[studio] Wat is nou een fijne werkhoogte ?

CraZ

..
Tja.. een hele simpele vraag ? Wat is een fijne tafel- c.q. werk-hoogte in de studio. Ik ben een ontwerpje aan het maken voor een L- of U-vormig werkblad op poten. Maar hoe hoog het moet worden.. daar ben ik nog niet helemaal uit.

Standaard tafel-hoogte is ca. 75 cm, maar voor mijn gevoel is dit te hoog om in de studio lekker mee te kunnen werken.

Hoi,

Mijn ervaring is dat de standaard burea-hoogte eigenlijk wat te laag is. Ik loop rond en sta meestal in plaats van dat ik ga zitten en dan is dat gewoon te laag. Nu heb ik wel een aantal stanaard bureau en daar heb ik dan weer synths en zo op staan en dat scheelt natuurlijk ook alweer 10 cm.

Dekzster

Op zich vindt ik de normale tafelhoogte wel fijn werken, maar zo gauw je er een mixer op gooit, verschuift je werkhoogte.

Misschien is het een idee om een soort van 'bakken' in je tafel te maken waar je je spullen inzet.
Voor het werken met toetsenborden en schermen zijn trouwens richtlijnen te vinden op het internet. Ik moet zeggen dat bij veel computergebruik je hier echt wel je voordeel mee doet i.v.m. RSI en aanverwante zaken.

Voor het werken met toetsenborden en schermen zijn trouwens richtlijnen te vinden op het internet. Ik moet zeggen dat bij veel computergebruik je hier echt wel je voordeel mee doet i.v.m. RSI en aanverwante zaken.

Daarom kan deze pagina wel van pas komen:

http://rsi.pagina.nl

Bureau

Bureau

Bureau hoogte lijkt me prima tenminste als je in een bureau stoel zit en achter de computer werkt.
Mijn keyboard staat links van me op keyboard hoogte op standaard(lager dus)
Ik zie het probleem dus niet zo. Of je moet je synth op het bureau hebben staan dan is dat natuurlijk veel te hoog.
Ik heb er wel eens aan gedacht om een inham in mijn tafel te zagen om daar mijn master keyboard in te passen zodat ik en achter de PC en achter mijn keyboard zit. Maar dat werkt ook niet lekker want dan zit je weer met je muis en computer keyboard.

Verstelbaar?

Als je onderaan de poten (dikke, M20 of zo) draadstangen gebruikt met een extra moer om het vast te zetten en een stevige metalen plaatje kun je voor weinig al verstelbare poten maken die supergoed werken. Dan kun je het op zo'n 20cm op en neer verstellen en per poot met die extra moer vastzetten zodat je het lekker waterpas hebt.
Nadeeltje is dan wel dat je ergens moet kunnen tappen en lassen enzo.

Of de doe het maar zelf zaak heeft standaard al verstelbare poten. ;)

hoe lang ben jezelf??
als je 1 meter 60 bent of 1,90 verschilt het denk ik wel, ben zelf 1,90 en heb een tafel van 83 cm(incl tafelblad) en werkt perfect en de stoel is verstelbaar en luxe (geen krukje gebruiken uiteraard!!):kont:

Ik heb m'n bureau zelf gemaakt. Eerst heb ik een stoel gekozen waar ik de rest van m'n leven op wil zitten. Daarna ben ik gewoon gaan meten en voelen wat fijn is.

Tip: zorg dat je je armen voor je toetsenbnord kan leggen. Dus als je typt, dan steunen je armen op het bureau.

Hij gaat muziek maken; niet de boekhouding doen! :D

Zelf sta ik achter de mengtafel; het toetsenbord van de PC gebuik ik weinig dus die ligt ergen naast de monitor.
Mijn rackspullen staan boven de meterbrug op ooghoogte en dat is best fijn werken.

Meten is weten.

't Is nogal persoonlijk vinnik.
Bij mij heb ik het zo gedaan: favoriete houding aannemen (om muziek te maken.....!!!) =>dit kan dus staand, zittend op een kruk/stoel/etc. zijn; net wat je zelf fijn vind. Dan (mbv. 1 of meerdere kennissen) het werkblad (+ een synth, ofzo) zo houden dat het voor jou ideaal is; aftekenen op de muur, en plank op die hoogte (goed) vastzetten mbv rails, zodat ie nog altijd hoger of lager kan. Klaar!

Mocht je een soort van buro/tafel-model willen maken, dan meet je gewoon de hoogte van de grond tot jouw ideale hoogte.

Een universele maat/hoogte lijkt me heel irritant: 't is altijd net niet goed!!

Succes!!

Standaard buro-hoogte is net iets te hoog.
je moet een beetje over je mixer heen kunnen buigen, hetzlefde geldt voor je master keyboard.
Je hebt echter niet veel speling als je lager gaat want je zit snel tegen je benen aan met je tafelblad.
Het lekkerste voor mij is een blad wat net vrij boven mijn benen zit zodat ik zoveel mogelijk overzicht over m'n mixer heb en ook lekker kan leunen op de voorkant van m'n mixer.

Passen en meten.

gr. Tom:D

Re: [studio] Wat is nou een fijne werkhoogte ?

Origineel geplaatst door CraZ
Tja.. een hele simpele vraag ? Wat is een fijne tafel- c.q. werk-hoogte in de studio. Ik ben een ontwerpje aan het maken voor een L- of U-vormig werkblad op poten. Maar hoe hoog het moet worden.. daar ben ik nog niet helemaal uit.

Standaard tafel-hoogte is ca. 75 cm, maar voor mijn gevoel is dit te hoog om in de studio lekker mee te kunnen werken.

wat je eens kan doen is binnenspringen bij zo'n onwaarschijnlijk dure winkel waar ze ergonomische stoelen / bureaus /... verkopen.
Zeg gewoon dat je interesse hebt in de aanschaf van zo'n ding & ze zullen je daar de uitleg van A tot Z doen... heb ik ook gedaan & is best wel interessant.

gr jzz

Back