[FM] Welke FM synth is het best te editten dmv de hardware interface

[FM] Welke FM synth is het best te editten dmv de hardware interface

• Totaal aantal stemmers
    18
Hey Technomauriesje,

Je hebt/had toch een Korg DS8? Wat is daar mis mee? Schijnt een redelijke bediening te hebben.

Ik heb zelf een TX7, ik zoek nog naar trucs om patches minder statisch te maken, b.v. door modulation of aftertouch aan iets interessants binnen de FM architectuur toe te wijzen, zover dit mogelijk is. Ik heb het idee dat dit nogal beperkt is.

zo is het maar net idd... want als je pcies weet welke parameter je moet hebben om het geluid dusdanig aan te passen dat het ongeveer overeen komt met het idee dat je in je hoofd hebt dan gaat het allemaal nog wel redelijk vlot... echter iemand die maar wat aankloot heeft nutuulk voor elke para een dedicated knopje nodig zodat 'ie minder lang nodig heeft om nog steeds op een geheel uit de wilgen geplukte sound te komen waar totaal niet over nagedacht is nutuulk...

Ja, het is dat ik eerst in mijn hoofd weet welke parameter ik nodig heb, en dan naar de desbetreffende functie ga in een synthesizer middels de interface van die synth. Nooit andersom, dat zou ook niet lukken bedenk ik me nu. Het maakt dus niet uit welke synthesizer ik voor me neus krijg, zolang ik maar weet hoe de interface is van die synthesizer, handleiding!

In de Alesis Fusion kun je de envelopes e.d. mooi overzichtelijk programmeren. Voor ieder van de 6 oscilators heb je een eigen scherm en ook het zelf maken van je algorithmes is zeer overzichtelijk.
In het MOD scherm kun je weer makkelijk je modulatieroutes programmeren.

Met een beetje studeren heb je al heel snel door hoe alles werkt.

...
Ik heb zelf een TX7, ik zoek nog naar trucs om patches minder statisch te maken, b.v. door modulation of aftertouch aan iets interessants binnen de FM architectuur toe te wijzen, zover dit mogelijk is. Ik heb het idee dat dit nogal beperkt is.
Dit is juist het mooiste van FM : de dynamische klankveranderingen. (=> velocity op de operator (envelope) levels)
Je bekomt een dynamiek die weinig andere klanksysteem kunnen evenaren.
(mogelijk post ik wel eens een voorbeeldje indien interesse...)

Ik vrees echter dat de meeste gebruikers geen dynamische FM-klanken maken of gebruiken.
(Dat is n.m.i. als 30 per uur gaan rijden met een Ferrari.)

PreenFM. Heb een tweede gekocht. Een kanttekening, verwacht niet er emulaties van akoestische instrumenten er uit te halen (ala dx7 et all) maar heerlijk voor al je Autechre-achtige FM geluiden. Zelfde verhaal voor de Nord micromodular.

Dit is juist het mooiste van FM : de dynamische klankveranderingen. (=> velocity op de operator (envelope) levels)
Je bekomt een dynamiek die weinig andere klanksysteem kunnen evenaren.
(mogelijk post ik wel eens een voorbeeldje indien interesse...)

Ik vrees echter dat de meeste gebruikers geen dynamische FM-klanken maken of gebruiken.
(Dat is n.m.i. als 30 per uur gaan rijden met een Ferrari.)

Velocity naar envelope diepte van een modulator en dan je breath controller mappen naar de zelfde operators :W

Velocity naar envelope diepte van een modulator en dan je breath controller mappen naar de zelfde operators :W
Yep, dan wordt het pas interessant hé, of bvb. deze pauken.
En nog eentje hieronder, een enkele klank dan met wat meer velocity aangeslagen, dan weer wat minder.

Attachments

• SY99 Dynamic FM sound.wav
    2,3 MB · Bekeken: 89
@mstsfreak: Zoals ik het dus lees heeft de Alesis Fusion een heel toegankelijke interface. Dat bedoel je toch?

Ik vind van wel. Ieder onderdeel van de synth heeft zijn eigen pagina, zodat je makkelijk ziet wat je doet.
Modulation, LFO's , envelopes enz. alles heeft zijn eigen page en je kunt met shortcuts snel wisselen van de één naar de ander.

Weg met de handleiding van de Alesis Fusion!
Idd, die handleiding is drie keer niks, maar die heb je ook helemaal niet nodig. Als je een beetje verstand hebt van synths, vind je op de Fusion al gauw je weg.

Wil die Fusion ook een beetje klinken? Ik hoor soms negatieve geluiden over de overall sound van het ding, de demo's op jijbuis konden mij ook niet overtuigen, maar misschien klinkt die FM engine wel goddelijk? Kan iemand het vergelijken met een original DX?

Wil die Fusion ook een beetje klinken? Ik hoor soms negatieve geluiden over de overall sound van het ding, de demo's op jijbuis konden mij ook niet overtuigen, maar misschien klinkt die FM engine wel goddelijk? Kan iemand het vergelijken met een original DX?

De standaard romsounds klinken minder, wordt er beweert, maar ik vind dat wel meevallen. Alesis heeft later enkele top sounddesigners aan het werk gezet (Hollowsun, Klaus Peter Rausch e.a.), die echt geweldige sounds hebben toegevoegd. Klaus Peter Rausch brengt nog steeds soundsets uit.

Het is zondermeer mogelijk om DX7 sounds te programmeren. De FM synthese is zelfs flexibeler, want je kunt onbeperkt operators aan operators koppelen en iedere operator heeft zijn eigen feedback.
Wat ik jammer vind dat is dat de operators niet werken met ratios maar met semitones. Wil je DX sounds in de Fusion zetten heb je een omrekentabelletje nodig. Hoe klinkt het? Gewoon monsterlijk vet 110% DX7 en meer....

8~

Back