Een goede 2e synth, of andere oplossing?

xsm

Nieuwkomer
Bonjour tout le monde,

ik speel de toetsenrol in een proffesionele coverband en het bevalt me ontzettend. Lekker creatief met geluiden in de weer en uitzoeken wat ik allemaal wel niet moet opvangen met m'n sounds is een gave uitdaging (ik raad alle pianisten eens aan zoiets te proberen, ik heb het zelf ook ooit gedaan, vandaar :kroon: )

Mijn bescheiden set-upje bestaat uit het volgende:

Onderop een Motif XS 8 en bovenop een masterkeyboard (ik weet het, eigenlijk verkeerd om maar who cares?) een M-Audio SE88 (zo heet 'ie geloof ik, in ieder geval 88 toetsen semi-gewogen bakje vol printplaatjes van nog geen 8 kilo). Verder neem ik een Roland SoundCanvas pro mee in een keurig flightcaseje die onder de stand staat om af en toe een door mij aangestuurde klik (midi) uit het ding te toveren.

We spelen ontzettend veel verschillende nummers en deze hebben allemaal een preset die ik razendsnel moet opzoeken tijdens een setje. Yamaha heeft (in de mastermodus) ruimte voor slechts 128 verschillende (patterns en songs). Nu spookt het idee al een tijdje door m'n hoofd om bovenop een Korg Triton (classic wellicht) te leggen. Ik hou van het Korg geluid; mooie landschapjes, pads, strijkers, etc.

Buiten dat ik van het geluid houd, denk ik haast dat ik ook behoorlijk wat extra pre-sets kan maken en op die manier (mocht het nodig zijn) de motif ook nog als masterkeyboard kan gebruiken (piano's onderop op de Motif, en bovenop Korg-sounds zelf).

Is dit een goed idee? Ik ben gewoon op zoek naar advies, tips, tricks: is een 2e synth handig? Hoe gaat het dan met instellen tijdens de setjes?

Alles is welkom (vragen ook, mocht m'n probleem wat onduidelijk zijn).

Groet,
Mathijs 8o)

Hoi,

Ik heb zelf een MO6 en herken t probleem van de weinig mastermode presets inderdaad...
Een triton is een goeie optie opzig, ik heb zelf een tijdje gekeken naar de m50 (kleine broer van). maar vond dat uiteindelijk zonde omdat deze op veel gebieden een vergelijkbaar geluid produceert als de Motif.

Ik weet niet of je veel orgel en rhodes sounds gebruikt? maar dan is t wellicht de moeite waard om naar een Nord Electro 3 te kijken. Zelf vind ik de Orgel en Rhodes sounds hierin een stuk beter dan die van de motif.
Daarnaast ruimt dit aardig wat presets op, omdat al deze sounds dan uit een 2e synth komen.
En de Electro heeft ook de mogelijkheid andere soundbanks (ook Synth sounds) in te laden, wat m veelzijdig maakt.

Heb je meer dan 128 nummers in het repertoire? Lijkt me best veel. Als het puur om extra presets gaat, zou je een geheugenkaartje in de Motif kunnen stoppen. Maar een extra Korg synth is nooit verkeerd, omdat die weer klanken biedt die de Motif niet heeft.

Even doorsparen voor een Korg Kronos.

De Setlist funtie is superhandig in jou geval :biertje:

Dank voor de tips iedereen! Ik denk dat ik toch maar een Korg apparaat moet aanschaffen, ik vind de sounds helemaal te gek die daarin zitten! Iemand ervaring met een van die apparaten (of workstation wellicht)?

De Setlist funtie is superhandig in jou geval :biertje:
Weet je hoe dat werkt? Hoeveel ruimte is er dan extra (qua presets?). En je kunt dan ook met midi werken neem ik aan? (mocht ik de boel doorlussen naar Motif of Sequencer ea.)

Daarnaast kan je eventueel meer Banken voor de Mastermodus op een USB stick inladen.

Misschien per stijl / setlist in te laden

Je kunt de songs exporteren of patterns en deze laden maar inderdaad niet de gehele mastermode in een keer, helaas... Ik heb ook al zitten denken aan: meerdere .XOA's maken en per set iets te laden maar het gevaar bestaat dat we dan in eens een nummer aftikken die ik niet paraat heb... (we spelen nogal in op het publiek).

Wat zijn de mogelijkheden mbt. de Motif en een 2e synth (Korg) en die samen te laten lopen? Kun je ook sounds splitten op keyboards (eigen sounds en sounds plukken uit de 2e synth?), ik weet dit is nogal een simpele vraag wellicht maar ik blijf het lastige materie vinden zo nu en dan...

Ik save alles altijd in 1 keer (ook samples) en ben nog niet door de 128 presets heen.

Als ik iets anders instel op de master en schrijf alles weg als een ander bestand, dan neemt
ie de masterinstellingen toch ook mee?

Ja je hebt wel gelijk hoor, dan zou je inderdaad het geheel op 'All' moeten saven (incl. sampels, instellingen, userbanks etc.) en dat per set inladen; gaat wel beetje tijd kosten maar ach... het zou nog een oplossing kunnen zijn!

Wat zijn de mogelijkheden mbt. de Motif en een 2e synth (Korg) en die samen te laten lopen? Kun je ook sounds splitten op keyboards (eigen sounds en sounds plukken uit de 2e synth?), ik weet dit is nogal een simpele vraag wellicht maar ik blijf het lastige materie vinden zo nu en dan...

Je kunt (de reden dat t 'master' heet ;)) combies maken tussen interne geluiden en externe via midi in de master mode.
Precies zoals je dat doet bij perfomances met interne geluiden.
Als je de midi out van je motif naar de midi in van je korg stuurt kan je de korg via je master patches aanroepen met bank, program en control changes. Deze kan je ook over je keyboard splitten bv.
Dus een intern geluid op de lage noten en een extern geluid op de hoge noten binnen 1 master patch. (of m buiten t toetsen bereik zetten en dan de octaven verhogen/verlagen)

Zo kan je met je footswitch wisselen tussen de master patches waarbij je de ene x een extern en de andere x een intern geluid gebruikt. Of het alleen gebruiken om een program change te sturen naar je korg en zo je geluid op je korg direct speelkaar te hebben.

Ik vind het een super functie.

Stuur er mijn Nord Stage en Virus Polar ook mee aan in combinatie
met een Roland A880.

Enige is dat het switchen dan wel wat traag gaat in Master mode

Enige is dat het switchen dan wel wat traag gaat in Master mode

Ja das idd een nadeel :erm:... zo vind ik t ook iritant dat je geluid afkapt zodra je wisselt.
Maar zie niet dat Yamaha snel een synth/workstation zal uitbrengen waarbij t wisselen vloeiend gaat en t geluid uitklinkt :(.

Weet je hoe dat werkt? Hoeveel ruimte is er dan extra (qua presets?). En je kunt dan ook met midi werken neem ik aan? (mocht ik de boel doorlussen naar Motif of Sequencer ea.)

In het filmpje wat uitleg over de setlist functie.

128 setlists met 128 (16*16) slots.

En ja korg sturen Program changes via midi als je dat wil
Dat kan je aan of afzetten in global mode.

Een Nord voor live is heerlijk maar of het alle sounds bied die je zoekt weet ik niet.

Een kurzweil kun je misschien ook eens bekijken.

Back