Volume tijdens muziekmaken en gehoorbescherming

nomore

Lintage Vid
Ik ben de laatste tijd wat actiever in mijn studio met muziekmaken, laten we zeggen dagelijks een paar uur. En daarnaast werk ik ook nog thuis en luister veel muziek in dezelfde ruimte, vaak met headphones.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik toch wel wat last heb van hardhorigheid, naast het feit dat ik sowieso al behoorlijk slecht gehoor heb (ca 50%). En daarnaast heb ik wel het idee dat het erger aan het worden is de laatste tijd.

Een van de grootste issues is niet het volume per se, maar pieken, dus tijdens het normaal muziekluisteren heb ik wel een limiter aanstaan. Maar tijdens het muziekmaken niet altijd.

Dus wat ik me afvraag of mensen hier nog tips hebben om te voorkomen dat je tijdens wat langere sessies het volume langzaam laat oplopen. Zat te denken aan iets van een externe DB meter oid. Of misschien andere tips?

Volumeknop minder ver open draaien.

Ik maak muziek op laag volume. Enkel tijdens het afmixen heel af en toe wat luider. Doe alsof er een kind van 3 in de kamer ernaast moet slapen.

Het probleem is dat onze oren zich ook aanpassen aan geluid.
We hebben een soort van automatische compressor in onze oren maar ondertussen krijgen deze het toch maar te verwerken...
Onze oren worden ook moe naarmate de dag vordert en gewenning treedt op.
Dus, ik zou ook voorstellen op lager volume te werken en af te mixen met heldere oren, bij voorkeur in de ochtend.

Cheers,
Exo. :mega:

Ik ken het fenomeen. Vooral met koptelefoon op kan het volume me nog wel eens teveel worden. Dan ben ik het ineens beu en zet alles uit. Morgen nieuwe dag nieuwe kansen. Ik hoef er geen geld mee te verdienen. Gelukkig meld Noya van 2 me snel genoeg als het te hard staat.

Werken met een (te luide) hoofdtelefoon is funest, vooral bij sound design waarbij je diverse frequenties vergelijkt. Het geluid wordt rechtstreeks je gehoor in gepompt, en vooral bij gebruik van goede hoofd telefoons ontstaat er niet snel "geluidsmoeheid". Conclusie: kortstondige belasting hoeft niet echt een probleem te zijn, maar langdurige blootstelling is funest, dus bij voorkeur goede monitors gebruiken op een acceptabel volume.

Het afluister volume hoeft helemaal niet hoog te zijn als je monitors maar
goed zijn zodat ze op laag volume ook alles goed weergeven .
tevens is het volume de laatste jaren steeds meer omhoog gegaan , zie artikelen over The loudness war.

Ik gebruik zelf trouwens Plug ins van Blue Cat Audio
http://farm3.static.flickr.com/2410/2310821868_80041b8625.jpg

Maar aan een plugin heb je toch niet zoveel als je de headphone out van je mixer steeds een stukkie verder opendraait?

Misschien moet ik trouwens maar meer zelfopgedwongen breaks nemen. Iets van 45min op en 15 'af' :)

Minder luid spelen, ik mix 90% van de tijd op bijna achtergrond muziek volume
Gehoorbeschadiging is eenrichtingsverkeer, wat weg is komt niet meer terug.
Luid op een hoofdtelefoon is helemaal dom, i.d.d. door direct in je gehoorgang blazen veel eerder beschadiging en door luid volume ook nog eens te veel compressie waardoor je verkeerde beslissingen gat nemen. Pauzes nemen helpt niet tegen je oren met te hoge SPL belasten.

Maar aan een plugin heb je toch niet zoveel als je de headphone out van je mixer steeds een stukkie verder opendraait?

Misschien moet ik trouwens maar meer zelfopgedwongen breaks nemen. Iets van 45min op en 15 'af' :)

Je moet sowieso rust nemen anders is de kans op luistermoeheid aanwezig ,
Als het goed is heb je plug-ins waar je het volume kunt instellen en soort
begrenzer .

oei hoe is dat gekomen dan? :(

Tja, bij mijn dienstkeuring was het al slecht en dat was eigenlijk voor de periode dat ik veel uitging. KNO arts zei ook dat het best een stukje aangeboren iets kan zijn wat wel kan kloppen aangezien veel mensen in mijn familie stokdoof zijn.

Daarnaast is het wel zo dat jarenlang walkmans, discmans, BCC-spelers, mp3-spelers, ipods, telefoons (in die volgerde :) natuurlijk ook niet echt bevoordelijk is geweest, en ook het uitgaan zal wel wat hebben meegespeeld.

Enig 'echt' incident wat ik heb meegemaakt was een soundcheck van een punkbandje op mijn middelbare school. Denk dat ze me niet echt trokken ofzo dus ze hadden het volume echt op zn allerhardst gezet toen ik midden in de zaal voorbijliep. Heb een week daarna bijna niets kunnen horen zo hard was die snare.

Je moet sowieso rust nemen anders is de kans op luistermoeheid aanwezig ,
Als het goed is heb je plug-ins waar je het volume kunt instellen en soort
begrenzer .

Ja maar dat is dus een begrenzer wat je DAW uitgaat, als je daarna nog het volume van je phones regelt op je mixer dan heb je daar dus niets aan.

nomore schreef:
KNO arts zei ook dat het best een stukje aangeboren iets kan zijn wat wel kan kloppen aangezien veel mensen in mijn familie stokdoof zijn.
Mijn gehoor gaat helaas ook sneller achteruit dan gemiddeld, hoe zuinig ik er ook op ben. Op zich hoor ik nog prima, maar er zit een erfelijk stukje in waardoor ik bijvoorbeeld ook minder goed ben in het onderscheiden van details in geluid.

Wat luidheid betreft, probeer ik niet luider langdurig met muziek te werken dan dat je er nog met gemak een rustig, bijna fluisterend een gesprek bij kunt voeren. Af en toe even wat harder als luistertest is overigens okee.

nomore schreef:
BCC-spelers
Die had je zeker bij DCC gekocht? ;)

Watjes? Je bent echt geen watje hoor, als je oordoppen in je oren draagt.

sorry? :P

zoiets bedoel ik, zie foto. Dat dempt wat minder hard dan oordoppen (met filters) en houdt toch veel ellende weg. Maar, dit is alleen een noodoplossing. Ik heb van alles geprobeerd om toch met een koptelefoon te kunnen werken. Uiteindelijk hou ik het toch maar bij monitors. Is wat veiliger voor mijn tinnitus. Als ik nog een keer wat geld over heb, dan gooi ik er wel een hardware fx chain tussen waar je u tegen zegt :D

watjes_w328_h328.jpg

Laatst gewijzigd:
sorry? :P
Het was een woordgrapje ;)

Oordopjes vind ik alleen handig als om je te beschermen als je zelf weinig controle over het volume hebt, zoals bij poppodia of kroegen/disco's. Thuis is het simpelweg de volumeknop die voldoet.

Afgelopen weekend overigens wel met oordopjes in geslapen, vanwege de harde oostenwind die door de ventilatieopeningen gierde.

Kortom, blij dat die dingen bestaan. :)

Het was een woordgrapje ;)

Oordopjes vind ik alleen handig als om je te beschermen als je zelf weinig controle over het volume hebt, zoals bij poppodia of kroegen/disco's. Thuis is het simpelweg de volumeknop die voldoet.

Afgelopen weekend overigens wel met oordopjes in geslapen, vanwege de harde oostenwind die door de ventilatieopeningen gierde.

Kortom, blij dat die dingen bestaan. :)

Ik dacht al dat het een woordgrapje was :) Maar je weet het nooit in deze tijd :D :P

Maar onder aan de streep wat is er nu moeilijk aan gewoon de boel zachter zetten?

Back