wil Hardware Synth bouwen, heb 1 belangrijke vraag

N871

Ingeburgerd
Hallo iedereen,

Ik zit met een idee, maar weet niet of het haalbaar is:

Ik heb een sample-based software synth gemaakt in PureData. Nu zou ik dit programma willen doen werken op het soort chip/computer dat in digitale synthesizers gebruikt wordt zodat ik het kan inbouwen in een instrument dat ik aan het maken ben (houten kast, houten klavier etc).

De bedoeling is dat ik het programma met een eenvoudige switch kan aan- en uitzetten. Er zou de mogelijkheid moeten zijn om een midi-keyboard en een knopcontroller te verbinden om alle parameters van het programma aan te passen.

dit computertje zou dus in feite een gewone (schermloze) compacte computer moeten zijn die bij het inschakelen meteen het programma (Pd) en de juiste patch laadt.

Heeft hier iemand ervaring met iets dergelijks?

alvast bedankt!

Een Windows programma op custom hardware laten lopen wordt heel moeilijk.

Ik zou zoeken naar het kleinste/eenvoudigste apparaatje dat een Puredata compatibel OS draait. Een mini notebook, een smartphone ofzo.

Na booten PD en de juiste patch laden moet kunnen met een batchfile, dat is het probleem niet. Je zit natuurlijk nog altijd met de opstarttijd van je computer/whatever.

Wow bedankt voor de snelle antwoorden!

Wel het zit zo dat ik de patch graag volledig zou herprogrammeren in een andere taal als dit betere perspectieven/resultaten kan geven. In heb totaal geen kennis van de gebruikte talen in digitale synths.

Enig idee? :)

zolang ik een windows computer blijf gebruiken zit in met een machine waarvan ik 99% niet gebruik.

Nicolas 2000, Je spreekt van custom hardware. hoe schrijf je hier programma's voor?

Dit is een beetje vragen als "welke deur in een huis is die van het toilet". Hangt nogal sterk van huis tot huis af. :)

Dit hangt er compleet van af welke custom hardware je gebruikt. Heb je iets uit een PLC familie (wie weet kan een Arduino nog wel wat) dan zal je het waarschijnlijk in ladderlogica programmeren. Baseer je je meer op een PC architectuur, dan zal je in Assembler gaan programmeren. Heb je werkelijk een vermomde PC draaien, kan je richting C en dergelijke gaan.

Hoe dichter je op je hardware programmeert, dus bv een Assembler programma dat heel specifiek voor jou hardware en toepassing geoptimaliseerd is, hoe meer je kan met weinig hardware (bv een Kronos draait enorme VST's op laat ons zeggen prulhardware perfect door optimalisatie). Nadeel is dat dit ook heel moeilijk is.

De te volgen middenweg lijkt me het volgende: koop een programmeerbare DSP all-in one kaart, dus eentje die audio outputs (en eventueel inputs) combineert met een flashgeheugen, processor en al wat je nodig hebt. Dan moet je enkel nog een voeding voorzien (indien nog niet aanwezig), en je softsynth programmeren op deze kaart. Dat kan dan via iets toegankelijkere talen zoals C++, VHDL... Maar DSP software van scratch programmeren blijft niet zo eenvoudig. Je hebt hier wel het voordeel dat je werkt met goed afgestelde custom DSP hardware die toch behoorlijk toegankelijk is gemaakt om te programmeren. En dat lijkt me wat jij uiteindelijk zoekt.

Op die manier kan je ook stellen dat je echt je eigen synth hebt gebouwd ipv een laptop in een sinaasappelkistje. ;)

Ik zou het eerst met raspberry Pi proberen, daarop een kale linux distributie draaien met Puredata. supergoedkoop en snel ontwikkeld. Mocht het niet krachtig genoeg zijn, dan heb je een mooie XBMC media center.

Die raspberry Pi is inderdaad super interessant...had er nog nooit van gehoord.
Ik ga het allemaal even bekijken, nogmaals dank voor alle hulp!

..misschien nog even wachten tot er nog iets meer RAM opzit, voorlopig 512MB

Wellicht kun je testen hoeveel RAM je patch op je windows pc gebruikt? Ben wel nieuwsgierig. Leuk project! :)

wel, daar ben ik ook benieuwd naar :) ga straks eens kijken (andere computer)
er moeten 7 klanken geladen worden x 84 noten geeft 588 samples x 15 seconden in lengte geeft 8820 seconden = 147 minuten in wav 24 bit kwaliteit. flash geheugen is wel zeer snel dus ik neem aan...dat dat wellicht nog moet lukken :) ik zal het je straks laten weten.

als ik het allemaal goed begrijp is de raspberry pi een allesomvattende minicomputer. Kan je een computer zo instellen dat hij bij het opstellen automatisch een programma + patch opent? :)

Raspberry Pi is idd een mini computer / pc - die van mij hangt aan mn tv als mediacenter. Je kunt er verschillende (lichte) OS op installeren. Het automatisch opstarten met een patch zal niet zo moeilijk zijn;
Hier doet iemand dat geloof ik ook:
- http://log.liminastudio.com/programming/running-puredata-on-the-raspberry-pi

Er zijn overigens ook andere mini / embedded linux platforms, zoals bijv een beagleboard

Dus het is even kijken welke voldoet aan je eisen. Er zullen iig meer mensen zijn die het hebben geprobeerd dus gewoon paar uurtjes googlen op 'puredata linux' of de naam van zo'n platform en je bent denk een stuk verder.

als ik het allemaal goed begrijp is de raspberry pi een allesomvattende minicomputer. Kan je een computer zo instellen dat hij bij het opstellen automatisch een programma + patch opent? :)

Een voordeel van zo'n Raspberry Pi of andere miniminicomputer is dat je meestal wel enige connectiviteit hebt om je (MIDI/USB) klavier ermee te verbinden. Dan ben je dus al een heel eind in de goede richting.

Als je een sampler wil zonder enige note sharing, met 7 velocity layers en 15 seconden dus ik veronderstel unlooped, dan leg je de lat behoorlijk hoog. :) En daar is niks mis mee, alleen moet de hardware dan wel kunnen volgen.

Back