is wel uit te breiden met 1,3gb smartdisks geloof ik ,in ieder geval kun je veel meer dan 128 mb erin zetten dus das niet waar... en het leuke is dat de mpc 32 midikanalen heeft en dus 2 poorten,wat ik wel prettig vind,ik denk dat ie hier ook nog wel eens komt te staan...

verder heb ik zelf geen ervaring met de rs7000,'t zal ongetwijfeld een leuk ding zijn,maar met de mc909,en mpc1000 kun je net zo goed je mannetje staan tijdens een live optreden dat weet ik wel!!!

Grappig dat ik lees dat veel twijfelaars uiteindelijk voor de mc909 kiezen.

Ik ben zelf een groot rs7000fan. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik hem voornamelijk als sequenser gebruik. Ook gebruik ik de sample engine. Ik sample zelf nooit met de rs7000, dit omdat ik een zip tussen de rs en mijn pc heb hangen waardoor ik gemakkelijk samples kan uitwissen. Gelukkig is het met de rs7000 niet zoals bij de A4000 dat de opgeslagen samples en patterns niet gelezen kunnen worden door windhoos. Als je er dus een zip tussenhangt als sampleparkeerplaats wordt de zip door de pc gewoon gezien als harddisk waarddoor het lekker makkelijk is om samples en midifiles uit te wisselen. De sequenser vindt ik persoonlijk ook stukken beter als die van de rm1x. Dit omdat je terwijl de sequenser speelt makkelijk sequenses kan inkloppen ala xoxstijl en je hierbij ook tracks kan muten. De midifx zijn aanvullend inderdaad tegen mijn eerste verwachtingen in erg bruikbaar, hiervoor moet je jezelf wel enige handigheidjes aanleren. Ik gebruik het outputboard om bijv monstersynts als een pearl syncussion SY1 en de ondergewaardeerde yamaha CS10 met audio te triggeren. Omdat ik de interne geluiden nooit gebruik en je in kan stellen dat inkomende midisignalen naarr midi output a of b gestuurd kunnen worden heb ik alles aan de RS hangen omdat wanneer ik met logic sequense ik makkelijk gecombineerd met mijn hardware en vstinstruments tegelijk kan werken. Hij werkt dan tegelijk omdat ik dan vanuit Logic mijn analoogjes met audio kan triggeren. Dit betekend een vrij flexibele setup waarbij ik nooit kabwls hoef te vervangen wanneer ik besluit dat ik enige patterns die ik op de rs heb gemaakt uit wil werken in Logic of wanneer ik songs die gearrangeerd zijn in Logic wil converteren naar de RS voor live gebruik en vermenselijking van het arrangement.

Wat voor mij het belangrijkste voordeel van de RS is is dat je ten aller tijden een rij mute knoppen voor alle kanalen onder een rij knoppen voor het wisselen van patterns tot je beschikking hebt. Tel hier 5 mute memories per stijle op en kom tot de conlusie dat dit wel de meest intuitieve sequenser is die er IMHO bestaat. Aanvullend is er nog een realtime loop remix, de midi effecten en de groove grid. Wat betreft de 64 mb samplegeheugen, dit blijkt meer dan voldoende als je een beetje bewust kan sampelen. Als je bijvoorbeeld ff checkt of een sample op 22kz of 8 bit ook goed klinkt wat je in de rs kan checken zonder de meteen bewerking uit te voeren, wat op hihats etc na blijkt dat je met de 64mb toch wel gemakkelijk een berg stijles kan laden wat in combinatie met een beetje gevoel voor muziek en creativiteit toch wel moet voldoen voor een paar uur liveset. Het lijkt me IMHO dat wanneer je veel meer geheugen nodig hebt je toch maar eens naar de mogelijkheden van een harddiskrecorder moet kijken,

De RS7000 vind ik dus een livetool voor de echte livemuzikant en hij is ook erg integreerbaar in een studiosetup. Je moet m ff leren kennen maar wanneer je hier wat moeite in steekt komt er toch een livespeeldoos naar voren wat je verwachtingen zal overtreffen.

Voor mij heeft de mogelijheid tot het vrij relaxed kunnen switchen tussen Logic en de RS bij het componeren van een track en het ongekende intuitieve livetweakgehalte van de rs zijn sequenser weer een hoop lol en verse arrangementen gebracht

En wat te denken van de 5 Scene memories? Die gebruik ik echt supervaak. Ik maak aan het begin van een track eerst een scene aan waar alles netjes staat zoals je met een nummer begint. Al gaande de track ga ik meestal flink freaken met alle knoppen en dat kan soms tot een chaos leiden, en als je dat zat bent (alles terwijl de sequence loopt) druk je even op de 1e scene en voila alles staat direct weer op de beginposities! Dat is zo handig als je live aan het sequencen bent!

Ik heb de RS nu al zeker 2 jaar en ik ben nog steeds enorm enthousiast.

ARv

Origineel geplaatst door Boost303
Grappig dat ik lees dat veel twijfelaars uiteindelijk voor de mc909 kiezen.......

De RS7000 vind ik dus een livetool voor de echte livemuzikant en hij is ook erg integreerbaar in een studiosetup. Je moet m ff leren kennen maar wanneer je hier wat moeite in steekt komt er toch een livespeeldoos naar voren wat je verwachtingen zal overtreffen.

Daar wil ik nog wat aan toevoegen:
Het is inderdaad leuk om te zien dat mensen denken te weten dat een MC of een MPC minimaal even goed is als een RS terwijl ze er bij zeggen dat ze de RS niet (goed) kennen. Ik was zelf ook van mening dat de RS niet zo bijzonder was totdat ik op aanraden van iemand de RS grondig onderzocht heb. (manual doorspitten vooral)
Als je hem eenmaal goed kent (en dat duurt wel even) dan zul je zien dat er geen vergelijkbaar apparaat is.
Zeker als je over Live praat, met Live bedoel ik dus niet een complete song erin prakken en dan aan wat knoppen draaien maar realtime alles kneden: compositie, arrangement, improvisatie, timing etc....

Ronald.

Origineel geplaatst door Roonan
Daar wil ik nog wat aan toevoegen:
Het is inderdaad leuk om te zien dat mensen denken te weten dat een MC of een MPC minimaal even goed is als een RS terwijl ze er bij zeggen dat ze de RS niet (goed) kennen. Ik was zelf ook van mening dat de RS niet zo bijzonder was totdat ik op aanraden van iemand de RS grondig onderzocht heb. (manual doorspitten vooral)
Als je hem eenmaal goed kent (en dat duurt wel even) dan zul je zien dat er geen vergelijkbaar apparaat is.
Zeker als je over Live praat, met Live bedoel ik dus niet een complete song erin prakken en dan aan wat knoppen draaien maar realtime alles kneden: compositie, arrangement, improvisatie, timing etc....

Ronald.

Gelijk heb je, het is wat dat betreft nog steeds een ondergeschoven kindje. Toen hij net uit was vond iedereen het maar nix en daar komt maar langzaam verandering in (niet erg, want het hoeft voor mij geen hype te worden).
Ik denk dat een oorzaak kan zijn, dat ie van kunststof is gemaakt (top) en niet van metaal zoals de MPC. Maar misschien als er een nieuwe versie komt, dat ze de top van metaal gaan maken. En zo ja, dan lig ik met mijn slaapzak voor de winkel!

Arv

Back