Aandachtspunten MS20

Dubluv

Ouwe rot
Hey folks,

Waarop moet je eigenlijk vooral letten als je een oude MS20 koopt?
Zelf heb ik al wat opgezocht over punten waarop je moet letten maar ik had graag geweten wat de specifieke punten (zwakheden) zijn bij een Ms20?

Alvast bedankt voor de moeite :)

Pots! Alle knoppen draaien en kijken of ze het doen en of ze kraken! De patchpoints kunnen wel eens slecht contact hebben maar een paar keer een jack er in en eruit en ze wordt helemaal wakker ;)

Verder natuurlijk gewoon uitproberen en zeker zijn dat de verschillende onderdelen en toetsen functioneren, zoals bij elke analoge synth. Dit kan nogal lastig zijn als je voor het eerst met een MS20 speelt. Ga maar eens de ESP en extra VCA testen!

Pots! Alle knoppen draaien en kijken of ze het doen en of ze kraken! De patchpoints kunnen wel eens slecht contact hebben maar een paar keer een jack er in en eruit en ze wordt helemaal wakker ;)

Verder natuurlijk gewoon uitproberen en zeker zijn dat de verschillende onderdelen en toetsen functioneren, zoals bij elke analoge synth. Dit kan nogal lastig zijn als je voor het eerst met een MS20 speelt. Ga maar eens de ESP en extra VCA testen!

Van de pots en knopen draaien wist ik ook :P
Zelf heb ik een Korg Ms20 controller dus ik weet wel wat van het geluid af maar niet het puur analoge geluid..
Gelijk het patch gedeelte volledig checken, (juist/correct checken) lijkt me wel moeilijk..

Maar zijn er specifieke ouderdoms kwaaltjes voor de MS20 of specifieke dingen die ik zeker eens moet testen/opletten?

En wat bedoel je met "Ga maar eens de ESP en extra VCA testen!"

Met ESP en extra VCA bedoel ik dat dit best lastig is om goed te testen voor iemand die voor het eerst met een MS20 speelt. Dan weet je vaak niet precies hoe een synth moet reageren.
Zo zitten er nogal wat opties op de MS20 die niet even in 10 minuten goed hebt getest, tenzij je precies weet wat je wilt doen en hoe je dit moet bereiken.

Maar specifieke dingen; Pots maar die wist je dus al. Verder kan ik weinig zwakke punten bedenken en ik spreek uit ervaring met meerdere MS synths. Allen hebben ze wel een probleem met een pot (gehad).
En vergis je niet, alle pots goed testen op een MS20 is al een flinke taak ;)

Met ESP en extra VCA bedoel ik dat dit best lastig is om goed te testen voor iemand die voor het eerst met een MS20 speelt. Dan weet je vaak niet precies hoe een synth moet reageren.

Maar specifieke dingen; Pots maar die wist je al. Verder kan ik weinig zwakke punten bedenken en ik spreek uit ervaring met meerdere MS synths. Allen hebben ze wel een probleem met een pot (gehad).

Aah oke :)
Dat probleem met de pot, heb je dat altijd kunnen oplossen met contact spray of moest je soms iets vervangen?

En service beurten hoeveel kost dat gemiddeld voor een MS20?

En heb je ook specifieke dingen waarop je moet letten bij een ms50?

Sorry voor al de vragen :P

Pots fix je niet met contactspray, daar maak je ze over het algemeen op de langere termijn mee kapot.
De pots zijn ook het lastigste onderdeel van een MS, want die vervang je niet zomaar. Er zijn niet echt veel 'soortgelijke' pots op de markt. Volgens mij is bij mijn MS10 een filter pot omgewisseld voor de sustain pot geloof ik. Nu heeft mijn sustain bereik een hickup op 3/4, maar liever dat dan een filter die op 3/4 opeens wegvalt.

Bij de MS50 check je dezelfde dingen, alleen kost het veel meer tijd om alle onderdelen aan elkaar te knopen om te testen... Geen idee of er specifieke zwakke onderdelen in zitten.

Een servicebeurt kost over het algemeen redelijk wat. Het kost gewoon veel tijd om een MS uit elkaar te halen, omdat alle pots en patchpoints aan de frontplaat vastzitten en allemaal los moeten voordat je overal bij kan.
Als er iets kapot is, dan kan dit 'over het algemeen redelijk goedkoop' gefixt worden omdat er veel 'redelijk standaard onderdelen' in worden gebruikt. Je snapt dat de quotes er niet voor niets zitten. Ik ben geen reparateur en praat alleen na wat ik gelezen en gehoord heb. Neem gewoon eens contact op met een van de reparateurs op het forum om te vragen wat een onderhoudsbeurt voor een MS20 kost!

Even serieus, waarom zou je nu een oude kopen als ze net een nieuwe uitbrengen die iets kleiner is maar voor de rest identiek ? Voor 500 euro ipv 1300 ook nog.,

hij is nooit identiek, goedemorgen
belangrijkst is hem te kopen van iemand die je kan vertrouwen.
en die het apparaat ook werkelijk gebruikt en dus de sterke en zwakke kanten ( voor zover die er zijn ) kan benoemen, evenals de voorgeschiedenis/ servicebeurten etc.
eigenlijk is dat met alle (semi ) modulaire synth's/ wat komplexere apparatuur.
heb 5 keer een ms20 gehad inmiddels, nog nooit 1 potmeter moeten vervangen, geluk gehad misschien of misschien goed voor gezorgd.

verder is bij de ms20 zo'n beetje alles te repareren , als toetsen kapotgebroken zijn, potkapjes weg en /of andere optische zaken is het wel lastiger om die te vinden.
een volledige recap/ servicebeurt zal je zo'n 175 euro kosten.
kleinere reparaties is meestal het uurtarief het bepalende, 40-80 euro is dan meestal wel gangbaar, maar dat is natuurlijk afhankelijk van het probleem.

Even serieus, waarom zou je nu een oude kopen als ze net een nieuwe uitbrengen die iets kleiner is maar voor de rest identiek ? Voor 500 euro ipv 1300 ook nog.,

Ik snap het ook niet. Waarschijnlijk handel?

Ik snap het ook niet. Waarschijnlijk handel?
Enkel mijn reden voor..
Ik zal morgen mijn goedkeuring aanvragen tot aankoop van een originele Ms20. :maffia:

Monotron bedankt voor de hulp! Je hebt een en het ander duidelijk gemaakt voor mij! :):okdan:

Sunny pedaal, vertrouwen is een groot woord maar het is van een muziekzaak bij mij in de buurt die 2dehands opkoopt en doorverkoopt. Dusja..
En dank je voor de informatie! :okdan:

Laatst gewijzigd:
Neen geen handel..
Enkel mijn reden voor..
Ik zal morgen mijn goedkeuring aanvragen tot aankoop van een originele Ms20. :maffia:

Monotron bedankt voor de hulp! Je hebt een en het ander duidelijk gemaakt voor mij! :):okdan:

Sunny pedaal, vertrouwen is een groot woord maar het is van een muziekzaak bij mij in de buurt die 2dehands opkoopt en doorverkoopt. Dusja..
En dank je voor de informatie! :okdan:

Sorry dat ik het vraag, maar wat is je reden? Purisme? Of geloof je erin dat ouder beter is?

Misschien heeft hij hem voor een spotprijsje zien staan daar bij die winkel.
En kan hij pas later op de dag daar heen.

Bij dat bekend maken loopt hij wellicht het risico dat een ander hem voor is met kopen.

Is enkel mijn gedachte, wat een gok is, maar wel een verklaring zou kunnen zijn voor de geheimzinnigheid....
:eureka:

Ik snap nog minder dat er allemaal mensen van uit gaan dat de twee apparaten hetzelfde klinken. Niemand hier heeft er al één in handen gehad toch?
Ik denk dat de mini een erg mooi ding word, al vind ik het ergens ook nutteloos om een apparaat wat al bestaat nog een keer te maken.
Ik ben en blijf erg blij met mijn oude MS en begrijp de TS wel.

Ik snap nog minder dat er allemaal mensen van uit gaan dat de twee apparaten hetzelfde klinken. Niemand hier heeft er al één in handen gehad toch?
Ik denk dat de mini een erg mooi ding word, al vind ik het ergens ook nutteloos om een apparaat wat al bestaat nog een keer te maken.
Ik ben en blijf erg blij met mijn oude MS en begrijp de TS wel.

Volledig met eens , alleen weer de verkeerde thread om dit in te bespreken. Maarja kan jij niet aan doen he ;)

Hehe, bedankt ;) Heb jij ervaring of tips met het testen van een MS20? :)

Niet de mijne kopen, daar is namelijk iets niet helemaal lekker mee. (nog geen tijd gehad om er naar te kijken..)
Wat er al is gezegd. Pots, toetsen. Lastig.. Ding kan zo veel... Bij mij is één van de VCO's niet helemaal jofel meer, maar ja, dat zegt niets over dat exemplaar.
Wat ik weet is dat ie afgezien van de KORG 35 ic's goed te servicen is en exemplaren met 35 ic volgens mij een stuk minder voorkomen dan de OTA's.

Succes!

Back