Midi: 2x in, 4x out, hoe doe je dat?

Waarom niet? Stekkers en kabels eraf knippen en dan aansluiten zoals je wilt. Je kunt de USB stekker gewoon vervangen door een socket.

Als je die $8 exemplaren van eBay gebruikt zit de elektronica er zelfs in een apart kastje halverwege de kabel bij, dus gebruik je alleen het printje dat daarin zit. Die dure exemplaren integreren dat vaak in de stekker dus die zijn wat lastiger te slopen.
En... waar en hoe sluit je dan alles exact aan ? In, out, usb-voeding...
Maar ja, misschien toch geen gek idee alzo.
Ik zou het allicht makkelijker vinden om synth's via usb met elkaar en/of pc te kunnen verbinden. Nu is het dikwijls zoeken welke is in en welke out, als je zo'n bundel kabels bijeen hebt.
Labelen... ja... 'in', 'uit', 'naar uit', 'naar in', 'van in', 'van uit'. :)

midi mergen/thru 2.0:

Een stand alone usb hub, b.v. 8 poorten, en daar 4 synths (ABCD) en een Octotrack (E) op aansluiten. Alles aangesloten met midi in-uit naar usb kabels, of alleen usb kabels.

Op de hub stel je in in dat A en B naar E sturen, en dat E naar ABCD stuurt. En een kabeltje naar de PC om het ding als midi interface te gebruiken. Dat is veel handiger dan een midi merger en thru box.

Gek dat dit er in 2013 nog niet is. Met een PC of Ipad stel je eenmalig de routing in, of met knoppen op het kastje. Op die manier kan je midi poorten op gear langzaam uitfaseren (hoeft niet naturlijk, maar in en out door 1 kabel lijkt handiger, behalve als in en uit bestemming ver uit elkaar liggen in je studio. Maar met een hub als centrum los je dat dan ook wel op).

Een emagic Amt8 of unitor8 gaat wel werken, gebruikte ik in het Atari ST tijdperk ook enkel als patchbay. Enig nadeel is dat je een computer nodig hebt om de routing te configureren (en dat kon heel mooi via Midi op de Atari).

Roland A880? Zelf geen ervaring mee maar lijkt me praktisch toepasbaar.

Kawai MAV 8 Heel gemakkelijke 4x8 patchbay met 4 in en 8 uit - elke uitgang kun je naar 1 ingang laten kijken, selecteren via schuifjes. Geeft alleen niet de mogelijkheid om simultaan van twee bronnen naar de octa te gaan, dit selecteer je met zo'n schuifje. Heb er zelf nog eentje liggen, pb/mail maar bij interesse...

Back