Twee programma's 1 synth

CloudRiders

Stamgast
Mede Synth hobbyisten,

Zit met een probleempje. Wil vanuit mijn computer met twee programma's tegelijkertijd in een synth wroeten (1 op te editten en 1 om realtime af te kunnen spelen) Maar dit wil niet lukken. Beide programma's willen de toegang tot de gebruikte midipoort voorzichzelf houden.

Iemand een trucje?

Martin

midisolutions-msm2-midi-merger.jpg

Die midimerger ziet er aardig uit. Zal even iets duidelijker zijn. Het gaat om mijn DAW = Ableton (die de midinoten kan leveren) en een editor die draait in een Atari emulator (vind dat nu eenmaal de lekkerste manier om mijn TX81Z in te komen. Dan zou ik dus kunnen tweaken met die editor en door gewoon toetsen aan te slaan steeds het geluid terug kunnen horen.

Exact tegelijkertijd gaat nooit met midi en ook niet met een muis...

Ik kan vanuit mijn DAW een synth aansturen en met een midicontroller CC's naar die synth sturen, deze twee signalen mergen en op de midi input van de synth prakkken.....werkt gewoon.
Wat bedoel jij dan?

Mede Synth hobbyisten,

Zit met een probleempje. Wil vanuit mijn computer met twee programma's tegelijkertijd in een synth wroeten (1 op te editten en 1 om realtime af te kunnen spelen) Maar dit wil niet lukken. Beide programma's willen de toegang tot de gebruikte midipoort voorzichzelf houden.

Iemand een trucje?

Martin
Dat ligt normaal gezien aan je midi-interface. De drivers zijn niet Multi-Client. Ik heb bij mijn M-Audio Midisport AE geen problemen om de poorten te gebruiken met meerdere programma's.

Er zijn iig deze oplossingen:

1 Scoor een gratis Atari, koop een midi merger en een midi splitter en hang zowel je Atari als de PC met Live aan de midi merger en sluit de midi merger weer aan op de TX81z input. TZ81z output gaat naar de midi splitter en 1 lijntje gaat naar je PC met Live en 1 lijntj gaat naar je Atari. Wat leuk is is dat je je alle bewegingen die je op de Atari edittor maakt kan opnemen in Live.

2 maak een soortgelijke opstelling als hierboven, maar werk met virtuele midi drivers op je pc. Als je Live en de editor tegelijk aanzet loop je waarschijnlijk tegen het probleem aan dat beide programma's niet tegelijk bij de midi poort kunnen. Als je virtuele midi drivers aanmaakt kan je hiermee in je computer mergen en splitten. Hoe dit laatste precies werkt kan ik je niet vertellen omdat dat afhangt van het programmaatje wat je daarvoor gaat gebruiken. Ik heb zelf op deze manier gewerkt (ook met een losse atari trouwens) en weet niet meer welk programmaatje ik had. Het is namelijk erg lang geleden.

(klein voordeel van de atari is ook dat je altijd een scherm en muis bij de hand hebt voor je TX81z).

Dat ligt normaal gezien aan je midi-interface. De drivers zijn niet Multi-Client. Ik heb bij mijn M-Audio Midisport AE geen problemen om de poorten te gebruiken met meerdere programma's.
Bijvoorbeeld:
Midisport AE2x2
Zowel FL Studio & de Soundtower Editor <-> DSI Evolver
Zowel FL Studio & XG Works + AN200 plugin <-> Yamaha AN200

En dat werkt dus niet met m'n ESI Midimate II of Tascam US122MkII midi interface.

Ik kan vanuit mijn DAW een synth aansturen en met een midicontroller CC's naar die synth sturen, deze twee signalen mergen en op de midi input van de synth prakkken.....werkt gewoon.
Wat bedoel jij dan?
Midi data gaat altijd serieel.
Probeer maar eens vanuit je DAW een sysexbulk te sturen en tegelijkertijd midicontroller CC's naar die synth.
Die midimerger ziet er aardig uit. Zal even iets duidelijker zijn. Het gaat om mijn DAW = Ableton (die de midinoten kan leveren) en een editor die draait in een Atari emulator (vind dat nu eenmaal de lekkerste manier om mijn TX81Z in te komen. Dan zou ik dus kunnen tweaken met die editor en door gewoon toetsen aan te slaan steeds het geluid terug kunnen horen.
Dan zal je inderdaad een midimerger nodig hebben (=> je werkt met twee programma's maar vanuit twee computers).
[EDIT]Ooops ... of toch één computer => een emulator.
MatthewLeBlom oplossing lijkt me dan beter.[/EDIT]

Allen hartelijk dank! Ik ga vanavond aan de slag met wat virtual midi software. Ik ga denk ik voor Midi-Os en Yoke. Iemand andere tips?

Meerdere oplossingen zijn mogelijk, zoals deels al genoemd hierboven:

1. MIDI van de editor via de DAW naar buiten naar de MIDI-interface sturen.
2. MIDI van de editor softwarematig samenvoegen met die van de DAW, om ze gecombineerd naar de MIDI-interface te sturen.

Bovengenoemde stappen worden mogelijk gemaakt met een virtuele (softwarematige) MIDI-merger, zoals Midi-Os en Yoke.

3. Een MIDI-interface gebruiken die zgh. "multi-client" is, ofwel van meerdere programma's tegelijkertijd MIDI-data kan verwerken.
4. Twee MIDI-interfaces gebruiken, die elk de MIDI-data van één programma krijgen. Vervolgens deze MIDI-data samenvoegen met een hardware MIDI-merger.

Allen hartelijk dank! Ik ga vanavond aan de slag met wat virtual midi software. Ik ga denk ik voor Midi-Os en Yoke. Iemand andere tips?
Midi-Ox en Yoke zal je bedoelen, maar idd de beste keuze n.m.i. (voor PC toch).
Een tip nog : installeer niet teveel virtuele poorten (Yoke), dat maakt het makkelijk onoverzichtelijk als daar nog hardware-poorten bijkomen, temeer als je software de poort-selektie/keuze bewaart.

Welke Atari emulator gebruik je eigenlijk (eentje die dus ook de midi-poort aankan blijkbaar) ?

Ben er nu pas weer verder mee. Is flink klooien moet ik zeggen, maar hoop eruit te komen. Ik gebruik Steem Emulator met de YS-Editor

Back