Sustainpedaal-probleem

Mark-T

Budget lid
Mijn Yamaha S30 heeft de neiging om de polariteit van het sustainpedaal spontaan om te schakelen. Dan blijven noten ongevraagd te blijven hangen.
Ik heb diverse sustainpedaaltjes uitgeprobeerd: allemaal met hetzelfde resultaat: de S30 blijft eigenwijs en keert de polariteit om.
Wat is hier aan te doen?

Laatst gewijzigd:
Ik heb een sustainpedaal met omschakelbare polariteit. Maar het maakt niet uit op welke polariteit ik het pedaal zet; de S30 keert het toch om.

Het probleem is opgelost. Een testje via een een alternatief klavier leverde het resultaat op dat de noten nog steeds bleven hangen.
Het is niet de automatische polariteitsdetectie van de de S30 die de problemen veroorzaakt, maar het toeval dat ál de sustainpedalen, inclusief de nieuwen gingen aanlopen. Dat is wel frappant.
Een smeerbeurt met WD40-olie op de hoofdshakelaar was uiteindelijk de oplossing. Maar hoe onbetrouwbaar kan een sustainpedaal zijn, dat hij al na drie trappen verkeerde signalen gaat uitzenden? Ik heb het onder andere over een nieuwe Thoman piano-model, een simpel Proel-pedaaltje en diverse pedalen geleend van een collega.
Die zijn toch niet allemaal versleten? Blijkbaar toch wel...
Wat als ik een nog nieuwere sustainpedaal koop dan mijn nieuwe Thoman: kan ik daar méér dan drie trappen mee verder?

Laatst gewijzigd:
Dat is heel ongebruikelijk Mark ??

Ik heb een stuk of 10 pedaaltjes, sommige heb ik al +25 jaar.

Ik kan me niet herinneren dat er ooit één stuk is gegaan.

Ik heb er geen die jonger zijn dan een jaar of 5 ongeveer

Ik heb het ook nog nooit eerder meegemaakt.
Het probleem is ook dat het soms opduikt en dan weer een tijd in orde lijkt.
Als je echter op dezelfde avond 3 verschillende pedaaltjes aan de S30 hangt en je steeds hetzelfde probleem krijgt, dan zou het aan de synth moeten liggen. Maar aan de S30 mankeert niets. Ik heb hem laten controleren en de aansluiting nog schoongemaakt met alcohol.
Zou het aan de kou liggen? Het gebruik in feesttenten, of iets anders waardoor de sustainpedaaltjes een eigen leven gaan leiden? Misschien een 'echte' Roland DP-6 kopen? Maar een schakelaar is toch gewoon een schakelaar?

Back