Preset geheugen voor analoge synths of modular.

Tony Dan

Ingeburgerd
Ik vraag me af of het mogelijk is om een preset geheugen in te bouwen in een analoge synth. De nieuwere analoge synthesizers alsmede vele oude analoge synth’s beschikken over een geheugen. Vanzelfsprekend werkt dit met een microchip. Maar hoe werkt het precies? Zijn er speciale potmeters voor nodig of staan de pootjes van de pots parallel verbonden met een geheugenchip?
Ik heb een aantal analoge synth’s (die ik koester en geen kwaad zal doen) en ben gewend aan het feit dat je geen geheugens hebt. Toch zou ik het leuk vinden voor mijn zelfbouw/modificatie projectjes eens een analoge synth te (ver)bouwen of uit te breiden met een preset geheugen.
Zijn er preset geheugens los verkrijgbaar en bruikbaar als je geen verstand hebt van het programmeren van eproms? Of kan ik het maar beter uit mijn hoofd zetten?
Printjes stuken en solderen is geen probleem voor me.
Een voorbeeld waar ik het misschien mee zou willen uitproberen is een Doepfer A-111-5 of Dark Energy.
Een ander idee (als het mogelijk is) zou een eurorackmodule kunnen zijn waarmee je cv waarden kunt opslaan (wellicht bestaat dit al). Veel modulen zijn cv aanstuurbaar dus je zou een deel van je modulaire synthesizer kunnen aansturen met presetwaarden.
Ik heb proberen te zoeken op dit forum en elders, maar ben tot nu toe niet echt iets tegengekomen.
Alvast bedankt voor de reacties.

ik heb het idee dat dit helemaal niet zo simpel is..
die potmeters zijn variable weerstandjes... die kan je meten.. maar niet instellen..
een synth met geheugen, polt die weerstandjes (meet ze elke x miliseconden) en gebruikt de gemeten
waarde om ergens iets anders aan te sturen.. iets waarvan ik denk dat het een "voltage controlled resistor"
heet.. zoiets mag je dan helemaal nabouwen..

leuk: alle pots lossolderen..
met een ardinio of iets dergelijks de net gesoldereerde pots uitlezen (en dat elke X miliseconden)
om de gemeten waarde om te zetten in een voltage welke je vcr's (en geen idee of ze echt zo heten) aan te sturen
die dan je pots "simuleren"

Mag iemand het preciezer weten / beter uitleggen / meer verstand van hebben <-- en die mensen bestaan.. ik ben helemaal geen elektronika held.. vertel maar waar ik het fout heb.. (ben wel nieuwsgierig, hou fout ik zit)

ik heb wel eens een cv recorder gezien... die sloeg dus cv waarden op en dat kon je later weer oproepen. ben alleen vergeten hoe dat ding heette

http://www.schneidersladen.de/en/modcan-cv-recorder :okdan:

MCcvr.jpg

@ dreammer: Ik vind het niet erg om alle pots los te solderen. Je gedachte komt overeen met wat ik dacht. Ik zal eens gaan kijken, hoe dit geregeld is bji een Jupiter 6, alhoewel deze polyfoon is en een stuk ingewikkelder dan een monofone synth. Ik heb zelf geen (oude) monofone synth met geheugens. Ik zal ook Ardinio eens raadplegen.

@richard2000: Ik was er al bang voor en zou je raad moeten opvolgen. Toch wil ik het niet gelijk opgeven. Soms zijn er van die dingen die je gewoon echt wilt weten of moet uitproberen.

@jwhagenbeek: Bedankt dat je de modcan vond. Ik had ook al eens iets dergelijks voorbij zien komen, maar kon hem niet zo snel vinden. Dit type module is meer voor sequence-achtige toepassingen denk ik. Het zou eigenlijk een paar preset knoppen moeten hebben, waar je de cv (weerstand) waarden kunt opslaan en weer oproepen.

In ieder geval allen hartelijk dank voor het meedenken. Ik probeer toch nog verder te zoeken naar een oplossing. Als ik iets gevonden heb zal ik het zeker hier melden. Tips blijven welkom!

@jwhagenbeek: overigens wel een leuke module in je modulaire systeem. Wel een beetje kostbaar. Uit de manuel lees ik deze voorbeelden:

Experiments:
Try recording a sequence from an analogue sequencer on CH1 or CH2 and recording the master clock at the same
time on CLK In channel. Then use the clock recording to clock the sequencer and you will have the pitch
recording which can be synced to the sequencer to use for modulation. This frees up rows on the sequencer
to do other things. Also use the clock recording to fire an envelope generator which will now be in sync with the
pitch recording.
You can also record the output from an envelope generator and a sequencer at the same time. Now you can use
the recorded envelope shape to control a VCA etc. This can be further modified if using the BI setting for direction
switch. Notice how the envelope changes duration as the playback rate is changed.
Try recording the output from an LFO while changing the LFOs frequency or chaining together multiple recordings
using different wave outputs from the LFO. This way you can have an LFO that goes from sine to triangle to saw etc.
Put a VCA between the LFO and recorder and now record with different levels from the VCA allowing the LFO amplitude
to fade in and out. Some of the most interesting effects happen by altering the loop points in odd ways
One way to use the loop points is to set for a very short loop and then use an LFO or X/Y Controller to sweep the
using the LOOP ST, LOOP END CV input jacks. Patch the same control signal to both loop cv jacks to control the loop
position with an audio sample for granular synthesis effects. As you can see there are many possibilities available.

Om dat soort parameters te houden moeten de pots en schakelaars steeds gescanned worden en dat is niet eenvoudig.
Zoek maar eens naar Prophet5 en de discussie over de verschillen minimoog en voyager, ook daar gaat veel over dit onderwerp.

De pots en schakelaars zitten niet eens meer aangesloten in het analoge circuit, deze zitten direct vast aan de processor en deze stuurt dan het analoge circuit aan, en aangezien er geen regelbare weerstanden in processors zitten moet het hele analoge circuit CV..., eehh bedoel VC zijn.
Dus moet je het hele circuit aanpassen en je kan best transistors en FET's gaan gebruiken als VC weerstanden maar dat gaat niet makkelijk en altijd.

Bedankt richard2000. Ik geloof dat ik je advies maar moet opvolgen. (ik wilde gisteravond al reageren, maar had geen toegang meer. Het leek of de syntforum site eruit lag)

Twee van deze (Analog Memory) gekoppeld aan deze (Pressure Points), eventueel (trigger) aangestuurd via deze (Brains).

Dan heb je een configuratie met 4 "presets" met ieder 11 aanstuurbare parameters (op een modular).
Automatisch of handmatig selecteerbaar. Eventueel uitbreidbaar naar 8 "presets".
Met 11 parameters heb je meer dan genoeg om een niet al te uitgebreide synthesizer (bijv. een Dark Energy of Oberheim SEM Patch) volledig onder "preset" te krijgen.

Hee dank Hanz! Dat ga ik eens proberen. Ik heb al een PP met Brains dus heb alleen nog de Analog Memory nodig. Het blijft natuurlijk beperkt tot de voltage controlled parameters. Ik ben benieuwd.

Nee is (bijna) onmogelijk, al je parameters zouden dan CV controlled moeten worden, moet je de synth zo ernstig verbouwen dat je net zo goed zelf er een kan bouwen, mischien enkel VCO'tje nog, maar dan nog, ik zou er niet aan beginnen.
Mee eens. Maar je kan een heel eind komen. Je hebt modules nodig die zo veel mogelijk spanningsgestuurd zijn. Dus ook alle parameters van de envelopes en ook de snelheid van de lfo's. Dan heb je zo veel mogelijk uitgangen nodig. Dus voor elke golfvorm van een vco een uitgang.
Je zou een programmeerbare patchbay kunnen bouwen waarmee je niet alleen de verbindingen regelt, maar ook de waarde van de spanningsgestuurde ingangen. Die ingangen moeten nog wel beschikbaar blijven voor uitgangen van andere modules. Je hebt dus voor elke spanningsgestuurde ingang ook een tweekanaalsmixer nodig. Stel dat dit lukt, dan hoef je maar een keer al je uitgangen van je modulaire systeem met je patchbay te verbinden en de uitgangen van je patchbay met je modulaire systeem. De routing regel je in je patchbay. De gebruikersinterface van de patchbay moet wel simpel zijn. Hou houd je de zaak overzichtelijk? Het zal ook wel een dure grap worden om zoiets te maken.

Ik loop al jaren rond met het idee, maar ik kan alleen iets technisch bedenken; niks maken. Ik heb nog geen patchbay gezien die zo ver ging.

Back