Gewoon uit nieuwsgierigheid:
Ik heb zijdelings wat discussies gevolgd over het gebruik van een LPF en HPF (liefst variabele frequentie), geplaatst voor de AD converter (opname van instrument / synth). Maar ik heb eigenlijk geen praktijk ervaringen gehoord van mensen. Enkel wat geschikte apparaten zouden zijn. Het idee is dat je ongewenste frequenties aan beide extremen van het bereik weghaalt. Ik ben zelf alleen bekend met deze toepassingen;
- Er zit vaak een HPF op mic preamps, om laag gerommel af te kappen.
- En als ik het goed begrijp hebben AD converters een LPF filter (anti aliasing?).
Zelf vind ik het een leuke theorie, een schoner of 'bruikbaarder' geluid naar de converter.
.. maar toch lijkt het mij nauwelijks verschil maken:
De converter heeft al een eigen filter voor de hoge frequenties, en op lage frequenties snap ik niet waarom het beter zou zijn dan achteraf ITB filteren. Maar misschien bekijk ik het verkeerd.
Zouden de extra filters in het analoge stadium nog helpen?
Heeft iemand ervaring met een dergelijke setup, of misschien ge-experimenteerd?
Aantal (nieuwe) producten waarmee dit te realiseren valt:
shiny box guilotine
radial tossoverp
drawmer ds101
De klassieke ds201 gate heeft trouwens ook variabele filters.
Ik heb zijdelings wat discussies gevolgd over het gebruik van een LPF en HPF (liefst variabele frequentie), geplaatst voor de AD converter (opname van instrument / synth). Maar ik heb eigenlijk geen praktijk ervaringen gehoord van mensen. Enkel wat geschikte apparaten zouden zijn. Het idee is dat je ongewenste frequenties aan beide extremen van het bereik weghaalt. Ik ben zelf alleen bekend met deze toepassingen;
- Er zit vaak een HPF op mic preamps, om laag gerommel af te kappen.
- En als ik het goed begrijp hebben AD converters een LPF filter (anti aliasing?).
Zelf vind ik het een leuke theorie, een schoner of 'bruikbaarder' geluid naar de converter.
.. maar toch lijkt het mij nauwelijks verschil maken:
De converter heeft al een eigen filter voor de hoge frequenties, en op lage frequenties snap ik niet waarom het beter zou zijn dan achteraf ITB filteren. Maar misschien bekijk ik het verkeerd.
Zouden de extra filters in het analoge stadium nog helpen?
Heeft iemand ervaring met een dergelijke setup, of misschien ge-experimenteerd?
Aantal (nieuwe) producten waarmee dit te realiseren valt:
shiny box guilotine
radial tossoverp
drawmer ds101
De klassieke ds201 gate heeft trouwens ook variabele filters.

.. ik heb een oude harddisk recorder van roland..