Yamaha DX7 en microtuning?

Michaels Keys

Ouwe rot
Dag forumleden, ik heb recent een DX7IID aangeschaft en ben op internet (behalve 1000-en patches) ook info tegengekomen over de microtuning. Deze zou 'standaard' niet deugen, waardoor je vooral bij noten die enkele octaven uit elkaar liggen gaat horen dat de tuning niet meer helemaal OK is. Dit zou zijn te corrigeren door bepaalde software erop los te laten en/of een E! Grey Matter kaart te installeren. Ben benieuwd of iemand ervaring heet met het corrigeren van de (micro)tuning. Is dit de moeite waard of verliest hij juist karakter? Ik ben ook benieuwd of er MIDI of sysex files zijn die je in de DX kunt laden om dit klusje te klaren (oftwel, kun je het ook zonder dure software of die E! kaart strak in tune kijgen). Hoor graag, alvast bedankt!

En? Wat zeggen je eigen oren? Of als je die niet gelooft even aan een tuner hangen en je weet of het een kletsverhaal is of niet.
Bij mijn weten zijn dx7's hele goede betrouwbare synths.

Dit zou zijn te corrigeren door bepaalde software erop los te laten en/of een E! Grey Matter kaart te installeren....
No matter wat voor kaart je er in gaat steken of welke software je erop gaat loslaten, je zal je eigen oren en grey matter moeten gebruiken om 'die bullshit praatjes' te beoordelen.
Microtuning... welke ga je dan nog instellen (er zijn toch al tabellen aanwezig in de DX serie, niet ?).

K heb me jaren bezig gehouden met micro tuning en op't gehoor tunen,
't enigste wat (voor mij) werkt is lucy tuning, of maw John "Longitude" Harrison, berekend volgens pi

K heb wel den indruk dat nu met vst synths, vaste chord sounds kunnen gemaakt worden,
Iets waar bij analoge synths altijd wel iets of wat 'detuning' of variatie inzit,...

Soit, 'k heb het ook enkel zelf zitten ontdekken,,,

In de glorie jaren vd DX werd micro tuning wel veel gebruikt denk 'k, of toch al een beetje over gelezen,,
Meestal kun je enkel de noten/octaaf micro tunen, maar bij yamaha is dat elke noot over gans het keyboard.
soit, als je micro tuning niet kan horen, of mss beter, ni kan voelen, moet je dat eerst leren,,
anders is er geen beginnen aan en zit je eerder 95% vals dan op de 5% ultieme perfectie te werken..

De rekenformule die in de DX is gebruikt voor de intonatie (Hz) schijnt niet 100% nauwkeurig te zijn ... inderdaad ook het verhaal van Lucy tuning gevonden ..http://www.lucytune.com/midi_and_keyboard/yamaha_01.html

Stephen, heb jij al die berekeningen ook echt allemaal in zitten voeren per toets/toon? Behoorlijk arbeidsintensief werkje lijkt me. En als je het gedaan hebt, duidelijk verschil hoorbaar?

Hieronder ook een stukje van een yahoo DX groep over dit onderwerp ...

>Do you happen to know if there's an advantage to microtuning if the unit has a
Grey
>Matter E! unit-- also, can this unit be added later if it's absent? My last
question is
>whether doing the tuning is *easy* or if it's labor intensive to set a new
tuning. Many
>thanks, -Justin

The easiest way to do the tuning is use Scala to save a MIDI file that
sends the sysex messages to the DX7II. Doing it by hand using the control
panel buttons is very tedious, since you have to do every note separately
using the buttons or sliders to set the numbers (and do the 1024 note per
octave calculations to get the right numbers). The Grey Matter E! provides
the ability to tune 12-note-per-octave scales, which can be useful for
experimentation, but other than that there isn't much advantage. It also
provides more memory for patches. One problem, at least with the version
that I have, is that it introduced a bug in the control panel that prevents
you from setting the key of the meantone scale -- the button that's
supposed to set the key takes you to the next menu instead (it used to work
before I had the E! installed).

tja, k Heb vroeger zelf veel bezig geweest met de micro tuning van de K2000,
pas onlangs een FB01 en TX81z gekocht.

en tja, je kan een prog maken of spreatsheet dat dat berekend,, maar dan is 't nog allemaal ingeven.

Zelf heb ik daar m'n SynthCtrl voor, maar da's enkel voor gans het keyboard/channel,
niet voor individuele noten,, en tja, voor amigaOS, ik kan in niks anders programmeren,

en tja,niks zo brain killing dan micro tunings zitten A/B vergelijken,, da's gewoon op 'gevoel', mss vanaf de eerste noot,
K heb me enkel het verschil tussen 2ct of zo leren herkennen...

002.png

Alles wat iemand verkoopt wordt als noodzakelijk aangeboden.

Speel gewoon op dat ding en bepaal voor jezelf met je oortjes of het klinkt zoals je wil of niet.

Ik ben redelijk zeker dat 99% van de DX7 die in commerciële opnames gebruikt zijn gewoon de standaard tuning zoals ze uit de fabriek kwamen gebruikten.

Hier een beschrijving van wat de grey matter expantie doet :
GREY MATTER RESPONSE E! ENHANCEMENT FOR THE YAMAHA DX7II/DX7S

Description: Internal enhancement board for Yamaha DX7II or DX7S.
Memory: 256 single-voiced user-programmable patch locations with function parameters stored, 128 performances. 32tunings, 22,000-note sequencer
capacity, 220,000 note disk storage on DX7IIFD.

Features: Eight-voice multi-timbral mode with dynamic voice allocation or programmable track polyphony. One-key 16-track autoaccompaniment and
chording. 16-track MIDI sequencer, real-timeand step-time recording, post-recording quantization, step editing, internal/external MIDI sync. individual track
volume and velocity control. Real-time mixing in performance mode. Transmits and receives on all 16 MIDI channels simultaneously. 16-track MIDI channel
mapping.

Dus niet veel omtrent die microtuning dan extra geheugens.
Verder raad ik je SD aan (er zijn nog dealers te vinden...), ook voor die tunings, maar ja, velen willen liever de laatste knoeiboel van MS i.p.v. degelijke software voor z'n muziekinstrumenten. :D

Back