Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ziet er verleidelijk uit. De meeste ambitieuze synthesizers uit de jaren 90 zijn geflopt, maar zijn tweedehands ineens veel geld waard. Ik vind de klanken prachtig en zou hem perfect kunnen gebruiken. Maar ik denk dat de Korg Micro-X hetzelfde doel perfect kan dienen, en dat in een veel kleiner formaat.
Ik zou een WSA niet kopen vanwege de physical modelling. Want daar gaat een sax niet realistischer van klinken. De WSA is vooral goed in het stapelen van vage achtergrondklanken, en laat daar een Korg toevallig ook erg goed in zijn...
Liever een echte synth-klank, dan een neppe saxofoon.

Ehmm... Je moet em ook niet als een rompler gebruiken.. dit ding blinkt meer uit in de niet aardse, digitale pads..![]()
De WSA 1 komt kwalitatief ook niet in de buurt van de Yamaha VL synthese.. daar wordt een berg rekenkracht gestoken in een polyfonie van 1 of 2 stemmen. De WSA 1 bewerkt op creatieve via resonator modellen de klank en blijft daarbij volledig polyfoon..
En eh.. dat dat physical gedoe klinkt als FM vind ik maar eenduidige vergelijking.. da's slechts een facet van hoe de klank kan uitpakken als ermee gaat experimenteren.. Hoe lang is het terug dat je erop hebt gespeeld?
Maar het klonk héél leuk.De tijd dat ik een WSA heb bespeeld ligt meer dan 15 jaar geleden. Ik ervaarde het meer als een GM-bak met heel veel dunne klanken, dan als een synth met eigen karakteristieke klanken.

Da's wel een punt dat de nodige rekenkracht voor Yamaha VL aanduidt: dan zat ik daar met een 88 toetsen monosynth.Maar het klonk héél leuk.
Ik hoor bij physical modelling soms ook wel een metalig randje dat een beetje een "FM karakter" heeft, dit hoor je ook soms bij digitale reverbs en bij de Roland VP digitale koren.