LPF en HPF voor AD conversie

Jayce

Niet-Betalend Lid
Gewoon uit nieuwsgierigheid:

Ik heb zijdelings wat discussies gevolgd over het gebruik van een LPF en HPF (liefst variabele frequentie), geplaatst voor de AD converter (opname van instrument / synth). Maar ik heb eigenlijk geen praktijk ervaringen gehoord van mensen. Enkel wat geschikte apparaten zouden zijn. Het idee is dat je ongewenste frequenties aan beide extremen van het bereik weghaalt. Ik ben zelf alleen bekend met deze toepassingen;

- Er zit vaak een HPF op mic preamps, om laag gerommel af te kappen.
- En als ik het goed begrijp hebben AD converters een LPF filter (anti aliasing?).

Zelf vind ik het een leuke theorie, een schoner of 'bruikbaarder' geluid naar de converter.

.. maar toch lijkt het mij nauwelijks verschil maken:
De converter heeft al een eigen filter voor de hoge frequenties, en op lage frequenties snap ik niet waarom het beter zou zijn dan achteraf ITB filteren. Maar misschien bekijk ik het verkeerd.

Zouden de extra filters in het analoge stadium nog helpen?
Heeft iemand ervaring met een dergelijke setup, of misschien ge-experimenteerd?

Aantal (nieuwe) producten waarmee dit te realiseren valt:

shiny box guilotine
radial tossoverp
drawmer ds101
De klassieke ds201 gate heeft trouwens ook variabele filters.

Ik weet weining af van ad/da convertes en dergelijken

Maar wat ik weet is dat als je "rommel" uit het geluid vooraf er uit filter
voor dat het door een ander geluids bewerkend apparaat/programma gaat
deze dat vaak wel prettig vinden en het ook mooier kan klinken.

niet geheel voordat ik de opname maak.. meer erna.. in renoise..
't begon met me octatrack..
de filters op dat ding was niet ouderwetse cutof en resonance.. maar net even anders
meer als een soort van bandpass filter... ik vond dat wel interessant om verder te bekijken.
ben ermee gaan testen in renoise, software bied me veel meer instel mogelijkheden op de filters.
en die kennis weer teruggestopt in me hardware dingetjes.. (de filters in de samplers en de synths enzo)

mits goed toegepast, kan je er erg hete opnames mee maken. door frequenties die je niet van toepassing vind
weg te snijden, blijft er ruimte over om dingen veel meer op te pompen..

Maar zoals je zelf al afvraagt.
kan dat ook niet later in je pctje?.. ja.. dat lukt je ook in je pctje.. mij lukt het zelfs beter in me pctje dan me hardware-tools.. het is zelfs 1 van de redenen voor mij om toch nog iets te editten in me pctje.
workflow hier is:
drumcomputers/samplers -> multitrack-recorder -> cd -> renoise -> blender ->vegas -> internet.

@dreammer Het filteren in software ben ik ook bekend mee. Het gaat mij er echt specifiek om of het uitvoeren van deze stap in het analoge domein meerwaarde heeft.

Ik heb helaas niet de apparatuur op dit moment om het te testen :(

@dreammer Het filteren in software ben ik ook bekend mee. Het gaat mij er echt specifiek om of het uitvoeren van deze stap in het analoge domein meerwaarde heeft.

Ik heb helaas niet de apparatuur op dit moment om het te testen :(

Nouja zover ik het kan met me hardware.. het haalt uit.. je kan voor het oor hardere opnames maken.
maar ik zou er geen extra hardware voor kopen.. dat doe ik dus met me pctje. NADAT het is opgenomen.

Nouja zover ik het kan met me hardware.. het haalt uit.. je kan voor het oor hardere opnames maken.
maar ik zou er geen extra hardware voor kopen.. dat doe ik dus met me pctje. NADAT het is opgenomen.

Vraagje, ik neem aan dat je dan filtert vóór de ADC (in de keten)? Maar waarom met dat geld dan geen betere allround interface kopen - of mis ik iets?

Vraagje, ik neem aan dat je dan filtert vóór de ADC (in de keten)? Maar waarom met dat geld dan geen betere allround interface kopen - of mis ik iets?

Dat is inderdaad de keten. Een betere interface of converter zal doorgaans hetzelfde werken als die hij vervangt, maar betere specs hebben (zelfde topologie). Het oorspronkelijke vraagstuk hier staat echter los van:

De vraag is puur of het filteren vóór ADC helpt bij de conversie / een schoner signaal oplevert, ten opzichte van het filteren na ADC.

ik heb geen degelijke interface ;) .. ik heb een oude harddisk recorder van roland..
aangezien dat best spartaans werkt.. (maar wel lekker simpel) ga je wel eens dingen uitzoeken.
kreeg betere opnames met me octatrack, dan uit me elektribe en me xoxbox.. en dat bleek aan de filters te liggen van de octatrack..
dus inderdaad, filter het voordat het de octa uitgaat en de recorder ingaat.
en de filter op die octatrack is dus een combi highpass/lowpass filter. (nouja lijkt erop)

door dingen weg te snijden, kan ik hardere opnames maken.. als in luider opgenomen geluid
en hoe luider je opname, des te minder last van achtergrond ruis en dergelijke. (ik geloof dat luider niet helemaal juiste woord is.. maar vergeef me, het juiste woord weet ik niet)

later als ik de export (cdtje gebrand door recorder) in renoise gooi, doe ik de truuk nog een keer
maar dan met de filters van renoise (uitgebreider dan octatrack).. en merk dat hoe schoner en directer de sample/loop/opname is.. (directer als in zo dicht mogelijk bij het geluid wat ik wil, en alles wat ik niet wil eraf filter.. hoe mooier de andere fx en dergelijke opfleuren..

dus ja, ik zie wel nut van een apparaatje die lowpass/highpass filtert voor je opname machine.
maar ik denk niet dat ik er ooit geld voor uit zou geven.. tis dat me octatrack het toevallig voor me oplost.. en dat ik er wel eens bewust mee geexperimenteert heb,omdat iets me opviel... anders zou het niet eens in me opgekomen zijn om dat te proberen.. vond de bandpass filter op me mc909 maar stom.. dus heb er nooit mee gespeelt.. (terwijl een highpass + lowpass filter eigenlijk een bandpass filter is met 2 resonance punten )

maargoed, is mijn mening.. er zijn vast mensen die dat anders zien en al dat gedoe.
en zoals ik al zei.. op gehoor.. ik heb het niet onderzocht met wetenschappelijke precisie en grafiekjes enzo.

Back