303's worden wel heel duur

En dan klagen sommigen dat je bij de Volca Bass alleen filtercontrole dmv een draaiknop hebt. Bij de 303 lijkt dat de mensen niet te deren. :)

101 gekocht voor 600 gulden....

Bizar dat mensen zoveel geld neer willen tellen voor zulke oude sleetse rammelkasten. Ze zullen vast bol staan van de charme en geschiedenis, maar volgens mij begint het steeds meer een verzamelaarsding te worden dan dat mensen het echt kopen voor de klank. Een beetje zoals mensen die voor enorme bedragen flessen wijn uit scheepswrakken kopen. De wijn zal niet te zuipen zijn, maar het is wél een 800 jaar oude fles!

De Juno60's gaan ook voor vrij veel van de hand tegenwoordig.

Ach zo is het lot van de steeds groter wordende schaarste.. De prijzen zullen in ieder geval niet zakken.
Gelukkig ben ik voorzien van een Juno60.

@napoleon, ik krijg de indruk dat jij zelf niet (nooit) met een oldskool apparaat hebt gewerkt. Er zullen vast mensen zijn die er niet warm of koud van worden maar ik persoonlijk, kan heel blij worden van alleen een 808 die een 101 triggert. Uren speelplezier, inclusief dikke sounds.
Ik denk zelf dat het niet voor niets is dat bepaalde oude machines steeds duurder worden terwijl andere apparaten uit die tijd dat niet overkomt. Als je weet dat veel tracks die je zelf tof vindt met bepaalde apparaten worden gemaakt, word je vanzelf nieuwsgierig, lijkt mij. Software heeft oneindig veel meer mogelijkheden maar dat zie ik persoonlijk niet als een plus. Intuitieve workflow rules,

Hoe mooi en inspirerend een vintage apparaat ook mag zijn: het gaat uiteindelijk om het resultaat en daar moet de prijs ook naar zijn. Er zijn vele 303-klonen die de klank tot 95% benaderen. Waarom dan duizenden euro's neertellen voor die laatste 5 procent? Het publiek hoort het verschil toch niet. En dan hebben de nieuwe klonen ook nog eens Midi en soms wat verbeteringen, of uitbreidingen. Een originele 303 kopen begint op masochisme te lijken... ;)

Een Juno-60 is nog nooit succesvol geïmiteerd, dus vind ik het niet vreemd dat er hogere prijzen voor worden gevraagd. Maar 975 euro is wel erg van het zotte. Met een Yamaha AN-1X van 200 euro kom je op 90% van het resultaat. Laat een Juno-60 dan hooguit 400 euro kosten. En dat vind ik nog erg veel voor het gebodene. Maar goed, het is een legende.

Het publiek hoort het verschil toch niet.

Gelukkig koop ik m'n instrumenten niet voor het publiek, maar om zelf muziek mee te maken. Erg blij met m'n 303 ;)

Gelukkig koop ik m'n instrumenten niet voor het publiek, maar om zelf muziek mee te maken. Erg blij met m'n 303 ;)

Ik ben ook blij net m'n 303...maar een tijdje terug stond hier een ad waarin een OP-1 en een DSI MEK werden geboden voor een 303 en toen heb ik toch even getwijfeld (al vraag ik me af of een OP-1 iets voor mij zou zijn, maar okee :D)

aldus de man met poep in z´n oren....

:peukie:

Hoe mooi en inspirerend een vintage apparaat ook mag zijn: het gaat uiteindelijk om het resultaat en daar moet de prijs ook naar zijn. Er zijn vele 303-klonen die de klank tot 95% benaderen. Waarom dan duizenden euro's neertellen voor die laatste 5 procent? Het publiek hoort het verschil toch niet. En dan hebben de nieuwe klonen ook nog eens Midi en soms wat verbeteringen, of uitbreidingen. Een originele 303 kopen begint op masochisme te lijken... ;)

Een Juno-60 is nog nooit succesvol geïmiteerd, dus vind ik het niet vreemd dat er hogere prijzen voor worden gevraagd. Maar 975 euro is wel erg van het zotte. Met een Yamaha AN-1X van 200 euro kom je op 90% van het resultaat. Laat een Juno-60 dan hooguit 400 euro kosten. En dat vind ik nog erg veel voor het gebodene. Maar goed, het is een legende.

En natuurlijk, een groot gedeelte van de mensen met zoiets gaan nooit iets creëren dat een publiek zal horen buiten eens een youtube filmpje of soundcloud trackje. Als iemand 4x meer plezier beleeft aan op een juno 60 spelen dan op een an1x is hij 4x meer waard voor die persoon. Het gaat dus helemaal niet altijd om 't resultaat ...

Da's toch niet anders dan met andere dingen. Miljoenen gitaristen spelen ongeveer enkel voor hun zelf, als ze daarvoor een mooie gitaar willen ipv chinese namaak is dat toch hun zaak. Idem ditto amateurfotografen, wielertoeristen, etc.

Voor veel van ons is dit een hobby, en gaat het om het plezier om met iets bezig te zijn. Als dit dan met een vintage apparaat is, of (pakweg) een dure modular waar je niet uitkrijgt dan uit Reaktor dan is het maar zo ...

Als je 3000 euro wilt neertellen voor een 303: prima, maar reëel is het niet. Als je voor die 3000 euro enorm veel plezier beleeft, is het aan de andere kant zelfs goedkoper dan regelmatig een bordeel bezoeken. :)

Back