Krakende volume knop Yamaha MU128

ShaiWa

Nieuwkomer
Hopelijk kan iemand me hier verder helpen.
Heb een Yamaha MU128 met een krakende volume knop.
Helaas heeft dit nu zo'n invloed op het uitgaande signaal dat ik er nu toch echt wat aan wil gaan doen.

Heb de service manual kunnen vinden en daar is de volume potentiometer (VR1) een RK09K12A0 A10Kx2.
Nu kan ik deze wel vinden op buitenlandse sites maar zonder creditcard kom ik niet zover ;)
Nu zie ik deze in meerdere apparaten gebruikt worden dus vermoed ik zomaar dat er hier wel forum leden zijn die een adres in NL weten of misschien een hier verkrijgbaar type potentiometer.
Alvast bedankt :D

Laatst gewijzigd:
ik heb gegoogled en dat is een pot meter van een zeer bekende fabrikant: ALPS

ik heb ooit ook voor een synth ALPS pots moeten aanschaffen. De meeste winkels (in de straat en op internet) hebben wel ALPS pots op voorraad maar meestal maar een paar types. er bestaan heel veel verschiilende pots van ALPS.

uiteindelijk heb ik mijn type kunnen vinden op een website waar je alleen kon bestellen als bedrijf. dus toen via via iemand ze besteld. hier wat bekende adressen om te speuren:

http://nl.farnell.com/
http://nl.rs-online.com/
http://www.conrad.nl/
http://www.alps-europe.com/information/

je kan ook eerst de pot schoonmaken met beetje contactspray.....ALPS kan je zelfs lossolderen en voorzichtig open maken en dan met een kwastje of contactspray of zo schoonvegen en weer inelkaar zetten.
als ie dan toch niet wilt werken een nieuwe kopen.

en ook mogelijk is een andere pot gebruiken die voldoet aan de waardes van deze ALPS pot. dus zelfde weerstand en lin of log.
ik heb hier een voorraadje oude pots liggen. soms past een andere pot op de plek maar kan je hem niet vast solderen en moet je draadjes solderen voor de verbinding. klinkt rommelig maar dit werkt goed!

Bedankt voor de reactie.
Zal de links gaan bekijken, thnx.
Heb Yamaha een mail gestuurd, wie weet komt er reactie op.
Heb de MU128 net even open gehad, overal andere schroeven, lijkt erop dat er al eens mee geknoeid is :(
Kom er maar niet achter of de pot nu lin of log is dus hopelijk is er iemand die dat weet?

Er staat in de code voor de potmeter een A.
Dat betekent de laatste tijd (20 a 30 jaar of zo?) dat het een log-pot is.
De MU128 is relatief recent...:)

Ook is het zo dat, in het algemeen, voor Volume doeleinden meestal een log-pot gebruikt wordt,
dit omdat ons gehoor exponentieel / logaritmisch gevoelig is voor volume (en trouwens ook frequentie).

Er staat in de code voor de potmeter een A.
Dat betekent de laatste tijd (20 a 30 jaar of zo?) dat het een log-pot is.
De MU128 is relatief recent...:)

Ook is het zo dat, in het algemeen, voor Volume doeleinden meestal een log-pot gebruikt wordt,
dit omdat ons gehoor exponentieel / logaritmisch gevoelig is voor volume (en trouwens ook frequentie).

na wat speuren lijkt het erop dat ook ALPS A voor logaritmisch gebruikt.

Super bedankt voor de reacties, heb zojuist reactie gehad van het service centrum van Yamaha.
Kunnen de potmeter voor me bestellen, alle kosten bij elkaar een euro of 14.
Misschien dat bij ze Conrad NL de potmeter wel kunnen krijgen maar stond niet in hun ALPS lijstje.
Denk dat ik die van Yamaha wel bestel, weten we zeker dat het de juiste is toch?

Super bedankt voor de reacties, heb zojuist reactie gehad van het service centrum van Yamaha.
Kunnen de potmeter voor me bestellen, alle kosten bij elkaar een euro of 14.
Misschien dat bij ze Conrad NL de potmeter wel kunnen krijgen maar stond niet in hun ALPS lijstje.
Denk dat ik die van Yamaha wel bestel, weten we zeker dat het de juiste is toch?

zou wel leuk zijn als ze voor 14 euro de juiste opsturen.

die pot zal misschien hooguit 2 euro kosten...

Potmeter zelf koste idd niet zo heel erg veel 4,25 excl. btw, na een rondje op diverse sites is dit een redelijk normale prijs voor een pot als deze.
Zijn helaas de bijkomende kosten die het duurder maakte. (was btw vergeten bij bovenstaande)
Maar ik ga er nu wel vanuit dat het 100% de juiste is en heb dan verder geen geknoei, dat is die paar euro extra mij dan wel waard ;)
Hou jullie op de hoogte, thx.

Pot vandaag binnen gekregen, zojuist de oude eruit gesoldeerd en de nieuwe erin.
Geen gekraak meer :okdan:

Kon nu de pot een goed bekijken, is inderdaad een ALPS met de code "xt 103a" aan de bovenkant, de nieuwe had de letters "DC"
Wie weet kan iemand deze info nog eens gebruiken.

Bedankt voor de reacties mensen :halleluja

Kon nu de pot een goed bekijken, is inderdaad een ALPS met de code "xt 103a" aan de bovenkant, de nieuwe had de letters "DC"
Wie weet kan iemand deze info nog eens gebruiken.
Hopelijk niet, maar toch bedankt voor het delen.
MU128 gebruikers veel zijn er niet blijkbaar.
Heb je er PLG's in zitten ... welke ?

gefeliciteerd ermee!

ik weet dat het altijd weer een goed gevoel geeft als zo'n reparatie tot een goed eidne is gekomen.

de pots van een kraakdoos moeten natuurlijk juist wel kraken!

Hopelijk niet, maar toch bedankt voor het delen.
MU128 gebruikers veel zijn er niet blijkbaar.
Heb je er PLG's in zitten ... welke ?
Helaas geen PLG kaarten, lonk al een tijdje naar een DX kaart maar de prijzen zijn helaas veel hoger dan ik ervoor heb.
Wil nog een SC-88Pro bij de verzameling maar als ik een PLG als koopje tegen kom gaat ie gelijk in de MU ;)

Back