Neuman U87 testje

Hieronder 10 stuks.. :D Wat is een normale prijs eigenlijk voor zoiets per stuk?

De V72 is wel een soort holy grail, maar heeft ook zijn handigheden.
Er zit bijvoorbeeld geen phantom power op, dus dit moet je los regelen (apart kastje of als je de V72 gaat racken los erbij bouwen).
Verder heeft de V72 "maar" 34dB gain. Dat is niet voor alles genoeg. Wil je meer: dan moet je hem modificeren door de feedbackloop te veranderen.
Allemaal goed te doen hoor, maar als je geen ervaring hebt met dit soort dingen kan ik me voorstellen dat het een drempel is.
Normale prijs voor een V72 of V72a is een euro of 900 tot 1200.

Als je bovenstaand gedoen niet wil, maar wel een toppreamp van Duitse makerlij wil zou ik naar de Neumann V476 grijpen. Deze heeft 76 dB gain (meer dan zat voor alles) en phantom power.
En hij is ook nog eens goedkoper (rond de 400 euro ofzo).

Ik ben altijd erg blij geweest met mijn Joe Meek TwinQ. Erg fijne pre-amp en mooie effectieve EQ. De compressor is zo'n Meek opto ding, dus vrij heftig, maar wel veel vibe. Gebruikte hem vaak als channelstrip insert in m'n daw voor vocals, basgitaar en synths.

+1 voor de gino vanelli link, en dat bedoel ik als compliment! veel plezier met je mic (ik ben er zeker van dat je met alle equipment goed klinkt!)

Thanx :halleluja

De V72 is wel een soort holy grail, maar heeft ook zijn handigheden.
Er zit bijvoorbeeld geen phantom power op, dus dit moet je los regelen (apart kastje of als je de V72 gaat racken los erbij bouwen).
Verder heeft de V72 "maar" 34dB gain. Dat is niet voor alles genoeg. Wil je meer: dan moet je hem modificeren door de feedbackloop te veranderen.
Allemaal goed te doen hoor, maar als je geen ervaring hebt met dit soort dingen kan ik me voorstellen dat het een drempel is.
Normale prijs voor een V72 of V72a is een euro of 900 tot 1200.

Als je bovenstaand gedoen niet wil, maar wel een toppreamp van Duitse makerlij wil zou ik naar de Neumann V476 grijpen. Deze heeft 76 dB gain (meer dan zat voor alles) en phantom power.
En hij is ook nog eens goedkoper (rond de 400 euro ofzo).

Die V476 lijkt me dan een mooie optie.. dat wordt dan de tweedehandsmarkt in de gaten houden..
Heeft die dan gewoon een 220 of is dit zo'n systeem 500 luchbox-achtig iets?

Ik ben altijd erg blij geweest met mijn Joe Meek TwinQ. Erg fijne pre-amp en mooie effectieve EQ. De compressor is zo'n Meek opto ding, dus vrij heftig, maar wel veel vibe. Gebruikte hem vaak als channelstrip insert in m'n daw voor vocals, basgitaar en synths.

Ziet er ook interessant uit maar 'k wil dan liever een mono channelstrip-achtig iets hebben met meer EQ mogelijkheden.. de Q liefst instelbaar enzo.. maar thanx voor de tip iig :)

Had nog wat sax partijtjes opgenomen met de mic.. toch wel lekker soundje :)
Heb voor de vocalen nu ook de mic voor het refelectiescherm weggehaald.. ben zelf erg tevreden check link :)

Thanks voor de reacties :)

@J. Baars: ´k Ben nie echt heul goed in lyics maken maar lijkt me leuk eens wat samen te doen :mega:

Even over de klank van de U87.
Ik moet wel toegeven dat ik zelf ook een beetje de indruk had dat ie wat neuzig klinkt... Ik sta hier letterlijk tussen de synths waar ie tussen hangt en voor mij een raam waar een rolgordijn voor hang.. niet echt ideaal allemaal. Wel heb ik zo´n refelctiescherm ervoor hangen.
Misschien moet ik toch maar es serieus aan een vocal booth gaan denken.. alleen al voor de betere harmonie met de buren.. :)

´k heb nu ff wat ingezongen maar dan met de High pass op de mic aan.. wat gordijnen over de synths gehangen en daarna nog ff wat geEQed.. klinkt volgens mij al een stuk beter nu :mega:

Oh.. opname wederom van het net.. sorry voor de slechte immitatie van de`purdy shuflle´ maar beter als dit kon ik em niet krijgen.

Maar deze cover, zelf gespeeld/gemixt/opgenomen? Dit klinkt echt erreg goed! Chappeaux

Maar deze cover, zelf gespeeld/gemixt/opgenomen? Dit klinkt echt erreg goed! Chappeaux

Ehm.. Nee.. dat mocht ik willen :engel: zoals al vermeld.. muziek van het net.. en ikke voor de Mic :mega:
Vond em zelf ook wel oke.. al gaat er niets boven de real purdie shuffle natuurlijk :halleluja Sorry voor de verwarring :D

+1 voor de gino vanelli link, en dat bedoel ik als compliment! veel plezier met je mic (ik ben er zeker van dat je met alle equipment goed klinkt!)

Ik deel de mening, hij heeft ook iets van Luther Vandross in de klank, alleen Vandross zong iets donkerder, maar met al zou zeggen Patrick je moet iets serieus (serieuzer) gaan doen met je zang :okdan:

Ehm.. Nee.. dat mocht ik willen :engel: zoals al vermeld.. muziek van het net.. en ikke voor de Mic :mega:
Vond em zelf ook wel oke.. al gaat er niets boven de real purdie shuffle natuurlijk :halleluja Sorry voor de verwarring :D

Knap gedaan!
Purdie Shuffle..... prachtig!
Waar precies heb je dit van het net?

Cheers,
Exo. :mega:

ik zou gewoon elke preamp kopen die je kan betalen:):)
Net zoals bij elke situatie zijn eigen mic hoort.
Is dit voor pre-amps net zo.

Ik deel de mening, hij heeft ook iets van Luther Vandross in de klank, alleen Vandross zong iets donkerder, maar met al zou zeggen Patrick je moet iets serieus (serieuzer) gaan doen met je zang :okdan:
Thanx Pablo :) Doe best vaak wat met de stem de laatste tijd maar vind al die zooi eromheen juist zo interessant.. dat was vroeger in bandjes ook al zo.. was ik altijd al met het geluid bezig :)
Ga over een maandje het geluid doen op een festival.. doe ik ieder jaar en dat vind ik altijd weer zo ontzettend tof om te mogen doen.. :halleluja

Knap gedaan!
Purdie Shuffle..... prachtig!
Waar precies heb je dit van het net?
:) Yeps Bernard Purdie is the man :halleluja
Versie die ik gebruikt had kwam van http://open.spotify.com/track/4axHs14jsSgoEwvFX4UVAm :mega:
Heb sinds kort een spotify account en met een beetje zoeken kom je soms best leuke dingen tegen om ff wat vocalen op uit te proberen

ik zou gewoon elke preamp kopen die je kan betalen
Net zoals bij elke situatie zijn eigen mic hoort.
Is dit voor pre-amps net zo.

Haha.. net zoals synths, mics en pre-amps verzamelen.. neemt niet zoveel ruimte in beslag gelukkig.. alleen de bestedingsruimte is het probleem een beetje.. ben voorlopig ff blut.. Al zou die Neuman V476 nog wel binnen het budget passen

Klinkt weer vet dit.

Zoals een tweede E.P. maken met mij. :)

Ik heb al wel wat materiaal liggen. Kan je meteen je nieuwe microfoon inzingen.

Thanx Rob.. :) wil sowieso weer mijn medewerking aan nieuw materiaal verlenen maar lyrics schrijven is een beetje het probleem..
'k Krijg het wel voor elkaar maar het kost zoveel tijd.. zoveel afwegingen, zoveel zinnen, zoveel woorden.. en het kan achteraf altijd weer mooier :engel:
Maar als je weer van die dikke groovy dingen hebt ben ik toch wel nieuwsgierig.. je hebt mijn mailadres..

Heb sinds 'n paar weken eindelijk de knoop door kunnen hakken en serieuze pre-amp gescoord voor bij mijn U87.
Had na de tips wel op wat vintage dingen zitten azen.. maar was net telkens weer te laat op ebay.. of ik twijfelfde weer :D

Anyway.. na lang wikken en wegen maar voor een UA LA610 MKII gegaan.. zijn toch in de historie wel lekkere opnames gemaakt samen met deze mic.. can't go wrong dus dacht ik.. :)

Nu vanavond eindelijk de boel goed kunnen aansluiten en kleine jam gedaan.. zie bijlage. Track is origineel van Frank McComb.. :okdan:
De gitaar klinkt best lekker vind ik.. sax ben ik nog niet helemaal tevreden over.. maar de vocalen komen er wel beter uit in vergelijking met wat ik hiervoor gebruikte :)
Bij het opnemen 'n beetje compressie gebruikt van de LA610 en wat lichte EQ on the fly.. Opgenomen in Cubase.. beetje verb erover.. :mega:

Attachments

• Gotta find a way (plugged).mp3
    3,7 MB · Bekeken: 182
Back