S3000XL controllers

SlamDub

test
Vraagje: als ik breath controll in cubase selecteer, hoe stuur ik de loop aan in de sampler? (S3000XL)
Ik weet dat het ergens in de global settings zit van de sampler, en dat je de modulation wheel aan moet sturen. Maar ik weet even de volgorde niet meer. Breath controll, welk nummer controller is dat ook alweer.
Manual heb ik al zo'n beetje doorgespit, maar kom er ff niet uit, zal wel een simpele handeling zijn, maar ben het ff kwijt :stupid

Ik snap even niet precies wat je bedoeld. Je wilt een loop aansturen? Welke parameter wil je precies aansturen?
En, als je breathcontroller gebruikt, dan heb je geen modulationwheel nodig natuurlijk, tenzij je een modulationwheel wilt gebruiken (van een keyboard of zo) Dan gebruik je dus niet breath controller.
Misschien dat het met mij te maken heeft, maar ik begrijp je vraag dus niet helemaal.

Breathcontroller = nr 2 en modulationwheel = nr 1

Ik wil over een geluid (loop) een cut off hebben, dit via cubase aansturen. Dat doe je toch met breath controll?

OK, cutoff, dat kan via een aantal controllers, ook breathcontroller, dat regel je in (uit mijn hoofd): multi(of single)> edit> keygroup> filter> je hebt hier een schermpje met cutoff, resonance etc. maar ook aan de rechterkant 3 controllers naar frequency. Kies hier bijv. breathcontroller bij een van de drie, en zet de waarde erachter zoals je dat fijn vindt (waarschijnlijk +50). Hoop dat je er zo uitkomt? Succes!

Oke, breathcontrol is controller 2, dit in mijn global settings van de sampler gezet, maar 't werkt niet :stupid , iemand nog een oplossing?

Je moet in de sampler, ik geloof ergens onder global settings, je external controller op 2 zetten of welk ander nummer je ook maar wilt.
als je in het filter edit scherm voor cutoff external kiest en modulatie op +50, dan moet je de cutoff terugdraaien (de parameter van de cutoff zelf) naar 20 ofzo.

Je gaat door middel van je controlelr 2 immers de cutoffwaarde met maximaal 50 vergroten.

-C-

Ow, je bedoeld deze lijst?
Staat gewoon achter in de handleiding:
Indien je er geen hebt: http://www.akaipro.com/global/download/archiveOM/S3000XL.zip

0 Bank Select
1 Modulation wheel or lever
2 Breath controller
3 Undefined
4 Foot controller
5 Portamento time
6 Data entry MSB
7 Main volume
8 Balance
9 Undefined
10 Pan
11 Expression controller
12 Effect control 1
13 Effect control 2
14-15 Undefined
16-19 General purpose controllers (#1-4)
20-31 Undefined
32-63 LSB for values 0-31
64 Damper pedal (sustain)
65 Portamento ON/OFF
66 Sostenuto
67 Soft pedal
68 Legato footswitch (vv = 00-3F: NORMAL, 40-7F: LEGATO)
69 Hold 2
70 Sound controller 1 (default: Sound Variation)
71 Sound controller 2 (default: Timbre/Harmonic content)
72 Sound controller 3 (default: Release time)
73 Sound controller 4 (default: Attack time)
74 Sound controller 5 (default: Brightness)
75-79 Sound controllers 6-10 (No defaults)
80-79 General purpose controllers (#05 / 08)
84 Portamento control
85-90 Undefined
91 Effects 1 depth (formerly External Effects Depth)
92 Effects 2 depth (formerly Tremolo Depth)
93 Effects 3 depth (formerly Chorus Depth)
94 Effects 4 depth (formerly Celeste (Detune) Depth)
95 Effects 5 depth (formerly Phaser Depth)
96 Data increment
97 Data decrement
98 Non-Registered Parameter Number LSB
99 Non-Registered Parameter Number MSB
100 Registered Parameter Number LSB
101 Registered Parameter Number MSB
102-119 Undefined
120-127 Reserved for Channel Mode messages

Klopt, ik had gisteren de zipfile (manual) al gedownload, en ben gaan stoeien. Ben er ook achter gekomen dat breathcontrol niet als cutoff werkt, maar het de controller brightness is (zie ook antwoord hierboven van Bambam). En dat je onder global settings extern controller 74 moet instellen. En onder multi edit filter external aan moet zetten. En de boel zo'n beetje op -20.

Maar thanx guys, voor de info!!!! :okdan:

Laatst gewijzigd:
Kom ik ook nog ff met een vraag: Kan je dan ook via midi de attack, etc veranderen? En de effecten (via cc 91 en 92 o.i.d.)? Als ik de filter wil veranderen zet ik hem meestal op pitch bend en dan zet ik de pitch bend gewoon op -0 en +o (eh... nul dus). Kan het ook gewoon via controller 74 (brightness) en dan maar in cubase alles neerzetten? Laterz

Voor zover ik het heb kunnen overzien en uittesten kun je maar 1 controller tegelijk gebruiken naast pitch, velocity e.d. en dat is je external.
Dat was voor mij eigenlijk een van de hoofdredenen om mijn S3000xl weg te doen: Te weinig controle over je filters.

-C-

Maar waarom zet Bambamstudio dan die hele lijst met al die controllers neer? Die moet toch een functie hebben? Het zou echt wel relaxt zijn als ik al die dingen via midi aan kon sturen, dan heb je echt veeeeel meer aan je sampler.

Ik denk dat je met velocity aan je filter een eind komt, zo hou je je external nog vrij een andre functie.

Die hele lijst van bambam heb ik ook gevonden in de manual toendertijd, maar ik heb nooit die parameters echt aan kunnen sturen helaas.
Misschien als je je sampler in SINGLE mode zet, werkt het dan wel?

-C-

Als je de itchbender nog niet hebt gebruikt, kun je die ook als controller voor wat dan ook gebruiken. In multi>edit>main>pitch kun je de modulatie van de pitchbender => pitch op nul zetten. Vervolgens kies je in het filtermenu pitch als controller voor de cutoff...

Volgens mij kun je ook aftertouch nog gebruiken, maar dat weet ik niet zeker. Ik weet wel dat de S3000XL een beetje beperkt is wat betreft externe controle.

Je kunt ook een aparte keygroup aanmaken waarin je met envelope 2 de cutoff moduleert. Is wel wat lastiger te programmeren, maar je kunt een hoop verschillende keygroups maken. Doe er nog een LFO bij en je komt een heel eind.

succes!:biertje:

Back