Recover

DigiLoog

Ouwe rot
Ben al aardig opgeschoten met mijn Korg M-500SP MicroPreset project en ik heb hem nog maar 2 dagen in huis!
Voornamelijk schoonmaak werkzaamheden, nu nog wachten op een andere switch.
Voor het schoonmaken van de keys gebruik ik milde allesreiniger, een hele kleine tandenborstel en schuurspons.

Attachments

• DSCF0058.jpg
    DSCF0058.jpg
    25,5 KB · Bekeken: 92
  • DSCF0057.jpg
    DSCF0057.jpg
    48,1 KB · Bekeken: 67
  • DSCF0059.jpg
    DSCF0059.jpg
    55,6 KB · Bekeken: 67
  • DSCF0055.jpg
    DSCF0055.jpg
    61,4 KB · Bekeken: 68
Hoe DISCREET is hij eigenlijk als er toch een paar chips opzitten :eureka:

Attachments

• DSCF0052.jpg
    DSCF0052.jpg
    86 KB · Bekeken: 71
  • DSCF0053.jpg
    DSCF0053.jpg
    51,7 KB · Bekeken: 69
  • DSCF0051.jpg
    DSCF0051.jpg
    40,7 KB · Bekeken: 72
  • DSCF0054.jpg
    DSCF0054.jpg
    46,7 KB · Bekeken: 75
Wie zegt dat hij discreet zou moeten zijn? Hij is analoog, maar dat impliceert niet direct discreet.

Let er overigens op dat de print van de M500 blank koper is. Dus vocht er ver weg van houden anders gaat hij oxideren.

Ik kwam met die stelling, omdat mensen steeds zeggen dat een Roland juno-6/60 en JP-4/8 compleet discreet zijn opgebouwd, daaronder versta ik dan dat er ook geen enkele chip zou gebruikt zijn, vandaar mijn stelling betreffende de Korg M-500SP.
Neem aan dat mijn ex-SH-5 ook compleet discreet was opgebouwd, die heb ik echter nooit open gemaakt omdat daar geen enkele reden toe was:eureka:
Heb nooit één v/d 4 genoemde synths in m'n bezit gehad, dus heb er ook nooit in kunnen kijken, neem aan dat de chips die er wel inzitten alleen voor de geheugen opslag van de patches zijn en niet voor de klank opwekking, anders vind ik ze niet echt discreet.

Wat betreft de Korg M-500SP (print), die heeft de afgelopen 20 jaar opgeslagen op een zolder gestaan (onbespeeld) en is oxidatie vrij.

De Juno 6/60 heeft in ieder geval al behoorlijk wat chips voor de klankopwekking. Het zijn tenslotte DCO's (Digitally Controlled ...). En dat zijn echt heel erg digitale chips (8253 timers). Er zit een binaire divider in voor de sub osc (weer een chip, en digitaal), plus Roland IR3109 filter chips, opamps, en ga zo maar door.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand het idee krijgt om dat discreet te noemen...

Ik kan me niet voorstellen dat iemand het idee krijgt om dat discreet te noemen...

Dat zij er genoeg :engel: ga echter geen namen noemen, wil geen klikspaan zijn ;)
Maar even serieus, hoe zit dat dan met de JP 4 en 8, hoe discreet zijn die nu werkelijk:eureka:
Mijn MKS-80 (rev-4) zit bomvol chips, is weinig discreets aan!
Ik ben geen elektrotechnicus en doe alleen maar simpel onderhoudswerk aan synths, zoals backlights, faders, pots en switches vervangen.
Verder maak ik elke synth die ik koop grondig schoon, dat houd in dat hij helemaal uit elkaar gaat om hem in zo'n mooi mogelijke staat te krijgen.

Laatst gewijzigd:
Maar even serieus, hoe zit dat dan met de JP 4 en 8, hoe discreet zijn die nu werkelijk:eureka:

Niet. Zelfs niet een beetje.

Je zou opamps al als discreet moeten beschouwen (wat ze niet zijn) en zelfs dan lukt het al niet om de VCO van de JP8 erin te krijgen (want ook daar is de subosc een digitale chip). Daarop komt dan gewoon weer een IR3109 filter chip, dezelfde als in de 6/60.

De JP4 heeft een 555 timer IC midden in de osc, dus die valt sowieso af.

Het kan zijn dat die mensen met "discreet" bedoelen dat er geen CEM/SSM-achtige chips in zitten, waarbij de hele vco, vcf, etc. geïntegreerd is. Maar ook dat gaat niet op want die IR3109 is gewoon een geïntegreerde VCF (een SSM2040 variant).

Maar volgens de meest gangbare definitie van discreet ("geen ICs") zijn ze op geen enkele manier discreet.

Nou, ik ben geen deskundige op het gebied van de Jupiters, maar een blik op het schema is genoeg om uitsluitsel te geven of er ICs in de audio zitten of niet... dus daar zou helemaal geen discussie over moeten zijn.

Back