Opnemen, spartaans of met .... wie helpt ?

Freelander

Ouwe rot
Beste mensen,

Ik lees graag jullie advies over aanschaf van opnamesoftware. Na jaren "gestuntel en toch met een hoop plezier" neem ik afscheid van mijn analoge opnameunit.

Maar wat dan ?

Hieronder staan mijn wensen (en vaardigheden;-) wellicht kan en wil iemand mij van advies voorzien en rekening houden met:

Ik ben geen computerwonder, ja ik heb al kleinkinderen...
Zo "plug en play" mogelijk.
Ik heb een nieuwe PC met Windows 8, verder snel en ruimte genoeg.
Wil alleen maar eigen voornamelijk analoge synths opnemen, ik heb er een boel staan die ik vaak in combinatie gebruik, dus geen software synths rommel.
Ik wil ook kunnen sequencen met het programma.
Ik wil ongelimiteerd opnames kunnen maken

Ik hoor graag jullie advies !

Hartelijke groet

Rob

Er zijn tal van software pakketten die allemaal ongeveer hetzelfde doen, nl midi-events en audio opnemen.
Alleen de UI verschilt een beetje. Het ene pakket is niet beter dan het andere. Cubase en Logic zijn zowat de meest gebruikte.
En sommige VST rommel is echt wel het ontdekken waard...net zoals analoge rommel geen garantie biedt op het maken van mooie tracks. Veel succes.

Computers hebben grote voordelen, maar ga er van uit dat je tegen allerlei problemen gaat oplopen. Als plug & play en geen kennis van compueter zaken (en lezende uit je verhaal daar ook niet in wilt investeren) je uitgangspunt is dan NIET aan beginnen.

paul

Ik denk dat de nieuwe Reason exact op je lijf geschreven is. Hardware filosofie op de pc. En nu ook met midi, dus al je synths zijn bestuurbaar.

Sorry hoor NRJay, Reason lijkt mij juist het meest ongeschikt als je niets met PC synths wilt doen.

Ableton lijkt mij de meest simpele DAW waar je mee kan beginnen./
Dan kan je nog besluiten of je met je interne geluidskaart wilt opnemen of dat je een dedicated kaart eraan hangt.

magic, band in a box ?
werk zelf met cubase, tis even aanleren, maar daarna heb je ook niets anders meer nodig.
misschien cursusje volgen, of via het internet ?

Ik zeg cubase artist
gewoon ouderwets midi spoortjes van links naar rechts
individuele audiosporen kunnen opnemen en alles overzichtelijk in één scherm en één mixer

+1
cubase artist

Sorry hoor NRJay, Reason lijkt mij juist het meest ongeschikt als je niets met PC synths wilt doen.

Als je alleen hardware gewoon bent, dan ga je in reason toch veel meer overeenkomsten zien dan in ableton of cubase lijkt me. Je hoeft de interne synths toch niet te gebruiken nu er ook midi ondersteuning is. Je kan het gebruiken als elke andere sequencer.
Stel dat je dan toch geïnteresseerd raakt of gewoon nieuwsgierig, kan je alles in het rack hangen en verbinden met kabels zoals je in het echt ook zou doen.
Ik vind het het proberen waard, maar dat moet Freelander voor zichzelf beslissen.

Ik zeg cubase artist
gewoon ouderwets midi spoortjes van links naar rechts
individuele audiosporen kunnen opnemen en alles overzichtelijk in één scherm en één mixer
Ik ken niet alle Cubase varianten maar denk ook dat je daar best een uit kiest.
Beperk jezelf totdat wat je nodig hebt, dat is al een hele opgave, die je toch veel tijd kan besparen.

Als je ook ermee wil kunnen sequencen dan kom je dus al per definitie uit op een DAW.

En even afgezien van het in eerste instantie installeren / configureren (wat a.d.v. de handleiding of zelfs zat youtube filmpjes) is het opnemen met Cubase of Reaper vervolgens gewoon een kwestie van track selecteren en op record drukken.

Reaper.
Symphatiek, goedkoop en heeft alles aan bord.....(klinkt, volgens velen, ook beter dan ableton...maar dat mag je nooit zeggen.)

Voor 60 euro ofzo heb je een hele mooie bruikbare DAW

Voordeel van Reaper is dat je de demo (volledige versie) net zo lang kan gebruiken als je zelf wil, installeren is eenvoudig
en vereist weinig tot geen kennis.
Dus mocht het je ding niet zijn (DAW) dan heb je in ieder geval geen grotere kosten gemaakt dan de aanschaf van een interface.

Reaper is inderdaad best aardige suggestie:
zie het als een paar tape-recorders boven-elkaar.. lekker recht-toe-recht-aan.

http://studioone.presonus.com/free/
over studio-one hoor ik goede verhalen en dat het simpel werkt.. maar heb er nooit zelf mee gespeelt.

en als ik het verhaal zo lees.. zou ik ook niet voor reason gaan.. (best goede softie, maar zeker niet recht-toe-recht-aan vervanging voor een tape-recorder)

Beste synths liefhebbers (en adviseurs)

Allereerst bedankt voor het meedenken, ik heb al aardig wat adviezen bekeken op het net.

Deze http://www.reaper.fm/ spreekt mij wel aan en deze http://www.bax-shop.nl/usb-geluidsk...interface-+-pro-tools-mp/product-details.html
werd via een PB geadviseerd.

Ik zie dat er bij de laatste wel een unit bijgeleverd is voor het aansluiten van je synths + speakers.

Ik wil dus een aantal synths tegelijk kunnen aansluiten (en niet steeds te hoeven afkoppelen) maar ik besef dat je daarin beperkt bent (niet lachen als ik het niet juist heb)

Het zou geweldig zijn als ik zo'n 8 tot 10 synths tegelijk kan aansluiten (en ook nog eens kan horen als de PC uitgeschakeld is)

Kan dat ? en wat heb ik dan nodig (naast alleen het softwarepakket) om dit te realiseren ?

Wat een vragen hé...

Reaper is een goede keus....mocht het na een tijdje bevallen, koop jet....zo niet dan geen schade.
Als je je er even in verdiept, is het echt een geweldig pakket met een hele fijn workflow, zonder al die irritante extra poespas. Gekoppeld aan een eerlijk business model.

Wat betreft aansluiten......je kan zoveel synths aansluiten als dat je ingangen hebt. Dus 8 mono ingangen, geeft je 8 mono kanalen of 4 stereo.
Ik heb zelf een motu ultralite. 8 in.....ertussen heb ik een patchbay, als ik eens een andere synth opwil nemen, dan patch ik die op de bay en gaan.

Beste synths liefhebbers (en adviseurs)

Allereerst bedankt voor het meedenken, ik heb al aardig wat adviezen bekeken op het net.

Deze http://www.reaper.fm/ spreekt mij wel aan en deze http://www.bax-shop.nl/usb-geluidsk...interface-+-pro-tools-mp/product-details.html
werd via een PB geadviseerd.

Ik zie dat er bij de laatste wel een unit bijgeleverd is voor het aansluiten van je synths + speakers.

Ik wil dus een aantal synths tegelijk kunnen aansluiten (en niet steeds te hoeven afkoppelen) maar ik besef dat je daarin beperkt bent (niet lachen als ik het niet juist heb)

Het zou geweldig zijn als ik zo'n 8 tot 10 synths tegelijk kan aansluiten (en ook nog eens kan horen als de PC uitgeschakeld is)

Kan dat ? en wat heb ik dan nodig (naast alleen het softwarepakket) om dit te realiseren ?

Wat een vragen hé...

Als je al je synths niet TEGELIJK op hoeft te nemen, gewone mixer blijven gebruiken. Dan heb je aan een geluidskaart met 2 inputs eigenlijk al genoeg; je route met je mixer elke synth die jij wil simpel naar de computer. Dat houdt het goedkoop en ook simpel aan de kant van de computer en software. En je kan je synths horen als je computer uitgeschakeld is.

precies een kleine mixer erbij aanschaffen, behringer, mackie zoiets
en dan met genoeg kanalen oor al je synth's en nog een paar meer voor de microfoon, computer en toekomstige uitbreidingen.
kan je altijd afluisteren , en wil je opnemen/ meespelen met eerdere opnames, dan zet je de computer met geluidskaart erbij aan

:halleluja Dank jullie wel voor alle adviezen, het heeft mij iig enorm geholpen met de keuze die ik ga maken :halleluja

mocht ik er straks niet uitkomen, doe ik zeker een verzoek hier...

Thanks & Grtz

Wat een vragen hé...

Hoe deed je dit dan analoog?

Ik zou een gebruikte of nieuwe analoge danwel digitale mixer aanschaffen waarop je al je synths gelijktijdig kan aansluiten. Monitorspeakers sluit je dan ook aan op de mixer.
De groepen van je mixer (dus een met 4-8 groepen is raadzaam) kun je dan verbinden met je audio interface (met dan tenminste hetzelfde aantal inputs als dat je groepen hebt + de master out van de mxier. Stereo out of meer outputs van de interface sluit je dan weer aan op de mxer.

Zo heb je 'best of both worlds'en kun je met en zonder PC werken en zit alles altijd goed aangesloten.

Zelf werk ik met een 24ch in-line mixer (48 kanalen mix) met 10 outputs naar de interface en vanaf de interface weer met 12 outputs naar de mixer. Zo heb ik volledige vrijheid en kan ik ook werken met de PC uit (wel met de beperking dat ik dan mijn rack-synths niet kan aansturen).

Back