BC107C en BC177C nog te krijgen?

renepela

Ouwe rot
Ik ben een drietal Formant VCO's aan het maken en heb praktisch alle onderdelen gevonden.
Zelfs de lastige UA726C's.

Ik loop onverwacht wel tegen het probleem aan dat ik de BC107C en BC177C nergens kan vinden.
Zelfs geen datasheet.
Wel vind ik de BC107B en BC177B. Die zijn gewoon te krijgen.
Kan ik die gebruiken i.p.v. de C types?

Ik zoek overigens ook nog een 100k Lin Cermet pot voor op het frontpaneel. Ook die kan ik niet vinden helaas.

BC547 = BC107 in een andere behuizing. Equivalent van de BC177 weet ik zo even niet uit mijn hoofd. Ik heb misschien nog wel wat 107 liggen maar ik zou even moeten kijken welke.

Zijn niet alle dure bourns en alps pots cermet?

bc177 is zoongeveer de 557

en voor de potmeter gewoon een goeie kwaliteit nemen, cermet is niet echt nodig.
en geen alpha nemen.

wel bourns, alps, snerife.

:mega:

dus 177c is de 557c? Ook de C van de 557 kan ik niet vinden namelijk.

Die laatste letter C is de pin layout toch?
Dus BC107C = BC547C en BC177C is BC557C? Die heb ik inmiddels bij newtone-online gevonden namelijk, maar moet even zeker weten dat die C versies de juiste zijn.

Wat is er eigenlijk mis met Alpha pots Jeroen?
Die Bourns zijn ruim 10 euro per stuk en als je er dan 6 per VCO nodig hebt wordt het wel een heel erg dure grap.
Er hoeft er maar 1 cermet te zijn op dat frontpaneel, dus ik kan dan toch 1 bourns pot nemen en de rest gewoon alpha?

Dus BC107C = BC547C en BC177C is BC557C? Die heb ik inmiddels bij newtone-online gevonden namelijk, maar moet even zeker weten dat die C versies de juiste zijn.

Die Bourns zijn ruim 10 euro per stuk en als je er dan 6 per VCO nodig hebt wordt het wel een heel erg dure grap.
Er hoeft er maar 1 cermet te zijn op dat frontpaneel, dus ik kan dan toch 1 bourns pot nemen en de rest gewoon alpha?

hier zijn ze 3,60 http://www.musikding.de/Passive-parts/Potentiometers/Bourns-potentiometer-24mm:::306_50_222.html

sowieso een stuk goedkoper dan newton, fijne zaak, haal er heel veel.

die CTR pots doen trouwens ook niet onder voor alpha en dergelijke

Ah oke. Maar komt de C wat specificaties betreft dan wel overeen? Dus is 107C 547C?

alpha potmeters zijn gewoon slap, als je even niet oplet dan breken de pootjes er alle drie in een keer af, soms gebeurt dit al voordat je ze in huis hebt.
en verder is de levensduur nogal beperkt, bij flink gebruik een jaartje ofzo.
zoek gewoon even naar alps, die zij echt een heel stuk beter.
( je kan eventueel een oude mentafel rippen voor dit doeleinde , natuuurlijk, als de pots nog goed zijn)

:koffie:

Sorry, maar toch nog een vraag.
Op diverse sites (Farnell, Mouser) staat dat de 547C end of life is.
De 547CG is wel heel simpel te krijgen. Kan ik die ook gebruiken?

Ja. Alleen andersom niet dacht ik: je kunt volgens mij geen loodhoudend solderen met loodvrije tin. Vandaar dat loodhoudend toegestaan blijft voor reparatiewerkzaamheden.

In ieder geval, het gros van de componenten hier zal loodvrij zijn, en ik heb ook al aardig wat loodvrije printen gesoldeerd, en alles met 60/40.

Back