Vraag i.v.m. AD-conversie

bazzie

No pain no gain
Hoi, mijn studio bestaat voornamelijk uit analoge instrumenten alsook neem ik analoog op op mijn mengtafel. Als ik mijn mixbus naar mijn pc stuur is het nu van essentieel belang dat ik een AD converter in huis haal al dan niet? Zelf heb ik een S/PDIF ingang op mijn geluidskaart dus het kan wel.. Maar is het wel nodig? Of is dat enkel van belang als je een andere sample rate hebt ?

Gr,

Zover was ik wel hehe. Maar is het nu essentieel dat ik een converter koop of niet of kan ik gewoon mijn master out in mijn analoge ingangen prikken van mijn geluidskaart? Mijn geluidskaart is trouwens 24bit 96kHz.. Gaat trouwens over behoud van analoge kwaliteit.

je zal op de een of andere nmanier het geluid moeten digitaliseren , anders kan de pc er niets mee.
dat digitaliseren gebeurd door een ad converter.
spdif is digitaal, helpt dus niet, of de mengtafel zou al een omzetter in zich moeten hebben en dus spdif uitgeven.
anders heb je dus een ad converter nodig , meestal in de vorm van een externe ( usb of firewire ) of interne geluidskaart. daar zit ook een da converter op zodat je het geluid weer kan afluisteren via je mengtafel of analoge versterker/boxen.
het antwoord lijkt me dus : ja

oh zie dat je al een geluidskaart hebt: nou dan gebruik je die gewoon. 24bit 44.1 opnemen moet goed genoeg zijn, verschil met het orgineel moet dan voldoende acceptabel zijn. anders zou ik een andere aanschaffen.

Zover was ik wel hehe. Maar is het nu essentieel dat ik een converter koop of niet of kan ik gewoon mijn master out in mijn analoge ingangen prikken van mijn geluidskaart? Mijn geluidskaart is trouwens 24bit 96kHz.. Gaat trouwens over behoud van analoge kwaliteit.

Je geluidskaart IS een AD converter. Dus een extra losse AD is zeker geen essentiele aanschaf, nee.

Dus mijn Komplete Audio 6 is niet genoeg? Iemand aanraders die iet of wat budgetvriendelijk zijn? Edit: oke nu is het duidelijk. Het was gewoon even verwarrend omdat mijn geluidskaart ook digitale ingangen heeft.

Ik heb een Emu 1212m PCI geluidskaart. Daar zitten de A/D D/A converters van de duurdere, ben even de naam kwijt, produkten. Echt goede converters dus, maar wel 2in/2uit.

gewoon lekker inprikken in de geluidskaart die je hebt.

als het goed klinkt, dan is het goed...:okdan:

en laat jezelf niet gekmaken door alle discussies over dure geluidskaarten.

:mega:

Nee, een goede A/D converter is een must voor een goede opname. Als je goed zoekt tussen de geluidskaarten hoef je echt geen vermogen neer te leggen voor een goede A/D converter. In de prijsklasse tot 200 euro zijn top converters te vinden.

heb enige tijd geleden een motu traveller voor 200 euro gekocht, op mac loopt ie prima, erg goede converters. weet niet hoe hij op pc draait
er is zoveel keus.
zou eerst eens gaan proberen, daarna pas eventueel besluiten om de beurs open te trekken.

zal ik je eens een geheimpje vertellen?

(dat doen alle fatsoenlijke converters, zelf die op een soundblasterkaartje van 3 tientjes zitten)

filtering is wel van belang, maar ik heb zoondertussen zelf bij ¨dure¨ geluidsdkaarten crapfilters gezien.

dus, ik zou gewoon de complete 6 gebruiken, lijkt mij geen foute kaart.

:koffie:

De Komplete Audio 6 lijkt me ook voldoende.

(dat doen alle fatsoenlijke converters, zelf die op een soundblasterkaartje van 3 tientjes zitten)

Je zou het verschil eens moeten weten op dit gebied, ik snap je. Als je niet echt serieus met je muziek bezig bent heb je aan een 'fatsoenlijke' converter voldoende, totdat je met topconverters hebt gewerkt.

Back