converter/interface 8x8 96khz (smux?)

Jayce

Niet-Betalend Lid
Ik ben mij aan het orienteren op het gebied van interfaces / converters, en specifiek voor 16 kanalen io op 96khz (geen preamps nodig). Aangezien de meeste apparaten een 8x8 configuratie hebben, zullen er twee nodig zijn. Ik werk op een pc, dus ik heb liever usb of pcie dan firewire.

Je hebt een motu 24io die genoeg kanalen heeft, maar ik ben nog niet overtuigd van de conversie kwaliteit - hierover hoor je wat teleurstellende verhalen (wel top qua latency blijkbaar).

Nu dacht ik aan een RME raydat kaart, vanwege de drivers, icm 2 converters / interfaces. Maar in het geval van interfaces moeten ze dus (na configuratie) standalone kunnen werken en smux adat hebben - dus 2x io. De enige betaalbare die ik tot nu toe heb gevonden zijn;

- Ferrofish a16
- M-audio profire 2626 in standalone mode (geen idee hoe converters zijn)

Heeft iemand nog andere suggesties? (budget totaal rond 1000euro)
(ik wil er overigens geen samplerate discussie van maken ;) )

Ik ka helaas niet voldoen aan het budget criterium van 1000,- maar noem deze suggestie toch omdat ik denk dat jouw eigen voorstellen (raydat met 2 x 8 chan converter) ook niet aan dit criterium voldoen (als je daaraan toevoegt dat de geluidskwaliteit van een Motu niet voldoende is).

Ik zou ook eens kijken naar een SSL Alpha link + madi combinatie.
Dan heb je ook 24/96 en genoeg i.o.
Ik gebruik ook Alpha links met madi en ben daar heel erg tevreden over.

Je hebt gelijk, ik denk dat mijn voorbeelden ongeveer 1100 zullen zijn. De ferrofish wordt qua geluidskwaliteit wel goed ontvangen, en de profire ben ik nog niet helemaal over uit. De SSL alpha link ziet er interessant uit, is wel weer een grote stap vooruit (qua kosten en kwaliteit denk ik).

Elke suggestie is welkom :)

Je hebt gelijk, ik denk dat mijn voorbeelden ongeveer 1100 zullen zijn. De ferrofish wordt qua geluidskwaliteit wel goed ontvangen, en de profire ben ik nog niet helemaal over uit. De SSL alpha link ziet er interessant uit, is wel weer een grote stap vooruit (qua kosten en kwaliteit denk ik).

Elke suggestie is welkom :)

Ja dat is waar, maar misschien tweedehands wel haalbaar.
Overigens is een sluip-kostenpostje met die SSL wel dat alles op de achterkant met DB25 stekkers werkt.
Je moet dus nog 5 redelijk prijzige kabels kopen als je 16 io wil. (ik ga er voor het gemak maar ff vanuit dat je wel jack zou hebben liggen..)

Ik realiseer mij dat ik eigenlijk maar 8 kwaliteits kanalen nodig heb, aangezien ik nooit met meer tegelijk zal opnemen. (en dus 8+ om te monitoren op lagere kwaliteit) Ergens anders werd ik geadviseerd om dit te doen met een RME Fireface UC + willekeurige usb of adat interface + patchbay. De fireface is topkwaliteit, maar volgens mij loop ik dan tegen de volgende problemen op:

- Fireface UC heeft 1x adat, dus kan je over adat max 4 kanalen toevoegen op 96khz
- je kunt niet 8 kanalen op 48khz de UC in sturen als deze + je daw op 96khz draaien
- Fireface UC + patchbay + interface is denk niet echt goedkoper
- daarnaast kan ik niet vinden of ik 2 usb interfaces van veschillende merken tegelijk kan gebruiken.
(RME heeft 'multi-device', maar gaat dat ook hier over?)

Een RME FireFace 800 kan ook op 96 kHz, en biedt genoeg kanalen i/o (10x analoge inputs/outputs). Kan je later altijd nog S/MUX ADAT erbij doen indien nodig.
Ook draaien deze interfaces perfect stand-alone. En: zelfs voor het genoemde bedrag moet dit makkelijk kunnen.

Tip! (want wij van WC eend adviseren WC eend...) -> https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=163352

Zeker een mooi apparaat Hanz! Alleen ik gebruik het liefst geen firewire meer, dus dan zou ik het via ADAT moeten zoeken. Desondanks een goede optie. (Ik heb overigens geen haast, dus ik zou de mensen van WC eend niet laten wachten op mij ;) )

Toch even, gewoon omdat ik benieuwd ben... wat is de reden om geen Firewire (meer) te willen? (ik zie dat je een PCI/PCIE uitbreidingskaart geen probleem vindt, dus dat kan het niet zijn).
Het beeld van Firewire als 'lastige interface' kan ik wel onderschrijven met diverse apparaten - maar dan wel met de notoire uitzondering van RME spul, dat werkt 'gewoon' altijd. Heeft iets te maken met het gebruik van de eigen FPGA oplossing (zie http://www.rme-audio.de/en_support_techinfo.php?page=content/support/en_support_techinfo_firewire )

Het is inderdaad door mijn ervaring met andere Firewire apparaten. Op mijn huidige pc (via een TI pci kaartje) gek genoeg juist nog meer dan in het verleden. Dan kom je in zo'n traject dat het aan de FW kaart/chipset ligt, en dan weer aan de drivers, en dan aan het Moederbord - bij de een werkt het wel, de anders niet enz.

Maar absoluut goed dat je het zegt van de RME, ik had enigszins begrepen dat zij hun zaakjes op orde hebben qua Firewire, maar wist niet precies waar dat aan zou moeten liggen. En ik heb verder geen ervaring met het merk.

Ik keek dus vooral naar PCI/PCIE en USB op het moment, dat is een beetje mijn verbitterde mindset geworden :P, en daarmee scheer ik alles over een kam. RME is het met hun reputatie eigenlijk wel waard om een uitzondering te maken, daar heb je gelijk in:).

Back