Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
meestal is de grondtoon te bepalen vanuit de verse. De verse heeft dan vaak een progressie naar de chorus toe die meestal in contrast staat ten opzichte van de verse. De circle of fifths kun je inderdaad gebruiken, maar dat zegt niet alles, de chorus kan namelijk net zo goed vanuit een terts opgebouwd worden bijvoorbeeld. Veel belangrijker is de muziekstijl die je maakt. Persoonlijk kies ik gewoon voor gangbare progressies in dat geval die je vaak bij die muziek hoort.
Naar mijn idee, hoeft een nummer niet 1 grondtoon te hebben. Een chorus en verse kunnen prima in een andere toonsoort staan, en net zo goed een andere grondtoon hebben.
Nog maar te zwijgen over de mogelijkheden van een modulerend refrein etc.
Wat zijn je redenen om deze vraag te stellen?
Je kan toch niet de chorus dan in bv C zetten
Bedankt voor je reply!
Zou je mij wat gangbare progressies van een verse/chorus kunnen noemen als een nummer in bv Emajor is geschreven
Dus de ladder E - F#m - G#m - A - B - C#m - D#m dim
Of weet je hier misschien een leuke link voor?
Ik weet dat deze ook met Romeinse cijfers aangeduid worden. bv I IV V I
Ik ben op zoek naar de verhaal vertellende harmonie in een muziekstuk verdeeld over de verse en chorus en ook bridge.
Ik had er al wat muziekstukken bijgehad maar dit vind ik nog even te ingewikkeld en zou graag bij de basis willen beginnen aan de hand van een voorbeeld.
Zelf vind ik de overgang van bv E naar Bsus erg mooi omdat die een noot delen en B is ook de dominant van E.
Is dit nou een progressie voor in een verse of chorus? En wat bedoel je precies met dat een chorus vanuit een terts kan worden opgebouwd?
Zie mn antwoord hierboven... modulerend refrein... jeetje?
Maar de verse en chorus zijn toch wel in dezelfde toonladder geschreven neem ik aan?
Dus bijvoorbeeld als de verse in E is en de chorus in B (B die in de ladder van E voorkomt als dominant). Je kan toch niet de chorus dan in bv C zetten want die komt niet voor in de ladder van Emajor
En de modes... zijn die voor elk instrument hetzelfde in een nummer (Aolian, Ionian etc) Of kan je met verschillende modes voor bv de synth en de string mooie effecten verkrijgen?
)Als het mooi klinkt is het sowieso goed, zo denk ik altijd. Denk niet te ingewikkeld, dat gaat ten koste van je creativiteit.

Ik had er al wat muziekstukken bijgehad maar dit vind ik nog even te ingewikkeld en zou graag bij de basis willen beginnen aan de hand van een voorbeeld.
wat een onzinIk heb overigens wel een hekel aan de semi-intellectuele nummers met alleen maar Maj7-akkoorden: een Maj7 akkoord is bedoeld om op te lossen in een volgend akkoord met de pure grondtonen, maar als dat wéér een Maj7-akkoord is, word ik ongerust.

mooi gezegd, ben ik het helemaal mee eensik ken geen componist die achter zij piano zit en denkt:
ok, ik zit nu op de tweede trap van C mineur, dan moet ik dus nu via een slot-cadens het gedeelte eindigen via een subdominant en tenslotte de dominant. Zo maak je niet muziek..muziek maken is de klanken opzoeken die je in je fantasie al beleeft.....niet met regels en wetten hanteren en handhaven.
muziek is uiteindelijk niet theorie maar creatie en expressie en dat kost tijd en moeite om te leren!
Hierbij gaat het meer om de parate kennis die je hebt, vwb wat smaakvol, mooi & 'correct' is.. Maar toch, in zo'n situatie denk ik inderdaad weleens "zo, en nu een slot-cadens via dát en dát akkoord".. ik probeer (lukt uiteraard niet altijd) een cadens en slotakkoord te kiezen die enigzins past bij hetgeen we aan het spelen zijn. Of als ik onlangs een mooi einde heb gehoord en die wil ik graag uitproberen, of het past. Is dat dan vreemd? Ik denk dat 't soms ook niet anders kan.. ik kan niet in m'n uppie besluiten, zonder vooraankondiging, om ineens naar 3 tonen hoger te moduleren.. ook de collega muzikanten doen dat niet. Mocht een ander iets willen inzetten, ook dán is het prettig om te kunnen horen waar diegene heen wilt.
óf je kan vertrouwen op enige theorie, zoals je op de wegbelijning vertrouwd als je met 100 een bocht inrijd die je niet kan overzien.. je vertrouwt erop dat er niet ineens een muur staat na de bocht. Je vertrouwt natuurlijk het beste op je oren.
harstikke leuk om te doen
.. alleen het klinkt alsof het iets is waar je 0 controle over hebt.. het dendert voort óf het ravijn in, of naar grote hoogtes als je geluk hebt.
thxgoed voorbeeld, en eigenlijk doe je dit continu als je 'vrijuit' jammed met je band. Je spreekt vooraf een schema af, en binnen dat schema neem je door dit soort technieken de vrijheid daar variaties in aan te brengen. Dat gaat bijna nooit mis als iedereen die theorie onder de knie heeft en snapt wat een logisch vervolg zou zijn op wat jij op de keys doet.Simpel voorbeeld, je zit al 3 minuten lang in Cmaj7, je weet als je daar dominant7 van maakt, dat F op de loer ligt.. je wilt naar F, alleen de band weet het niet (elk bandlid kan dit doen natuurlijk)
Kondig je de F fatsoenlijk en duidelijk hoorbaar aan, met die dominant7, dan heb je in mijn ogen theorie gebruikt om te sturen.
Zo bedoelde ik 't eigenlijk.